2026-04-20, 18:48
Medlem
StoreSvartes avatar
Jag har då aldrig sett cider eller selzer säljas. Bara folköl.

Är det inte lagligt att sälja andra drycker med 3.5% alkoholhalt än folköl?
Citera
2026-04-20, 18:52
Medlem
HBTKuks avatar
Nu när du säger det har jag aldrig sett det, men jag köper inte cider särskilt ofta. Mitt ord blir tyvärr inte mycket värt här men nog känns det som att du har rätt.
Citera
2026-04-20, 19:17
Moderator
tobess avatar
Lagen ger ett undantag bokstavligen för folköl. Man får alltså inte sälja t.ex. cider med samma styrka.

Det är ju också därför det finns märkliga lageröl med fruktsmak eftersom dom tekniskt sett är öl men antagligen är tänkta för just dom som vill ha cider
Citera
2026-04-20, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Lagen ger ett undantag bokstavligen för folköl. Man får alltså inte sälja t.ex. cider med samma styrka.

Det är ju också därför det finns märkliga lageröl med fruktsmak eftersom dom tekniskt sett är öl men antagligen är tänkta för just dom som vill ha cider

Kopparbergs har väl gjort nån sån hybrid dryck förr eller sviker mitt minne mig nu?
Citera
2026-04-20, 19:53
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:

För bara några år sedan fanns matlagningsvin på 14-15 % i matbutikerna. I dag har reglerna stramats åt och 5 % är högsta tillåtna alkoholhalt i matvin.

Det anses vara livsmedel och ej alkohol i det fallet.
Citera
2026-04-20, 20:01
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Kopparbergs har väl gjort nån sån hybrid dryck förr eller sviker mitt minne mig nu?

Det fanns Mixed Malt förr i dagligvaruhandeln och den låg på 3,5%
Citera
2026-04-20, 20:15
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:

Okej jag misstänkte det.

Vad är namnet på ölen med fruktsmak? Jag har aldrig sett något sådant.

Finns det några bestämmelser kring hur ljus ölen får vara? Då tänker jag att man skulle kunna skapa en öl med 20 kalorier per 100ml. Det är ju praktiskt taget selzer. Öl nästan helt utan slagg.
Citera
2026-04-20, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl

Precis den jag tänkte på ja!
Citera
2026-04-20, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
För bara några år sedan fanns matlagningsvin på 14-15 % i matbutikerna. I dag har reglerna stramats åt och 5 % är högsta tillåtna alkoholhalt i matvin.

Det anses vara livsmedel och ej alkohol i det fallet.

Matlagningsvin med 5% alkohol verkar hur som helst bara finnas hos grossister som säljer till restauranger.
Citera
2026-04-21, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Matlagningsvin med 5% alkohol verkar hur som helst bara finnas hos grossister som säljer till restauranger.

I vissa asiatiska butiker kan man köpa Shaoxing, ett risvin för matlagning som är vanligt i det kinesiska köket och som innehåller runt 14 procent alkohol. Jag vet två butiker i Stockholmsområdet som säljer det, brukar alltid passa på att köpa när jag är i närheten - inte för att dricka, dock, utan för att det som sagt är en vanlig ingrediens när man vill slänga ihop lite kinamat.
Citera
2026-04-21, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl

I Estland finns det många sådana drycker, de flesta tillverkade av A. Le Coq, har dock inte sett märket i Sverige.

Ungefär samma sak, nånslags mix mellan öl och cider, vet inte procenten på dem, jag köper bara de alkolhol-fria.
De saknar jag här i Sverige. Perfekt efter bastun.
Citera
2026-04-21, 11:36
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^

Ja, bland annat.

De har fortfarande en sida för det, men vete fan om jag sett själva produkten fortfarande till salu någonstans

https://kopparbergcider.se/vara-produkter/kopparberg-fruit-lager-lemonlime-35/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in