2026-04-21, 11:39
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Okej jag misstänkte det.

Vad är namnet på ölen med fruktsmak? Jag har aldrig sett något sådant.

Finns det några bestämmelser kring hur ljus ölen får vara? Då tänker jag att man skulle kunna skapa en öl med 20 kalorier per 100ml. Det är ju praktiskt taget selzer. Öl nästan helt utan slagg.

Vil du ha något med bärsmak så kolla efter suröl (sour) och om det är mer typisk lager så är det bara att ge dig på jakt efter sånt som vanligtvis har lime och/eller citron med i ingredienslistan. Utöver det finns det ju också olika IPAn som har "tropisk humle" och därmed är rätt fruktiga i smaken.

Men jag misstänker att utbudet på dessa varierar stort mellan butik och butik, standardutbudet är ju annars mest blasklager.
Citera
2026-04-21, 13:50
Medlem
Jo en kall seltzer på badstranden i sommar hade varit fint.
Citera
2026-04-21, 17:44
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Vil du ha något med bärsmak så kolla efter suröl (sour) och om det är mer typisk lager så är det bara att ge dig på jakt efter sånt som vanligtvis har lime och/eller citron med i ingredienslistan. Utöver det finns det ju också olika IPAn som har "tropisk humle" och därmed är rätt fruktiga i smaken.

Men jag misstänker att utbudet på dessa varierar stort mellan butik och butik, standardutbudet är ju annars mest blasklager.

Ja tyvärr är det nog kört i mitt fall. Här finns bara blasklager. Men jag ska hålla ögonen öppna.
Citera
2026-04-22, 09:05
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Ja tyvärr är det nog kört i mitt fall. Här finns bara blasklager. Men jag ska hålla ögonen öppna.

Du kan klämma lite citron i en vanlig öl , sån där plastcitron är ju behänding för lite fräsh fruktöl
Citera
2026-04-22, 15:53
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Du kan klämma lite citron i en vanlig öl , sån där plastcitron är ju behänding för lite fräsh fruktöl

Det är riktigt nice! Jag brukar göra det ibland.
Citera
2026-04-24, 13:20
Medlem
Apfyllans avatar
När jag fyllde 18 så var min go-to dricka Kopparbergs päroncider på 3,5% som fanns till rimligt pris på min lokala ICA. Som en tonåring som inte hade lärt sig tolerera öl (jag har bättrat mig nu) så var det helt underbart. Bara ett år därefter så försvann de dock fullständigt och det var helt omöjligt att få tag på dem.

Jag är 02-a så det måste ha hänt precis innan/efter pandemin slog till, men jag har fortfarande inte fått något svar på *varför* Kopparberg's 3,5-or försvann från alla landets butiker vid den tiden.

Om någon skulle kunna upplysa mig om huruvida det har skett någon lagförändring eller om Kopparbergs bara ändrat sin policy under den här tidsperioden så hade det uppskattats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in