2026-04-20, 04:02
Medlem
Gugugagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Dom kan gräva upp grannarnas uppfarter och sedan fylla igen uppfarterna veckan därpå
Bara de gör det utan ström och olja, och äter skalbaggar, utan lön, så är EU absolut 100 % för ditt förslag och skissar redan nu på att göra det obligatoriskt i denna form.
Citera
2026-04-20, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Så kan man väl tycka om man vill. Men var tror du isf att de hittar de extra pengarna nånstans då? Det finns i princip två sätt: lägre löner (eller lägre löneökningar) eller färre anställda. T ex i USA fick företagen ökade kostnader pga tRumps tullar, vilket de i hög grad tog ut på att anställa färre.

Eller ökade på priser på deras produkter/tjänster, eller nerdragningar på annat.

Att det kommer lagar och regler som fördyrar verksamheten är inget nytt.

Dock så tror jag inte det här blir verklighet oavsett, det är helt orealistiskt att införa, just för att det blir så luddigt med begreppet "där så är möjligt"
Citera
2026-04-20, 12:53
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Hur har du tänkt dig att man skall röja och hugga skog hemifrån?
Sköta en automatisk avverkare online?
Citera
2026-04-20, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Så kan man väl tycka om man vill. Men var tror du isf att de hittar de extra pengarna nånstans då? Det finns i princip två sätt: lägre löner (eller lägre löneökningar) eller färre anställda. T ex i USA fick företagen ökade kostnader pga tRumps tullar, vilket de i hög grad tog ut på att anställa färre.
Lägg till "problemet" med att konsumtionen minskar när arbetskraften inte tar sig in i städerna i samma utsträckning. Här lär ju finnas enorma särintressen som t.ex. skulle kunna få för sig att uppmuntra forskning som kommer fram till hur i helvete mycket sämre man presterar som distansarbetare.

Att det vore en vinst för miljön finns inte med på greenwashingföretagens och godhetssignalerarpolitikernas checklista - här gäller posering så länge folk inte fattar att deras policies är just posering.
Citera
2026-04-20, 18:23
Medlem
Förstår inte logiken riktigt, om det blir energikris så påverkas väl privatbostäder också? Så om företagen inte får el lär inte resten av samhället ha det?
Citera
2026-04-20, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
kommissionen bland annat uppmuntra europeiska företag att införa en obligatorisk dag för hemarbete där det är möjligt.

Jag tänker- har EU och företag börjat budgetera med privatpersoners bostäder? Bör hemarbetande få betalt av företagen för el/internet/lokal?

https://omni.se/uppgifter-eu-forbereder-krav-pa-hemmarbete/a/j0v5mw

Ah, det handlar om att folk ska ställa bilen för att priserna kommer gå upp på bensin.
Kanske mer läge att försöka få folk att cykla eller åka kollektivt.
Det är ju märkligt att folk ska jobba hemma enbart pga högre priser.
Elen kommer ju inte gå ner för att man jobbar hemma, snarare kommer ju folk att lägga exakt samma elförbrukning hemma som på jobbet med skillnaden att de får betala för denna förbrukning ur egen ficka.
Citera
2026-04-20, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
För att inte tala om kirurgerna! Ska de utföra hjärtoperationer i vardagsrummet?

Redan i dag så behöver inte en kirurg vara på plats utan kan utföra en hjärtoperation på en patient som är lång bort med hjälp av robotar. En sådan hjärtoperation skedde första gången i Europa på polska sjukhus förra året.

Men jag vet inte om någon kirurg opererat hemifrån med hjälp av robotar.

Citat:
A cardiac surgeon performed a successful operation on a patient 350 kilometres away by using a remote-controlled surgical robot, marking a European first.

https://surgery.international/polish-surgeon-performs-europes-first-remote-robotic-heart-operation/
Senast redigerad av Hominem 2026-04-20 kl. 19:04.
Citera
2026-04-20, 19:02
Medlem
Under Covid fick jag arbeta på hemmakontor i typ 1,5 år. Saknar den tiden så jag hade uppskattat om det återinfördes obligatoriskt hemmakontor för de som kan.
Citera
2026-04-20, 20:51
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsusinomnibus
Förstår inte logiken riktigt, om det blir energikris så påverkas väl privatbostäder också? Så om företagen inte får el lär inte resten av samhället ha det?
Resorna minskar, och därmed energiförbrukningen för DET.
Citera
2026-04-20, 20:55
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Lägg till "problemet" med att konsumtionen minskar när arbetskraften inte tar sig in i städerna i samma utsträckning. Här lär ju finnas enorma särintressen som t.ex. skulle kunna få för sig att uppmuntra forskning som kommer fram till hur i helvete mycket sämre man presterar som distansarbetare.

Att det vore en vinst för miljön finns inte med på greenwashingföretagens och godhetssignalerarpolitikernas checklista - här gäller posering så länge folk inte fattar att deras policies är just posering.
Folk konsumerar nog även när de är hemma, men mer från lokala restauranger istället för i City. Och de som äter egenlagad mat hemma kan ju även göra det på kontoret om de har matlåda. Blir det någon större skillnad, totalt?
Citera
2026-04-22, 11:32
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 555-553
Under Covid fick jag arbeta på hemmakontor i typ 1,5 år. Saknar den tiden så jag hade uppskattat om det återinfördes obligatoriskt hemmakontor för de som kan.

Vi ska inte gå tillbaka till det skitet jobba hemifrån, katastrof bara.
Citera
2026-04-22, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Vi ska inte gå tillbaka till det skitet jobba hemifrån, katastrof bara.
Bästa perioden i mitt arbetsliv. Fantastiskt skönt att slippa pendlingen och det öppna kontorslandskapet. Så mer än gärna tillbaka till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in