Citat:
Ursprungligen postat av
Angelore
Jag är nyfiken på vilka råd ni skulle ge till ert yngre jag kring privatekonomi. Alltså; inte bara sparande. Vad är "fundamentals" i er mening?
Du har fått många bra tips, det jag gjorde sent i livet var att dela upp kostnaderna på framtida betalningar.
Var grymt jobbigt när man hade stora räkningar vissa månader så man knappt klarade sig så jag gör så här idag.
Tänk t.ex. bilskatt - du måste betala bilskatt i januari på 2400 kr. Spara då 200 kr varje månad så har du 2400 kr när räkningen ska betalas 200*12=2400. Ditt CSN lån på 2000 kr ska betalas var 3:e månad, dela upp då kostnaden på 667 kr varje månad. m.m
Första året blir det lite mer man lägger undan som t.ex Bilskatten i exemplet ovan. Nu är det maj och den ska betalas i januari (9 månader från nu) så då blir det 2400/9=267 kr inte 200 kr. Sen i februari så börjar du lägga undan 200 kr i månaden.
Jag har gjort ett enkelt kalkyl dokument som jag skriver in alla kostnader och får ut hur mycket jag ska lägga undan på ett "räkningskonto" i min bank varje månad.
Hoppas du förstår.