2026-04-20, 18:14
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Pensionsspara var väl min första tanke men den har du ju täckt?

Tänk efter en extra gång innan du köper något.

Det är mycket man vill ha men inte så mycket man verkligen behöver är en bra regel..
Läste du mitt inlägg? Jag är 60+, har pensionssparat Noll, och när jag loggade in på mitt pensionkonto i veckan för första gången så hade jag 3.8mkr som staten och ett litet antal anställningar på 1990-talet sparat ihop åt mig.

När jag var 30 hade jag helt betalat av min villa i Nacka. Det var mitt pensionssparande. Det gick på den tiden, en dyr villa kostade 2mkr. Efter 1990 har jag aldrig lånat en krona och alltid haft säker och bekväm ekonomi. Den som spar han har. Men det var enklare förr.
Citera
2026-04-20, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nej, det finns inga exempel i historien som antyder att du har rätt strategi, tvärtom.

Jag skulle vilja påstå att de flesta, om inte alla, större förmögenheter är byggda på lånade pengar.

Citat:
med din strategi kommer du att förlora allt.

Jag är över 40 och skulle givetvis inte låna så mycket att jag riskerar att förlora allt. Det behöver jag heller inte. Rådet var till någon som är ung. De har råd att riskera att förlora allt.

Citat:
"Den som spenderar blir rik". Nä, inte riktigt trovärdigt.

Att köpa tillgångar för lånade pengar är inte konsumtion.
Citera
2026-04-20, 19:10
Medlem
Duerfs avatar
1) Om ni ska köpa något som kostar mer än ett par tusen, vänta en vecka. Känner ni fortfarande att ni vill ha/behöver detta, köp det.

2) Det är lättare att kontrollera sina utgifter än intäkter.

3) Bil är en tillgångsdödare. De flesta underskattar kraftigt hur mycket det kostar att ha bil, speciellt om man inkluderar alternativkostnaden.

4) Spara främst i breda billiga fonder. Vill ni ha en liten del där ni experimenterar, kör på.

5) Se till att unna er, men gör det för något som ni verkligen har glädje av.

6) Tävla inte med andra. Många av de som ser ut att ha det materiellt bra har inget sparande alls.

7) Lek tio minuter med en ränta på ränta kalkylator. Testa att se hur mycket pengar det blir om ni sparar 500 kr i månaden i 30 år. Räkna ut hur mycket av det är pengar som ni själva sparat och hur mycket som sparandet i sig har skapat.

8) Köp saker av bra kvalitet om det är något ni använder mycket. Hellre en vinterjacka som håller i 10 år än tre billiga som håller i tre år vardera. Investera i bra köksredskap om ni tycker om att laga mat.

9) Lär er disciplin och att gilla uppskjuten belöning. Det kommer ge er så mycket gratis i princip alla situationer (studier, arbete, privatliv)

10) Var givmild mot dig själv. Folk som är snåla mot sig själva är ofta personer andra vill inte ha runt sig.
Citera
2026-04-20, 19:11
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angelore
Jag är nyfiken på vilka råd ni skulle ge till ert yngre jag kring privatekonomi. Alltså; inte bara sparande. Vad är "fundamentals" i er mening?

Fondspara 15.000:- i månaden. Hade jag varit smart hade jag kunnat göra det sedan 1988. Jag hade varit mångmiljonär idag.
Med tanke på att detta var snart 40 år sedan så får du nog dubbla beloppet. Så runt 30.000:- i månaden. Det är mitt tips.
Citera
2026-04-20, 19:27
Medlem
Angelores avatar
Det är intressant hur vår psykologi på många sätt går emot exakt det, även om det är väldigt klokt. Lättast att söka kickarna, inköpen och välja den lättare vägen, för de allra flesta - nästan hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Ett roligt take på det är:

Gör det som du inte vågar

Gör det som du känner är svårt ändå

och kanske

att allt löser sig även om man kanske inte förstår hur just för stunden och att man genom acceptans och lite ansträngning till slut hittar del av eller hela lösningen.

Många frågor gäller ju vilket jobb man ska ta eller vilken utbildning. Det man inte tänker på är vad som händer mitt i eller efter 5 år på ett och samma jobb. Vad tänker man då eller vill man göra något annat helt plötsligt? (Att planera det oförutsägbara med flexibilitet )

Investera = pengar växer av sig själv med risken du tar
Spendera/Slösa = pengar försvinner mer än värdet då de jämförs mot olika risk på investeringar.
Nödvändiga fasta kostnader = boende, mat och kläder och är inte samma sak som lyx och pom pom.

Gällande sparande är det bättre valet att börjat direkt och spara kontinuerligt exempelvis en gång per månad för att göra det enkelt och det är aldrig för sent att börja spara.
Citera
2026-04-20, 19:30
Medlem
Angelores avatar
Det skulle vara en sjukt intressant life hack att prova att föra kassabok av hederligt svenskt papper, under en vecka eller två. Bara faktumet att det skulle vara jobbigt att föra rad efter rad till handlingarna skulle minska mina inköp en hel del.

Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Lite tråkigt men bra tips. För en kassabok, antingen analogt med papper och penna eller i Excel eller motsvarande.

För in alla utgifter, och då menar jag precis allt. Dela upp i kategorier som mat, boende, transporter osv. Summera allt vid varje månadsskifte.

Då får man en bra överblick över vart pengarna tar vägen och hur mycket som blir kvar på sista raden.

Har själv gjort detta i perioder med lägre inkomst man ser direkt var det går att spara.
Citera
2026-04-20, 19:36
Medlem
Citat:
Jag är nyfiken på vilka råd ni skulle ge till ert yngre jag kring privatekonomi. Alltså; inte bara sparande. Vad är "fundamentals" i er mening?

Vad menas?

Det är ju enkelt att ge ekonomiska råd till sitt yngre jag om det yngre jaget befinner sig 20-40 år tillbaka i tiden jämfört med att ge ekonomiska råd till sitt yngre jag om det befinner sig i nutid.
Citera
2026-04-20, 19:44
Medlem
Angelores avatar
Formulerat på ett annat vis; vad är "fundamentals" - det allra viktigaste - när det kommer till privatekonomi, för dig specifikt.

Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Vad menas?

Det är ju enkelt att ge ekonomiska råd till sitt yngre jag om det yngre jaget befinner sig 20-40 år tillbaka i tiden jämfört med att ge ekonomiska råd till sitt yngre jag om det befinner sig i nutid.
Citera
2026-04-20, 19:49
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:

Du har fått många bra tips, det jag gjorde sent i livet var att dela upp kostnaderna på framtida betalningar.
Var grymt jobbigt när man hade stora räkningar vissa månader så man knappt klarade sig så jag gör så här idag.

Tänk t.ex. bilskatt - du måste betala bilskatt i januari på 2400 kr. Spara då 200 kr varje månad så har du 2400 kr när räkningen ska betalas 200*12=2400. Ditt CSN lån på 2000 kr ska betalas var 3:e månad, dela upp då kostnaden på 667 kr varje månad. m.m

Första året blir det lite mer man lägger undan som t.ex Bilskatten i exemplet ovan. Nu är det maj och den ska betalas i januari (9 månader från nu) så då blir det 2400/9=267 kr inte 200 kr. Sen i februari så börjar du lägga undan 200 kr i månaden.

Jag har gjort ett enkelt kalkyl dokument som jag skriver in alla kostnader och får ut hur mycket jag ska lägga undan på ett "räkningskonto" i min bank varje månad.

Hoppas du förstår.
Citera
2026-04-20, 19:56
Medlem
Spendera inte pengar du inte har. Fast det är väl "spara" i den meningen.
Citera
2026-04-20, 20:25
Medlem
Citat:
Det skulle vara en sjukt intressant life hack att prova att föra kassabok av hederligt svenskt papper, under en vecka eller två. Bara faktumet att det skulle vara jobbigt att föra rad efter rad till handlingarna skulle minska mina inköp en hel del.

En vecka är för amatörer, det krävs minst ett kvartal för att det ska vara värt något. Men Excel är ett ypperligt verktyg för detta.
Citera
2026-04-20, 20:44
Medlem
Ballcancers avatar
Se till att äga så mycket som möjligt. Äga ditt eget boende, äga bilen osv. Handla inte på kredit. Ta inte onödiga lån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in