2026-04-19, 22:01
Medlem
quts avatar
Sluta handla på bensinmackar, de är svindyra på allt, köp aktier tidigt i livet.
Citera
2026-04-19, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Jag skulle säga att låna till bil är starkt korrelerat med lyxfällan.

Sen kan många med kontroll göra det utan problem. Men absolut inte något som alla klarar eller bör ägna sig åt.
Vill nog påstå att de allra flesta kan hantera ett billån, det är inte direkt något ovanligt idag.

De som är med i lyxfällan är inte det pga ett billån, utan en kombination av utgifter som överstiger deras inkomster, väldigt sällan en sak. Framförallt vet de inte vilja utgifter de har ens.
Citera
2026-04-19, 23:03
Medlem
Mitt tips till mig själv skulle vara att köpa lite färre prylar och skit och lagt de pengarna på vettigare saker istället.
Citera
2026-04-20, 01:03
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angelore
Jag är nyfiken på vilka råd ni skulle ge till ert yngre jag kring privatekonomi. Alltså; inte bara sparande. Vad är "fundamentals" i er mening?
Ett roligt take på det är:

Gör det som du inte vågar

Gör det som du känner är svårt ändå

och kanske

att allt löser sig även om man kanske inte förstår hur just för stunden och att man genom acceptans och lite ansträngning till slut hittar del av eller hela lösningen.

Många frågor gäller ju vilket jobb man ska ta eller vilken utbildning. Det man inte tänker på är vad som händer mitt i eller efter 5 år på ett och samma jobb. Vad tänker man då eller vill man göra något annat helt plötsligt? (Att planera det oförutsägbara med flexibilitet )

Investera = pengar växer av sig själv med risken du tar
Spendera/Slösa = pengar försvinner mer än värdet då de jämförs mot olika risk på investeringar.
Nödvändiga fasta kostnader = boende, mat och kläder och är inte samma sak som lyx och pom pom.

Gällande sparande är det bättre valet att börjat direkt och spara kontinuerligt exempelvis en gång per månad för att göra det enkelt och det är aldrig för sent att börja spara.
Citera
2026-04-20, 04:09
Medlem
Pungsvings avatar
Dra ner på alkoholintag utanför hemmet. Det är svindyrt. Köp begagnad bil, aldrig ny. Ät ute mer sällan, för dyrt.

Spara pengar i blandade fonder. Håll dig frisk, motionera kropp och sinne.
Citera
2026-04-20, 05:05
Medlem
ReijoHervonens avatar
Lär dig göra saker själv så du inte behöver ta in dyr hjälp till allt.
Citera
2026-04-20, 07:28
Medlem
Gubbens avatar
Att de enda lån man får ha är studielån och bostadslån.
Citera
2026-04-20, 07:47
Medlem
Håll nere fasta kostnader!

Köp bostaden och betala av lånet så fort det går. Boendekostnad är den största utgiften. Kan man "skippa" den har man fördelar resten av livet.

I övrigt, håll nere på fasta utgifter dvs ingen billeasing, onödigt många telefon-streaming-IT abonnemang.

Dessutom som någon redan påpekat, handla allt som går secondhand och begagnat. Sjukt mycket pengar som går att spara genom att köpa byxor på Vinted istället för på köpcentret.
Citera
2026-04-20, 07:50
Medlem
Bluebeast72s avatar
Horor o droger är relevanta vardagsutgifter.
Citera
2026-04-20, 07:56
Medlem
Citat:
Jag är nyfiken på vilka råd ni skulle ge till ert yngre jag kring privatekonomi. Alltså; inte bara sparande. Vad är "fundamentals" i er mening?

In på börsen så fort du kan. Det är inte fel att låna utan låna så mycket du kan så länge du gör rätt saker med de pengarna. Och nej, inte sms-lån.
Citera
2026-04-20, 08:23
Medlem
Citat:

Börja tidigt med aktier.
Du kan inte bli rik på att jobba i Sverige och inte heller som företagare.
De rika företagare som vi har, fixar och trixar som bara den, följt av lägger bra med pengar på skatteexperter som hittar luckor i lagen. Merparten av företagarna jobbar bara häcken av sig för att få det och gå runt.
Utbilda dig i något som du trivs med och som det finns jobb till, samt ganska enkelt att lägga om rodret om det behövs.
Kan du utbilda dig så du kan jobba mycket hemifrån, så du inte är bunden att bo på en viss plats, så är det bonus.
Ju mer ditt liv ligger mer i dina egna händer desto bättre.
Låna bara till bostad, inget annat. Det är mycket lättare att bygga upp skulder/utgifter än att bli av med dem.
Det finns heller ingen perfekt bostadsort eller plats, allt kommer med sina små utmaningar.
Ha öppna ögon för det och fundera på vad som kan fungera för dig; är långpendlande ok, har du ekonomi för att lägga pengar på drivmedel och parkering osv.
Senast redigerad av Kammadaj 2026-04-20 kl. 08:27.
Citera
2026-04-20, 09:01
Medlem
Förstå ränta på ränta och köp några aktier/fonder tidigt så du är över tröskeln och sen kan börja spara.

Sen är jag enig om "låna bara till bostad och studier". Billån är tyvärr för idioter. Har du inte pengar behöver du inte en väldigt fin bil. En ny bil är extremt dyr, när du säljer den 4 år senare ser du. Men folk som har noll intresse för bil tror att ny bild vart 4 år är en mänsklig rättighet.
Samma folk tycker ofta att det är sjukt att andra har en miljon på ISK:n.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in