2026-04-20, 16:14
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Eller 33% fler kvinnor än män, beroende på hur man ser det.
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
... är väl ändå väldigt stor skillnad om det stämmer. 25% fler kvinnor än män.
33 procent är sant (8/6), 25 procent får man om man kör "... färre män som är veganer". Men då utnyttjar jag istället valfriheten att se det 0.94/0.92=1.02 dvs 2 procent fler män (som äter kött), avrundat till noll och ingen skillnad.
Citera
Medlem
BarbrorFarbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jag har sett det påstås av sådana som dig väldigt många gånger, men jag har aldrig sett någon riktig forskning som faktiskt visar att det skulle vara någon signifikant skillnad.

Men det är ofantligt ironiskt att man lätt ser en korrelation mellan att tillhöra gruppen som påstår att kvinnor är mer känslodrivna och att inte tycka att det behövs bevis för vad man "känner" är rätt.
Som jag trodde så vill du bara jiddra, så det får vara bra så. Hej på dig!
Citera
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Människan har varit vegetarian och liknande genom historien och det finns andra kulturer och länder där man inte alls äter kött speciellt mycket exempelvis Indien osv.
Ja. Vegan är ju rätt ovanligt men det har hänt.
Citera
2026-04-20, 16:15
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
33 procent är sant (8/6), 25 procent får man om man kör "... färre män som är veganer". Men då utnyttjar jag istället valfriheten att se det 0.94/0.92=1.02 dvs 2 procent fler män (som äter kött), avrundat till noll och ingen skillnad.
Du har rätt. Det är mitt eget fel, jag är helt dumslö i huvudet av all yoghurt jag ätit.
Citera
2026-04-20, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarbrorFarbro
Som jag trodde så vill du bara jiddra, så det får vara bra så. Hej på dig!
Det är onekligen en speciell typ av människor som tolkar källbegäran som jidder.
Citera
2026-04-20, 16:20
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Jag tror också att strikt veganism är onaturligt, jag tror också som du att människan i grunden är blandkostare, även om jag tror att man klarar sig bra på att utesluta bara köttet, men det är ju även beroende av andra omständigheter också såklart, idag har vi fler möjligheter än förr och långt tillbaka i tiden då man fick vara glad om man fick kött eller mat överhuvudtaget. Vad jag däremot vänder mig emot är de som idag på allvar verkar tro att man måste äta kött till varenda måltid, varje dag hela tiden. De som påstår att barn måste ha kött i magen hela tiden dygnet runt för att kunna tänka och då en vegetarisk måltid i veckan leder till föräldrauppror på skolan typ, det verkar ju fullständigt fixerat.

Det är knappast skadligt att äta veganskt eller köttfritt emellanåt.

Själv så kan jag tänka utan att hela tiden fylla buken med kött 24/7 som en jävla boomer.

Carnivore-livsstilen är lika mycket lögn som att vegan skulle vara naturligt. Men den ena klarar sig på "naturligt förekommande" livsmedel. Den andra gör det inte. Äter man kött får man dessutom mycket per automatik som man annars bör hålla koll på som jag skrev i förra posten.

Man klarar sig som sagt långa perioder utan B12 också. Men strikt klarar man sig inte hela livet utan tillskott. Personligen tycker jag kött i alla former är otroligt gott. Jag äter någon form av kött varje dag men inte PGA någon övertygelse.

Sen kan man såklart inte hävda att vår nuvarande livsmedelsproduktion på något vis skulle vara naturlig.
Citera
2026-04-20, 16:22
Medlem
Det är för att kvinnor är klokare än män. Och för övrigt behöver de inte kämpa lika mycket för att få i sig så pass mycket näring de behöver, eftersom de är mindre i genomsnitt.
Citera
2026-04-20, 16:25
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Män behöver mer fett eftersom vi bränner mer.

Kvinnor pysslar ofta om sina kroppar, kollar upp sjukdomar, tror på optimistiska kompisar och hemsidor.

Män gillar enklare mat eftersom vi inte altid gillar matlagning, finns ingen enklare mat än att steka kött.
Citera
2026-04-20, 16:26
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Människan har varit vegetarian och liknande genom historien och det finns andra kulturer och länder där man inte alls äter kött speciellt mycket exempelvis Indien osv.
Nej nej, människan har alltid varit en predator, predators har ögon som ser rakt fram för att kunna jaga. Bytesdjur har ögon på sidan så de kan spana efter predators.

Men innan vi upptäckte elden kunde våra tänder antagligen inte tugga rått kött utan vi behöver stekt kött, så vi levde troligen på rå fisk som vi kan tugga upp med våra tänder. Men elden har vi använt i mer än 1 M år så vi har ätit kött länge.
Citera
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Carnivore-livsstilen är lika mycket lögn som att vegan skulle vara naturligt. Men den ena klarar sig på "naturligt förekommande" livsmedel. Den andra gör det inte. Äter man kött får man dessutom mycket per automatik som man annars bör hålla koll på som jag skrev i förra posten.

Man klarar sig som sagt långa perioder utan B12 också. Men strikt klarar man sig inte hela livet utan tillskott. Personligen tycker jag kött i alla former är otroligt gott. Jag äter någon form av kött varje dag men inte PGA någon övertygelse.

Sen kan man såklart inte hävda att vår nuvarande livsmedelsproduktion på något vis skulle vara naturlig.
Jag dömer alltså inte köttätande, kom ihåg det. Nämen en del av köttproduktionen är också ganska tveksam faktiskt så mycket är onaturlig idag så det blir lite löjligt då fläskfeta med chipstuttar klagande boomergubbar sitter med sin pressade skinka och känner sig så förbannat naturliga. Å andra sidan är många veganprodukter riktigt ultraprocessat skit.
MEN, det betyder ju inte at det skulle vara hemskt om jag käkade vegetariskt eller grönsaker ibland, skulle det skada mig på något sätt? Med stor sannolikhet inte, med tanke på att vi är idag fetare än någonsin av allt skit vi stoppar i oss!

Mat är som det mesta annat politiserat idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Det är väl knappast så att gemene man är kroppsbyggare som jobbar i skogen eller gruvan eller med att yxa fram lador. Tvärtemot skulle nog många män må bra av att dra ner på kalorierna. Vi har rätt många chips- och kebabfeta personalvetare, handläggare, chaufförer, IT-tekniker, lagerpersonal och systemutvecklare med tuttar och halsskägg, de behöver inte äta ett fett lamm om dagen för att orka jobba. Vi har asmycket problem med fetma och välfärdssjukdomar, varför skulle männen behöva äta massa extra chips och dipp och sås och fläsk för att orka släpa sig ut till lastbilen?

Chips behöver man inte äta, men vad har det med kött att göra? Människan har alltid ätit kött och det är bra för oss.

Man behöver inte vara kroppsbyggare för att kött ska vara bra för en.
Citera
Medlem
Newkies avatar
Citat:

Visst har det funnits kulturer som ätit lite kött, men som art har människan vart omnivor i princip hela tiden. Hur mycket kött man åt berodde mest på tillgång och miljö.

Det finns också hyfsat starka teorier om att vår hjärna inte hade kunnat utvecklants som den gjort på en strikt växtbaserad kost. Den kräver helt enkelt mycket energi och näring som är svårt att få utan animaliska livsmedel.

Att leva vego idag funkar, men det bygger på moderna grejer som tillskott och berikning – inte på hur människan faktiskt levt historiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in