2026-04-20, 03:47
Avstängd
Negreritvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Nu är det ju så att de flesta kvinnor äter kött, utom möjligen i Indien och andra hinduiska länder. Menar du att män som är veganer är det av en annan anledning än kvinnor som är det?
Nu är det ju så att jag tänkte inrikes eller inom Västeuropa, snart blir alla EU länder lika korkade...
Citera
2026-04-20, 04:57
Medlem
Män tycker väl om kött mer
Citera
2026-04-20, 06:55
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Nu är det ju så att de flesta kvinnor äter kött, utom möjligen i Indien och andra hinduiska länder. Menar du att män som är veganer är det av en annan anledning än kvinnor som är det?

Din läsförståelse är undermålig.
Folk som inte äter kött tänker med hjärtat, inte med hjärnan.
Av de som tänker med hjärtat är kvinnor starkt överrepresenterade.
De ”män” som tänker med hjärtat är feminina och där har du svaret.
Jag säger inte att det är fel att tänka med hjärtat men när viktiga beslut ska fattas, blir det oftast fel om man inte tänker med hjärnan.
Citera
2026-04-20, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
De vanligaste invändningarna är att veganer är bögiga/omanliga samt att Hitler var vegan. Båda dessa invändningar är ju helt kassa enligt mig, men folk är väl som de är. Vissa verkar tro att man måste äta kött för att få protein i sig, men det stämmer ju knappast. Många elitidrottare är veganer och det går bra ändå.

Enligt mitt tycke så känns det som om många av de männen som ser sig som alfa för att de äter kött oftast är rätt feta och oattraktiva, dvs. inte de stenåldersjägare som manosfären har intalat dem att de är.

Själv tycker jag att det är en fin manlig princip att inte skada de som är utlämnade till ens våld. Män som dödar och äter djur bara för att de kan det, framstår för mig som Amon Göth i Schindlers List. Apropå det här med Hitler och att han påstås varit vegan (vilket för övrigt är en myt).

De enda veganerna som är övervägande män verkar vara våldsbejakande djurrättsaktivister. Det finns då män som begår terrordåd för djurens skull.

Är kvinnor mer empatiska?
Har kött blivit förknippat med manlighet?
Kan man inte vara manlig om man plogar sin åker och plockar upp flera säckar med potatisar?
Riktiga män äter kött! Att Hitler skulle ha varit vegan är bara propaganda! Vi är skapta för att äta kött när man kollar på våra inälvor, med tarmsystem osv.

Om du vill äta potatis får det stå för dig. Ser själv fram emot jaktsäsongen igen
Citera
2026-04-20, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmeatball123
Vi är skapta för att äta kött när man kollar på våra inälvor, med tarmsystem osv.

Med all respekt finns det inget som styrker det här påståendet; snarare tvärtom. Biologiska karnivorer har korta och slanka tarmar till för att det förtärda ska passera ut fort. Människors tarmar är mer lika växtätares på det sättet att de är böjda, långa och tänkta att under en längre tid kunna bryta ned maten.

Att säga att människor de facto är biologiska växtätare tror jag dock är att ta det för långt. Vi har inte i närheten av det omfattande mag- och tarmsystemet för att bryta ned cellulosa. Genom historien har människan varit en opportunistisk allätare.
Citera
2026-04-20, 09:37
Medlem
ReijoHervonens avatar
Det är inte rationellt att vara vegan. Människan behöver animaliskt protein. Självskadebeteende av empati för andra djurarter för inte mänskligheten framåt. Det finns antagligen fler kvinnor som inte agerar rationellt. Fast jag misstänker att skillnaden mellan könen då det gäller antalet veganer är mindre än vad ts försöker få det att se ut som.
Citera
2026-04-20, 10:08
Medlem
BarbrorFarbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Har du källa till någon forskning som styrker att så är fallet?
Det finns oändligt med källor till det påståendet.
Citera
2026-04-20, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
De vanligaste invändningarna är att veganer är bögiga/omanliga samt att Hitler var vegan. Båda dessa invändningar är ju helt kassa enligt mig, men folk är väl som de är. Vissa verkar tro att man måste äta kött för att få protein i sig, men det stämmer ju knappast. Många elitidrottare är veganer och det går bra ändå.

Enligt mitt tycke så känns det som om många av de männen som ser sig som alfa för att de äter kött oftast är rätt feta och oattraktiva, dvs. inte de stenåldersjägare som manosfären har intalat dem att de är.

Själv tycker jag att det är en fin manlig princip att inte skada de som är utlämnade till ens våld. Män som dödar och äter djur bara för att de kan det, framstår för mig som Amon Göth i Schindlers List. Apropå det här med Hitler och att han påstås varit vegan (vilket för övrigt är en myt).

De enda veganerna som är övervägande män verkar vara våldsbejakande djurrättsaktivister. Det finns då män som begår terrordåd för djurens skull.

Är kvinnor mer empatiska?
Har kött blivit förknippat med manlighet?
Kan man inte vara manlig om man plogar sin åker och plockar upp flera säckar med potatisar?

Vilka elitidrottare är veganer?
Citera
2026-04-20, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Människan behöver animaliskt protein.

Det föreligger nog en spridd bioindividualitet för hur känslig en är för brist på animaliskt protein. Många tror jag snarare skulle göra gott för sin hälsa att låta vegetabiliskt protein från faktiska råvaror (alltså inte proteinisolat) utgöra en större del av sitt kostmässiga intag av protein.

Animaliskt protein sliter också mer på vissa delar av genomet än vad vegetabiliskt protein gör (alldeles för mycket protein oavsett källa förkortar telomererna dock).

Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Självskadebeteende av empati för andra djurarter för inte mänskligheten framåt.

Att vissa veganer är martyrer med sin hälsa på spel stämmer absolut. De skulle mycket väl kunna må bättre av litet adderat animaliskt, eller en omvärdering av sitt redan existerande kostupplägg.

Att vara vegan är rättfärdigat i den mån det faktiskt funkar för en. Det går inte att tvärt säga att det alltid sätter käppar i hjulet för mänsklighetens framfart.
Citera
2026-04-20, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Fast hur stor är egentligen skillnaden? Från två år tillbaka, "Det finns vissa skillnader mellan kön och åldersgrupper. Drygt 8 procent av kvinnorna säger att de är vegetarianer/veganer och 6 procent av männen gör det", https://www.ja.se/artikel/2235335/frre-ter-vegetariskt.html

Eller 33% fler kvinnor än män, beroende på hur man ser det.
Citera
2026-04-20, 10:52
Medlem
LKKINGENs avatar
Av egen erfarenhet kan jag dra lite slutsatser sen om de är allmänt gångbara vet jag ej.

Har penis dvs enligt gammel definitionen är jag man.
Fick för mig för många år sedan att jag skulle testa att äta mindre kött för att senare köra vegetariskt.

Har man ett fysiskt arbete fungerar det inte i längden att vara utan kött oaktat vad man äter istället, har testa allt som finns att tillgå.
Uthålligheten både mentalt och fysiskt avtar. Visst kan man jogga och gymma men det blir aldrig samma resultat som med kött.
De som bara äter vegetariskt och aldrig provat motsatsen är svåra att övertyga om detta men det är min övertygelse och har andra bekanta som håller med.

Bor man dessutom i Norrbotten och är mycket ute vintertid så har man så otroligt mycket mindre kölduthållighet utan kött.

Visst kan man vara vegetarian och åka skidor på helgerna i Norrbotten men att klara sig ute längre perioder är inte görligt.
Speciellt inte om man ska arbete tungt eller bara har en djävulskt stor gård som man har bestämt sig för att handskotta bara för att det är bra träning, det låter sig inte göras utan kött i dieten.
För er oinvigda så kan detta betyda 2-3 dagar i -15 - -25, tungt och svettigt arbete nonstop förutom rasterna som man såklart alltid slarvar med när man jobbar för sig själv..

Vad det nu är i kött(förutom köttprotein?) som gör oss starkare vet jag inte men något är det för livet på landet är inte gjort för detta.

Kvinnor har väldigt sällan denna typen av arbete eller utmaningar så behovet av kött är antagligen betydligt mindre plus att kvinnor i dagens samhälle är så bortskämda och bekväma till stor del att dom ofta inte ens vet vad som skiljer sig en kött diet från en vegetarisk när det kommer till de behov som män ofta behöver uppfylla i sina dagliga liv.
Samtliga kvinnor jag känner som åker på på fjällturer på vintern med skidor och tältet på dragpulkan och på långturer på sommarn med för den delen är köttätare.
Samtliga kvinnor jag känner som tränar mycket, speciellt löpning och skidor är köttätare.
De väldigt få kvinnor som finns hos entreprenörerna som servar och lagar i maskiner i den tunga gruvindustrin är köttätare.

Allt som kräver kraft kräver kött.

Vegeterianerna jobbar för det mesta inom den enormt överdrivet stora administrationen i dessa företag, dvs HR och annat som egentligen bara är på företagens resultat precis som dom tär på oss andra när dom kommenterar köttätande eftersom dom inte vet vad dom pratar om.

Sen kan jag absolut hålla med om argumentet att djurhållningen är bortom all värdighet och om man inbillar sig att djur inte förstår, lider och inser att dom ska dö när dom står bakom dörren till slakteriet då har man aldrig haft någon närmare kontakt med djur.
Lösningen på detta har jag dock inte, om alla skulle gå ut och skjuta sig en älg skulle skogsbolagen hoppa högt av glädje men älgarna skulle ta slut ganska snabbt, sen de andra hjortdjuren, vildsvinen m.m efter ett tag skulle även ekorrarna vara utrotade.
Enda lösningen är den som Bill Gates m.fl förespråkar, vi måste bli betydligt mindre i antal men vem som skall avgöra vem som inte ska sållas bort får vi diskutera i en annan tråd.
Citera
2026-04-20, 10:58
Medlem
Pinoputchins avatar
I min uppfattningsvärld så är det inget manligt med just kött, varför skulle det vara så?
Att vara vegan och att inte äta kött är för övrigt inte exakt samma sak, som vissa här tycks tro. Finns vegetarianer som äter ägg, grädde etc men bara utesluter köttet, men att vara vegan är något helt annat eftersom det är att gå flera steg längre- och hur nyttigt eller onyttigt det är skall jag låta vara osagt. Men att man som människa MÅSTE ÄTA KÖTT för att fungera och må bra som en del hävdar, det tror jag inte ett dugg på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in