2026-04-20, 15:42
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
På strikt vegansk kost är vitamin B12 den enda essentiella näringsfaktorn som inte kan tillgodoses naturligt. Så om kriget kommer och tillskotten slutar flöda kan det bli… jobbigt minst sagt
.
När kroppens B12‑depåer töms – vanligen efter 1–3 år – kan blodbildningen inte längre fungera normalt och nervskador uppstår, i vissa fall permanent.

Hoppar du däremot bara köttet klarar du dig. B12 finns i ägg, mjölk och andra mejeriprodukter.

Då behöver du däremot fortfarande ha koll på andra saker som järn, D‑vitamin och omega‑3.
Det går absolut att hantera utan kött, men inte per automatik på samma sätt som med köttkonsumtion.

I nästan uteslutande del av dem mänskliga utvecklingen har vi vart omnivorer. Oavsett vad alla Veganer hävdar. Deras diet är onaturligt och stödjer sig helt på mänskliga framsteg inom bioteknik.

Fan vad sugen jag blev på att grilla nu...
Jag tror också att strikt veganism är onaturligt, jag tror också som du att människan i grunden är blandkostare, även om jag tror att man klarar sig bra på att utesluta bara köttet, men det är ju även beroende av andra omständigheter också såklart, idag har vi fler möjligheter än förr och långt tillbaka i tiden då man fick vara glad om man fick kött eller mat överhuvudtaget. Vad jag däremot vänder mig emot är de som idag på allvar verkar tro att man måste äta kött till varenda måltid, varje dag hela tiden. De som påstår att barn måste ha kött i magen hela tiden dygnet runt för att kunna tänka och då en vegetarisk måltid i veckan leder till föräldrauppror på skolan typ, det verkar ju fullständigt fixerat.

Det är knappast skadligt att äta veganskt eller köttfritt emellanåt.

Själv så kan jag tänka utan att hela tiden fylla buken med kött 24/7 som en jävla boomer.
Citera
2026-04-20, 15:50
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Män är oftare större byggda med mer kilogram att bära på, har oftast större muskler och behöver mer protein och kalorier för att inte bli undernärda och må dåligt. Då duger inte kaninföda.
Det är väl knappast så att gemene man är kroppsbyggare som jobbar i skogen eller gruvan eller med att yxa fram lador. Tvärtemot skulle nog många män må bra av att dra ner på kalorierna. Vi har rätt många chips- och kebabfeta personalvetare, handläggare, chaufförer, IT-tekniker, lagerpersonal och systemutvecklare med tuttar och halsskägg, de behöver inte äta ett fett lamm om dagen för att orka jobba. Vi har asmycket problem med fetma och välfärdssjukdomar, varför skulle männen behöva äta massa extra chips och dipp och sås och fläsk för att orka släpa sig ut till lastbilen?
Citera
2026-04-20, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Varför är det bara män som skapar enorma företag och miljoner arbeten ?
Varför styrs hela AI eran av 5 män även fast kvinnor har alla möjligheter i världen att också skapa företag ?

Förstår man inte detta 2026 är man efterbliven och läser Aftonhoran som en bibel.

Män är logiska det är inte kvinnor.

Med logik blir man inte vegetarian då det är trams som de efterblivna hoppar på likt en religion.

Kvinnor är handikappade när det kommer till logik, om vi generaliserar.
Vad en jätteliten minoritet av en grupp gör säger ingenting om gruppen i stort.

Män är kraftigt överrepresenterade när det gäller hemlöshet och att ha suttit i fängelse. Beror det också på att män skulle vara överlägsna logiskt?
Citera
2026-04-20, 15:51
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Men det finns en stark koppling. Många anser att det är manligt att äta kött, och vissa vill inte sluta för att de då blir omanliga.
Kopplingen finns säkert. Men jag själv är man och jag äter vad jag vill.
Att bry sig om vad andra tycker som en liten horunge, det är omanligt för mig.
Citera
2026-04-20, 15:52
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Kopplingen finns säkert. Men jag själv är man och jag äter vad jag vill.
Att bry sig om vad andra tycker som en liten horunge, det är omanligt för mig.
Okej. Då är det noterat. Men det finns väldigt många studier på det. Hur känner du kring männen här i tråden som anser att det är omanligt och töntigt, kärringgöra att äta kaninmat osv?
Citera
2026-04-20, 15:55
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Okej. Då är det noterat. Men det finns väldigt många studier på det. Hur känner du kring männen här i tråden som anser att det är omanligt och töntigt, kärringgöra att äta kaninmat osv?
Jag tänker som så att det är upp till var och en att äta som den vill. Om dom anser att jag är en kärring som inte äter fläsklägg tre ggr per dag så får dom gärna tycka det.
Citera
2026-04-20, 15:56
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Jag tänker som så att det är upp till var och en att äta som den vill. Om dom anser att jag är en kärring som inte äter fläsklägg tre ggr per dag så får dom gärna tycka det.
Jag tror snarare att de tycker att kärringar är töntiga som teoretiskt sett skulle kunna vara både vegetarianer och veganer, med sina blödande hjärtan och hysteriska hjärnor.
Citera
2026-04-20, 15:59
Medlem
BarbrorFarbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Ok, kan du presentera en som gått igenom peer-review?
Nej, du får göra jobbet själv.
Men vet du inte det, eller är du bara dryg?
Citera
2026-04-20, 16:00
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Jag tror snarare att de tycker att kärringar är töntiga som teoretiskt sett skulle kunna vara både vegetarianer och veganer, med sina blödande hjärtan och hysteriska hjärnor.
Veganism är en modern fluga skulle jag vilja påstå. Men det betyder inte att det såklart kan inte vara gott att käka något veganskt ibland, dessa "manliga män" verkar tro att man blir en kanin bara för att man inte äter kött jämt. Hur dum i huvudet kan man bli? Jag bara undrar.
Citera
2026-04-20, 16:04
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Veganism är en modern fluga skulle jag vilja påstå. Men det betyder inte att det såklart kan inte vara gott att käka något veganskt ibland, dessa "manliga män" verkar tro att man blir en kanin bara för att man inte äter kött jämt. Hur dum i huvudet kan man bli? Jag bara undrar.
Det är såklart enklare att äta veganskt och leva veganskt idag när vi inte är lika beroende av exakt all föda vi kan komma över. Nu finns det tillskott och all mat är alltid i säsong. Det gör det givetvis mycket enklare att vara vegan än tidigare, även om människan varit vegan ibland genom historien.
Citera
2026-04-20, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarbrorFarbro
Nej, du får göra jobbet själv.
Men vet du inte det, eller är du bara dryg?
Jag har sett det påstås av sådana som dig väldigt många gånger, men jag har aldrig sett någon riktig forskning som faktiskt visar att det skulle vara någon signifikant skillnad.

Men det är ofantligt ironiskt att man lätt ser en korrelation mellan att tillhöra gruppen som påstår att kvinnor är mer känslodrivna och att inte tycka att det behövs bevis för vad man "känner" är rätt.
Citera
2026-04-20, 16:13
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Det är såklart enklare att äta veganskt och leva veganskt idag när vi inte är lika beroende av exakt all föda vi kan komma över. Nu finns det tillskott och all mat är alltid i säsong. Det gör det givetvis mycket enklare att vara vegan än tidigare, även om människan varit vegan ibland genom historien.
Människan har varit vegetarian och liknande genom historien och det finns andra kulturer och länder där man inte alls äter kött speciellt mycket exempelvis Indien osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in