Citat:
Ursprungligen postat av
jugbandblues
det här tror jag bara var trump. the fart of the deal, som hans bok heter. innan en viktig förhandlingsrunda lägger man en bildlig brakfjärt på motparten.
Det tror jag också.
Trumps berömda, ofelbara "instinkter", som världens bästaste förhandlare enligt egen utsago litar mer på än på alla experter. Vi har ju alla sett hur det egentligen har slutat, snart hur många gånger som helst...
Men det som kanske (det mesta i "the farts of Trump"-boken är ju trots allt påhitt och halvlögner) har funkat på sliskiga och giriga affärsmän i USA fungerar inte alls när det gäller Iran och den iranska ledningen. Det enda det leder till är att USA/Trump framstår som hederslösa, svaga och opålitliga. Vilket i stort sett varenda iransk ledare som sagt nåt i offentligheten också påpekat, och som de amerikanska idioterna troligen tror att är "bara snack".
Så om inte Trump nu backar på nåt sätt så lär det inte bli några förhandlingar. Att åka till Islamabad under rådande förhållanden skulle få Irans ledning att framstå som "svag", eftersom det skulle se ut som att de ger efter för trumps tölpaktiga beteende. Det är i sig en omöjlighet. Det skulle också få Iran att förlora sin heder, eftersom man i så fall skulle se ut att vika sig för den "hederslösa" motståndarens tilltag. Också det är, bara i sig, en omöjlighet.
Det positiva är att Iran helt tydligt verkar säkra på att de har uppnått ett (för Iran) positivt läge i förhandlingarna och därför vill att de ska fortsätta. Det finns alltså en reell chans för fred, där nånstans. Det som kommer mest igenom av alla "kommunikationer" de senaste dagarna är en irritation över att idioten Trump beter sig så att det i praktiken är omöjligt.
Iran och Persien är ett land och en kultur med över 2500 års erfarenhet av despoter och alla möjliga maktfullkomliga "mobbare", både egna och främmande. Trump må sitta på världens starkaste militärmakt, men de har sett hundratals sådana som han komma och gå, sedan långt tillbaka i tiden och långt före de senaste 49 åren. För dem är han bara en mäktig idiot i raden, och i stort sett varenda iranier vet ända in i ryggraden vad man aldrig ska göra. Och det är att ge efter för hoten och försöken till förtryck. Aldrig. Då får man bara ännu mer stöveln i nacken.
Över 30000 iranier offrade sina liv bara för några månader sedan för att protestera mot sitt eget förtryck, hur erbarmligt fuckin' korkad ska man vara för att tro att lögnaktig bullshit och vilda hot på egna sociala medier ska ha nån effekt på ett sånt land. Eller att en förtryckande regim som tar till sådan medel mot sitt eget folk för att inte visa svaghet skulle ge efter för nån löjlig blockad och kapat lastfartyg.
Hå hå, ja ja.
I och för sig får idioten Trump fortsätta att mala ner USAs anseende och inflytande, med tanke på vilken jävla skit amerikanerna röstar in på presidentposten är det bara bra att de snart inte har nåt inflytande kvar. Men det svider att jag ska behöva betala av mina surt förvärvade slantar för en uppblåst idiot till president inte förstår ett smack.
Hade nog hellre betalat det i form av "klimatskatt" än i "amerikansk idiotskatt"...