Citat:
Ursprungligen postat av
R1D2
På vilket sätt blir det en storseger för islamisterna? Jag ser att ni vänstercucks, kommunister, liberaler och andra USA-hatare skriver att Iran har vunnit, men jag undrar vad ni menar egentligen?
Man har mer eller mindre blivit tillbakabombade till stenåldern där det kommer att ta flera decennier att bygga upp igen. Presidenten och alla hans närmaste sprängdes i bitar. Presidentens son som nu har tagit över vågar inte visa sig för att han är helt mosad efter att ha blivit bombad är under jorden. Flera tusen soldater döda. Fritt luftherravälde där både Israel och USA flyger över deras huvudstad som om det vore semester.
Samtidigt har man slaktat 30K+ av sin egen befolkning för att de protesterade mot diktaturstyret.
På motståndarsidan har man lyckats döda 15 soldater och då är det inräknat friendly fire. Man har även lyckats med bedriften att skjuta ned hela 2 flygplan
Att de lyckas stänga sundet ser jag knappast som någon vinst men förklara gärna hur storvinst kan komma ur denna ekvation.
Irans president lever och verkar aldrig ha varit ett mål för amerikanska attacker. Jag gissar att det beror på två saker:
A. Han är faktiskt vald.
B. USA vill i slutändan kunna prata med någon.
Jag antar att du i stället menar den högste ledaren. Israel lyckades spränga en 86-årig cancersjuk civil ledare i luften, en person som troligen inte var särskilt insatt i militära frågor. Dessutom hade han sannolikt inget emot att bli en martyr och ett moraliskt verktyg för den iranska regimen.
Militärt sett dominerar USA och Israel Iran. Problemet är att krig, enligt Carl von Clausewitz, och här håller jag med, i grunden är en fortsättning på politiken med andra medel. Det är en våldshandling som syftar till att tvinga motståndaren att underkasta sig vår vilja. Kriget är inte en isolerad handling, utan ett rationellt politiskt instrument, präglat av osäkerhet och känslor, men underordnat politiska mål. (Wiki)
Problemet för Israel och USA är att omsätta militär överlägsenhet till politiska resultat. Iran fortsätter att blockera sundet, regimen består och vägrar lämna ut sitt anrikade uran. Israel och USA har sannolikt endast begränsat Irans förmåga att skada motståndaren, snarare än förändrat den strategiska situationen i grunden.
Så vem som vinner är uppe för debatt. I slutändan är det inte militär överlägsenhet utan viljan att fortsätta kämpa som är viktig. Dessutom verkar Iran ha klarat sitt huvudmål. Regimen består. Isr/USA har endast bytt namn på ledarna men det är politiskt samma innehåll.