2026-04-19, 21:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Fast om du kollar på verkligheten Jenny så kan du se att det som spelar roll för om en man lever i en familj är hans ställning på arbetsmarknaden och inte personligheten. Så den enda skillnaden mot förr är att du behöver ett bra jobb i större utsträckning snarare en ett jobb. Du får gärna motbevisa det.

Vad definierar du som ett "bra jobb"? Och kan det tänkas hänga ihop med vissa egenskaper och personligheter?
Citera
2026-04-19, 21:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Det är detta som skiljer män och kvinnor åt. En man kan älska en kvinna villkorslöst, medan en kvinna måste "tjäna" något på mannen.

Män älskar inte kvinnor villkorslöst. Män har en radda förväntningar på kvinnor liksom kvinnor har en radda förväntningar på män. Och det gäller att prata igenom dessa förväntningar nån gång då och då under förhållandet.
Citera
2026-04-19, 21:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det som hänt är att kvinnlig emotionalitet har börjat kallas för emotionell mognad. Kvinnor gråter till exempel mer. Mogna människor kontrollerar sina känslouttryck. Barn gråter stup i kvarten för att de är omogna. Kvinnor gråter mer än barn och män gråter minst. Ändå blir narrativet att män inte "vågar" visa känslor.

Nej, kvinnor gråter inte mer än barn.
Citera
2026-04-19, 21:13
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Nej, kvinnor gråter inte mer än barn.

Det har du rätt i, jag skrev fel.
Citera
2026-04-19, 21:13
Medlem
Citat:
Vad definierar du som ett "bra jobb"? Och kan det tänkas hänga ihop med vissa egenskaper och personligheter?
Det finns inget specifikt jobb utan högre inkomst och utbildning ger högre chans.

Jag tror inte det finns någon speciell personlighet en man har utan det som spelar roll är högre inkomst helt enkelt. Om vi säger att tex ansvar är en egenskap som värderas kan det vara så att det värderas för det generar pengar och gör livet bekvämt för kvinnan?

Annars är det ju känt att de allra värsta brottslingarna har en "personlighet" som uppskattas av damer. Tex Richard Ramirez comes to mind.

Citat:
Hundreds of young women – led by their own inner rage, or by curiosity – are streaming into a California jail to visit condemned murderer-rapist Richard Ramirez, popularly known as the “Night Stalker.”

Är Richard Ramirez en ansvarsfull eller insert-valfri-egenskap man?
Citera
2026-04-19, 21:28
Medlem
Citat:
Jag förstår att surgubben inte vill att det ska vara så men nu är det så. Öppna en historiebok och häng med i nyheterna.

Det är bara tanter som läser historieböcker.
Citera
2026-04-19, 21:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Fast du kan förneka det hur mycket du vill men du har tänkt fel kring väldigt enkla saker och det beror på att du själv har ytterst begränsad analytisk förmåga. Du har t o m frågat mig om hjälp kring statistik. Varför gör du det för om jag inte kan mer än vad du kan? Du är en intellektuell myra. Vad gör du ens här på forumet? Söker uppmärksamhet för att du är världens fulaste människa IRL?

Du kan ju uppenbarligen inte reglera dina känslor och det beror på att dina kortisolnivåer förmodligen är så höga av all den stress du upplever i livet. Du är en vekling som sparar ett par tusen per månad, blir trött av att jobba 8 timmar per dag och som lever på kimchi och lasagne och sitter här och tjafsar med män som rent hierarkiskt ligger många nivåer över dig. Du förstår dig inte på hierarkier. Du är helt utklassad i samtliga av livets areor.

Darwinismen brukar hantera fall som dina alldeles utmärkt. Tack och lov.

Hahahha på nåt sätt är du ändå rätt underhållande

Jag sparar några tusen per månad och jag älskar kimchi men kan inte äta för stora mängder för då går jag och småpruttar resten av dagen.

Återgå nu till trådens ämne, tvinga inte svennen med husvagnen att behöva komma hit och säga till en gång till.
Citera
2026-04-19, 21:40
Avslutad
Citat:
Det finns inget specifikt jobb utan högre inkomst och utbildning ger högre chans.

Jag tror inte det finns någon speciell personlighet en man har utan det som spelar roll är högre inkomst helt enkelt. Om vi säger att tex ansvar är en egenskap som värderas kan det vara så att det värderas för det generar pengar och gör livet bekvämt för kvinnan?

Annars är det ju känt att de allra värsta brottslingarna har en "personlighet" som uppskattas av damer. Tex Richard Ramirez comes to mind.

Är Richard Ramirez en ansvarsfull eller insert-valfri-egenskap man?

Du, för en gångs skull tänker jag hänvisa till pseudovetenskapen evolutionspsykologi. Unga kvinnor letar efter potential. När de träffas unga kan killen sitta och spela gitarr och dagdrömma om dagarna sålänge han är på väg nånstans och har egenskaperna och drivet att genomföra det. Sen kan det vara vafan som helst sålänge han uppvisar "rätt" egenskaper. Ansvarkänsla betyder att han förhoppningsvis inte sticker ifrån barnen och partnern så fort han får ett infall och tar ansvar för familjen.

Sen är det också så att både mannen och kvinnan vill att kvinnan ska stanna hemma mest med barnen och det är dyrt att ha barn och bo i städerna där jobben finns.

Vet inte varför du blandar in the nightstalker(?) i detta. Torterade och mördade han inte främst helt utslagna kvinnor i ghettona?
Citera
2026-04-19, 21:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JqsClouseau
Det är bara tanter som läser historieböcker.

Ok surgubben
Citera
2026-04-19, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
För alla män som inte ser våldtäkt som en lösning är det uppenbart att kvinnor besitter sexuell makt. I det moderna samhället, där unga kvinnor ofta tjänar mer än unga män och egentligen inte behöver dem i sin vardag, har sex blivit en belöning män måste kämpa för. Kvinnor vet att om de hintar om sex kan de få män att göra saker de annars inte skulle gjort. Det är makt.

Tvingar kvinnor män att ha sex mot deras vilja?

Knappast. Sker det omvända? ja i relativt hög grad världen över, via tvvångsäktenskap, våldtäkter, sexuellt utnyttjande etc.

Tvingar kvinnor män att inte ha sex?

Knappast, det kvinnor gör är att i vår del av världen med jämställdhet ge sig själva rätten att säga nej tack på individnivå till icke önskvärda partners/ sex, det är inte i närheten av det oskuldskrav som många tvingar kvinnor leva efter i div. hederrelaterade kulturer ex.

Dessa kvinnor har alltså, precis som män har, samma makt att bestämma över sina egna kroppar, men! de besitter ingen makt att styra över det motsvarande könets kroppar på, och det är vad makt handlar om.

"få män att göra saker"? Vadå för saker?
Det enda jag ser är är att män konkurrerar med varandra om kvinnors uppmärksamhet, på motsvarande sätt som kvinnor konkurrerar med varandra för mäns uppmärksamhet, ingen större skillnad.
Och vissa män och kvinnor har det lättare än andra för de äger de rätta attributen för att vara attraktiva, medan andra har det svårare.
Båda könen gör sig så vackra de kan, och jobbar på sin charm, sociala förmåga etc etc...ingen skillnad.

Däremot så kommer vi från ett samhälle där kvinnor tvingades betala med sin frihet, sin sexualitet, sin självständighet för att förmå män att stå för en del av ansvaret för gemensam avkomma.
Enkom via äktenskap med en man, där regler gällde som begränsade just hennes möjligheter i livet kraftigt, så krävdes det av män att de hjälpte till med försöjningen av avkomma.

Och detta lever ju för övrigt kvar på många håll i världen och även i viss mån hos oss.

Där kan du snacka om maktutövning.
Citera
2026-04-19, 21:47
Medlem
Citat:
Fast om du kollar på verkligheten Jenny så kan du se att det som spelar roll för om en man lever i en familj är hans ställning på arbetsmarknaden och inte personligheten. Så den enda skillnaden mot förr är att du behöver ett bra jobb i större utsträckning snarare en ett jobb. Du får gärna motbevisa det.

eh, tror nog kvinnor bryr sig rätt mycket om mäns personligheter.
Citera
2026-04-19, 21:52
Medlem
Citat:
Du, för en gångs skull tänker jag hänvisa till pseudovetenskapen evolutionspsykologi. Unga kvinnor letar efter potential. När de träffas unga kan killen sitta och spela gitarr och dagdrömma om dagarna sålänge han är på väg nånstans och har egenskaperna och drivet att genomföra det. Sen kan det vara vafan som helst sålänge han uppvisar "rätt" egenskaper. Ansvarkänsla betyder att han förhoppningsvis inte sticker ifrån barnen och partnern så fort han får ett infall och tar ansvar för familjen.

Sen är det också så att både mannen och kvinnan vill att kvinnan ska stanna hemma mest med barnen och det är dyrt att ha barn och bo i städerna där jobben finns.

Vet inte varför du blandar in the nightstalker(?) i detta. Torterade och mördade han inte främst helt utslagna kvinnor i ghettona?
Jag har tidigare visat att 63 % av unga män i USA är singlar och siffran är säkert ännu högre idag (2019). Så de flesta unga killar får inget alls. De som får det kanske är bra på att spela gitarr eller whatever men jag vet inte hur du kopplar det här till evolutionspsykologi? Det som är relevant är att när kvinnor bildar familj så väljer de oftast män som kan försörja dem och familjen. Det är inte nödvändigtvis den de dejtade på gymnasiet eller universitet.

Ja precis så är normen och det är ingen slump att det är så. Om kvinnor brydde sig om mannens personlighet hade mannen kunnat stanna hemma med barnen mer.

Nightstalker har ju varit framgångsrik med the ladies. Då borde han väl ha en typ av personlighet som kvinnor gillar? För pengar och socioekonomisk status hade han inte varken före eller efter morden. Då tänkte jag att han kan få stå som exempel för personligheter som kvinnor gillar. Det gjorde han säkert men kvinnorna som ville uppvakta honom på kåken var nog inte utslagna.
Senast redigerad av Nyepost 2026-04-19 kl. 21:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in