2026-04-19, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Skulle säga att postväxlar definitivt förekom 2005!
Tror det blev mer ovanligt när swisch blev allt vanligare.
Sålde en bil 2014 och fick en postväxel.
Idag görs ju alla privatköp av bil nästan uteslutande med hjälp av swisch.
Men 2005 var det fortfarande många som inte hade swisch.

Swish lanserade 12 december 2012. Ingen hade Swish 2005.
Citera
2026-04-19, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiisnumberone
JJs storasyster har, av någon anledning, gått från stängd till öppen profil på Instagram.

M har fortfarande stängd. Men hon kanske är lillasyster?
Citera
2026-04-19, 19:51
Medlem
Ja, M är lillasyster. Hennes var öppen, men hon stängde den snabbt.

Citat:
Ursprungligen postat av inam
M har fortfarande stängd. Men hon kanske är lillasyster?
Citera
2026-04-19, 20:05
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fragbear
Swish lanserade 12 december 2012. Ingen hade Swish 2005.
Mer än jag mins. Men förklarar väl än mer då att postväxlar var ganska vanligt 2005.
Jag har iaf köpt tre bilar med postväxel.
2000,.2001 och en sista några år senare.
Sålt en bil och fått postväxel.
Och jag är inte supergammal. Mellan 40-50år.
Citera
2026-04-19, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytt-liv2024
Ja anar det också. Skyldig pengar kan spåra ur rejält . Tor kanske helt enkelt vägrade lämna pengar som han var skyldig eller ansågs behöva betala tillbaka eller fick aldrig chansen, och hade dom i fickan de minst troliga i en hjärna att leta där fightsystemet tagit över. Kan också ha blivit attackerad av Tor, som kanske var upprörd men sen slog de slint. Och fingeravtryck hamnat på en pärm han höll i och gm tog den för att de var kontaminerad

Och gm drog efter att ha haft ihjäl båda, inget vittne.

Pga DNA kan man ju tycka procent ökar för JJ men byxorna kan ha kommit från en affär som han jobbat
Troligtvis inte men de finns ju sannolikhet. Om de inte finns mer spår skyller jag på utredning. Som sagt fanns de redan 2005 spårning av papper och skrivare. Fingeravtryck om pengarna Tor hade fått av någon random köpare som ville ha tillbaka dom så finns de fingeravtryck.
Om de spårat ur pga en typ gula tidning annons just under mordtillfället finns fingeravtryck .. är de planerat så finns troligtvis inte fingeravtryck. ÄR de släkt finns troligtvis tidigare fingeravtryck då svårare att kolla.

Men 1 planerat. Vore logiskt.
2 jj har blivit lurad på plats. Han blev lovad mer än 10.000 men gubben behöll pengarna när jj förväntade sig detta. Vilket också stämmer med typ inkomst problem som de verkar finnas. Dock blir han så panikslagen efter anfallet, att han slår ihjäl frun men sen drar. Dålig impuls och kontroll och empati.
3 jj och en till planerar att dra dit och ta pengar eller fått uppdrag att hämta något. Men de spårar ur. Eller plan att ha ihjäl båda för arv eller vad som helst som väcker stark ilska. Där några olika scenarion. Jj är med men trodde inte de skulle hända och den andra mördar. Eller jj är den som drar yxa då Tor kanske är en seg envis person och anfaller eller så.

jag känner till bymentalitet mycket skit men ofta inte mord men de är låg nivå, starka livsregler mycket testo och låg förmåga att tänka igenom allt.

Tor har gjort något personligt mot någon kanske något riktigt dåligt mot familjemedlemmar eller avundsjuka och ilska bygger upp hat.
eller bara råkat köra mot jj på stan och jj får en stark övertygelse att leta upp Tor och hämnas. Allt från att jj gått i skogen där dom bott och Tor skrikit på honom att inte gå på deras tomt till ett möte på stan eller bara tankar på att mörda eller en försäljning av något.. en röd bil kanske.. .

Jag ser inga fler scenarion. En person känner till det här. Om personen är här och läser så kanske de vore skönt att lätta samvetet. Långsiktigt tär sånt här sönder relationer inkomst frid. Att skylla på jj är lätt då han verkar ha många faktorer som passar en galen gm, såsom att han inte verkar ha byggt relationer och dessutom flyttat runt. Flytt från morden pga oro, men det kan bero på annat också, tex eget val eller diagnos eller vissa vill bara vara själv.
Illa om han av en slump råkat kopplas till det här ... pappan verkar död. Väldigt tyst ivf från familj och eventuella tidigare vänner.

Det stod ju i tidningen att han var väldigt snäll. Lugn ej aggresionsproblem sa barndomskamraterna 12-15 år umgicks dom, sen gled dom isär. Han satt tyst i grupp speciellt när de var tjejer med.

Ja en blyg kille som har svårt i grupp. Kanske föräldrar som varit hårda. Eller inte. Vad hände sen?

Fester droger eller utanförskap. Låter ivf som stor risk för psykisk ohälsa.
Finns ju tusentals av dom här men också några av tusentals mördare som stämmer in på bilden men de är ju extremt liten procent så man tror att de är vanligt att en Aspergare mördar men de blir oftast uthängda i media då de händer. Jag tror inte statistiken talar för att de är vanligare med autism och mord än annan psykisk ohälsa eller generellt.
Däremot socioekonomiska faktorer och annat i kombination med autism med tex aktoritär uppväxt kan öka riskerna där man jämför mördare med varandra
, speciellt impulsivitet. Låter konstigt men är de jj så har han nog snurrat till de rejält. Och tiden har hunnit ikapp.
men något säger mig att de är lika stor chans att de är någon annan.

Tror du verkligen att någon skulle sitta här och erkänna något sådant 😆
Det kanske är dags att läsa på reglerna på flashback tror jag.....
Citera
2026-04-19, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Måste vara mycket faktafel i den artikeln. T ex hittades de två dagar (2 juni), inte "dagen därpå". Att Tor skulle ha kämpat är nog bara en sjuk fantasi en journalist fantiserat ihop.

Den journalisten har inte alla hemma.....
Den vet mer än utredarna inom polisen vet tydligen 😅
Citera
2026-04-19, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Har gjort lite markeringar om vad jag tror är målarfärg respektive blodspår på en av dina skärmdumpar: https://imgur.com/a/u5nFdUh

Jag tror att det bara är "släpspåret" som är blod och att de andra röda fläckarna, till exempel den på tröskeln intill karmen höger i bild, är målarfärg då de liknar karmens röda färg. Tor eller nån annan kan ha målat och haft hinken stående intill karmen och så har det spillt och droppat. Känns som det ser ut så där i de flestas vedbodar inklusive min egen på landet.

Att det är målarfärgsstänk vid tröskeln och karmen kan ju också förklara varför Barbro kopplar det stora långa blodspåret in i ladan som målarfärg - jag tänker mig att minnet funkar så om hon till exempel har noterat sånt där färgstänk tidigare vid tröskeln och karmen under alla besök hon gjort tidigare på gården (minns inte om hon och systern är uppvuxna där?).

Tycker det också låter som en normal reaktion att associera till målarfärg istället för att direkt koppla att det faktiskt är ett långt blodspår i en för henne vardaglig och säkerligen trygg miljö.

Det var mina tankar om det hon sagt och vad jag ser på bilderna.

Dock koagulerar blod relativt fort..
Har lite svårt att det är hela sanningen..
Citera
2026-04-19, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariskvevare
Sjukt ofta nån går och bryter sig in i varsin byggnad för att lämna cash

Kanske affärer om narkotikaklassade mediciner..
Finns en hel del fula mord inom sådana områden...
Citera
2026-04-19, 20:57
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Ja, i plånboken låg rimligen normalt enbart det som skulle användas snart. Ett par tusenlappar, men inte tio. Eftersom han bara la ifrån sig byxorna utan att lägga över pengarna i gömman, tyder det på att han räknade med att i närtid göra en betalning. Tror inte på att han just tagit emot pengar. Så bråttom var varken vedhuggning eller fika med Gerd.

Varken ICA, grannen eller Lantmännen/Granngården tog postväxlar.
Eller också tyder det på att han alltid hade ett antal tusen i plånboken.

Det var inte så ovanligt på den tiden. Fanns flera skäl. Ett var att man ville kunna slå till direkt om det dök upp någon intressant affärsmöjlighet. Bodde man långt ifrån en bankomat ville man ändå kunna göra affär på stående fot om man snubblade över något intressant. Från hembränt till vinterdäck.
Citera
2026-04-19, 21:06
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Det fanns postväxlar för ändamålet på den tiden.

https://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=V%C3%A4xel_(betalningsmedel)&wprov =rarw1
Det kanske fanns dom som använde sådana också.

Tidigare var det också vanligt med checkar, men de försvann runt år 2000. En del äldre gick då öber till kontanter.
Citera
2026-04-19, 21:09
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Även på den tiden kan det ej anses speciellt vanligt att ha 10.000 i fickan/plånboken. Isåfall hade man dem förvarade någonstans hemma.
Mina föräldrar, och rätt många av deras släktingar, vänner och bekanta, brukade ha en del kontanter med sig. 10.000 var kanske inte jättevanligt, men ett par tre tusen.
Citera
2026-04-19, 21:18
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Jag postade en länk för någon vecka sen där en journalist på Värmlands Folkblad kastade fram en teori om att det var en kollega till henne som jobbade med fallet som legat till grund för fantombilden.

Om jag förstått det rätt inkom tipset som ledde till fantombilden långt efter mordet. Något som ger en stor osäkerhetsfaktor till huruvida vittnet såg mannen på morddagen eller senare.

Din länk "kom bort":
https://www.vf.se/2026/04/13/jag-tror-fortfarande-att-det-ar-min-gamla-arbetskamrat-pa-dubbelmordarens-fantombild-3d186/

Ja, det var nog denna artikel jag läst.

Nu verkar reportern varit där i tjänsten och inte som en besökare på kärleksstigen, men visst är det tråkigt att kopplingen mellan fantombilden och mördaren var så svag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in