2026-04-19, 10:56
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Leapmotor
BYD
Fisker
Zeekr
NIO
Xpeng
Hongqi
Lync & Co
Denza

varför all detta skräp främst inom just el?

hur kan man känna sig premium med dessa s.k. ”märken”? hur blir man lockad av att köpa i bil vad i princip är en rolexkopia med ett namn som låter som pyramidspel?

hur är man funtad om man köper och kör dessa piratkopierade kopior?

för övrigt ser ju alla dessa likadana ut?

kommer någon komma ihåg dessa bilar om 20 år?

Har inte BYD den snabbaste elbilen?
Citera
2026-04-19, 11:02
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Det där får du nog berätta för VW, de borde blir överförtjusta då de inte vet om det själva.

https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/volkswagen-delivers-473-million-vehicles-worldwide-and-further-consolidates-its-market-leadership-in -europe-20063

Det där är märket VW, min siffra avser VW gruppen, dom har fler märken.

LL
Citera
2026-04-19, 11:25
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat

LL

Samma plattformar, oftast samma motorer etc, men olika ändå.
(Jag har en Skoda Superb 2014, tjeckisk bil, men kostade mindre än en liknade VW från Tyskland. Bensin givetvis. Nemas problemas med den ännu.) Om VW hade sålt en liknade från Kina här i Europa, hade jag inte köpt den, inte ens om den var på rea..

Annars har jag inga problem med att köpa kinesiska produkter. (Eletrolux-vispen som jag köpte 2024 funkar konstigt nog än, men min mor har en från 70-talet som bara går och går, svensk givetvis. Tror inte att Kina-Elextroluxen från 2024 har samma livslängd. Elvispar är ju inte elbilar men..)
Citera
2026-04-19, 11:32
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat

LL

Korrekt. Och de stora, som Skoda, byggs inte i Tyskland och är inte tyska märken mer än till ägandet. Poängen i mitt inlägg är att BYD ensamma tillverkade fler bilar förra året än vad samtliga tyska märken gjorde totalt i landet Tyskland.
Citera
2026-04-19, 11:45
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Korrekt. Och de stora, som Skoda, byggs inte i Tyskland och är inte tyska märken mer än till ägandet. Poängen i mitt inlägg är att BYD ensamma tillverkade fler bilar förra året än vad samtliga tyska märken gjorde totalt i landet Tyskland.

Då har vi förstått varandra, jag håller med dig.

Franska bilar ligger nästan värre till tror jag.

LL
Citera
2026-04-19, 11:54
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Man kan säga att du jämför äpplen och päron. Men många gör det.
När jag köpte oljefilter, BOSCH, från Tyskland, trodde jag att jag köpte BOSCH från Tyskland, men dessa BOSCH var "Made in South Africa" såg jag på filtrera sen. Skit samma, det beror på globaliseringen, tyskarna tänker väl med plånboken, även jag.
Senast redigerad av kraftfoder 2026-04-19 kl. 12:00.
Citera
2026-04-19, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Är det bara jag som tänker på hur "tacky" många av dessa namn är? Build Your Dreams liksom? Det är nog det fulaste, mest osmakliga namnet jag sett för ett bilmärke. Leapmotor? Får mig att tänka på grodor?? (Leapfrog) Zeekr? Låter som namnet på ett par spelhörlurar jag skulle köpa till min 12 åriga son.

Ja "Build Your Dreams" låter som något man skulle kunna hitta på bakdelen på rumpan på en brud med mjukisar kanske till och med i svanken .
Citera
2026-04-19, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
-Jodå. När det gäller lackeringen så var det så att bilarna som var "sämre" togs till Sverige/Skandinaviens marknad. En annan grej var att USA-bilarna hade krockkudde, inga andra hade krockkuddar. (Lagkrav i USA)

Airbags var/är marknadsanpassning, som katalysatorer, större stötfångare etc. Det har inget med bättre eller sämre att göra. Kvalitetskraven i TB var och är fortfarande exakt samma oavsett marknad för övrigt. Dessutom hade det inte funkat då bilarna till USA då hade begränsade färgval och ibland även andra utföranden på karosserna om jag inte minns fel...

/Dick
Citera
2026-04-19, 20:26
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Airbags var/är marknadsanpassning, som katalysatorer, större stötfångare etc. Det har inget med bättre eller sämre att göra. Kvalitetskraven i TB var och är fortfarande exakt samma oavsett marknad för övrigt. Dessutom hade det inte funkat då bilarna till USA då hade begränsade färgval och ibland även andra utföranden på karosserna om jag inte minns fel...

/Dick

Att Volvo PV hade olika bilar beroende på marknad, var inte så konstigt. Om jag inte tar fel, så hade PV lägre cylindervolym i södra Europa, runt 1,9, för det var lägre skatt där, kanske i Italien.

Trafikmagasinet tyckte att det var dåligt av Volvo att Sverige inte krockkuddar, men Torslanda satte i krockkuddar i USA-bilarna. Påminner om Kina-bilar i dag faktiskt.
Citera
2026-04-19, 21:54
Medlem
IceEyess avatar
Ungefär så resonerade man om japanska bilar också en gång i tiden.
Citera
2026-04-20, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Att Volvo PV hade olika bilar beroende på marknad, var inte så konstigt. Om jag inte tar fel, så hade PV lägre cylindervolym i södra Europa, runt 1,9, för det var lägre skatt där, kanske i Italien.

Trafikmagasinet tyckte att det var dåligt av Volvo att Sverige inte krockkuddar, men Torslanda satte i krockkuddar i USA-bilarna. Påminner om Kina-bilar i dag faktiskt.

Som sagt, marknadsanpassningar samt anpassningar mot olika lagkrav.... har fortfarande inte ett skatt med kvalitetsurval att göra.

/Dick
Citera
2026-04-22, 19:27
Medlem
Roliga med just leap att du du får realtids senaste 60 dagarna

V1.2 (Mars): Connectivity & UX
• Smartphone-spegling: Aktivering av trådlös Apple CarPlay och Android Auto.
• Snabbstart: Optimering av systemuppstart (Fast Boot) så att skärmen är redo direkt vid instigning.
• Genvägar: Anpassningsbara knappar på ratten för snabbval av t.ex. körlägen.
• V1.3 (April): Drivlina & Komfort
• LEAP MODE: Ny mjukvarustyrning för fjädringen som mjukar upp dämparna vid ojämn väg i låga hastigheter.
• Utökad Röststyrning: Kontroll över fönster, speglar och klimatanläggning via röstkommando.
• ADAS-fintuning: Uppdaterad algoritm för filhållningsassistenten för att minska antalet onödiga varningar.

Känns som fler tillverkare kommer hoppa på tåget med uppdateringar som en iPhone!

Opel ska göra en kopia av leap snart

Varför lägga 200-300 mer för en föråldrad teknik som det är i en id4
Senast redigerad av toalettdykare 2026-04-22 kl. 19:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in