2026-04-19, 14:52
  #33565
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Det stämmer inte med verkligheten, det är din fantasi bara. Kolla data!
Vilken data är det som inte stämmer?

Någonting här som är fel?
Citat:
Försäljningen fortsätter rasa och PE närmar sig återigen 400. Demokraterna ser ut att kunna vinna både huset och senaten, varvid gamle Elon kan förvänta sig en tsunamin av utredningar och (troligtvis) fängelse. Teknik haltar efter konkurrenterna. Utspädningen är extremt, 3.6% sist jag tittade. Det pågår en brain-drain där alla med insyn väljer att lämna skeppet. Varumärket förknippas med MAGA och nazism. osv osv.
Citera
2026-04-19, 15:01
  #33566
Avstängd
otellos avatar
Detta är lite intressant, Tessler är ju ett av dom företag som printar flest aktier.
Citat:
Burry says that many companies aren’t properly accounting for stock based compensation, treating it as zero cost, to make it appear that they have higher earnings than they did over the last decade. Earnings for many companies are 12-20% lower than stated.
https://www.reddit.com/r/StockMarket/comments/1sowcg2/michael_burry_analyzed_1000_reports_and_found_a/
Citera
2026-04-19, 15:02
  #33567
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Vilken data är det som inte stämmer?

Någonting här som är fel?

Du presenterade inget data för påståendet: "S&P har inte sett ett liknande rally på typ 100år, hela börsen beter sig märkligt samtidigt som världen brinner. ".

Men detta påstående är fel, precis som du har fel om i princip allt du häver ur dig.
Citera
2026-04-19, 15:20
  #33568
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Du presenterade inget data för påståendet: "S&P har inte sett ett liknande rally på typ 100år, hela börsen beter sig märkligt samtidigt som världen brinner. ".

Men detta påstående är fel, precis som du har fel om i princip allt du häver ur dig.
Du får nog gå tillbaka till skolbänken, här är första resultatet på Google:
Citat:
1982/1940s Momentum: The current April 2026 rally matches the speed of recoveries last seen in September 1982 and September 1940.
Så förutom 1982 var det nästan 100år sedan vi såg ett liknande rally. Överköpt och övervärderat, såklart.

Om vi tittar på tidigare bubblor så kan vi konstatera att det ofta sker ett rally innan nästa krasch:
Citat:
The 1974-1980 Recovery: Following a 50% decline in 1974, the market staged a massive 2447% rally before the next 40% decline.

Kan du förklara vad som är fel i detta stycke, som du valde att utelämna:
Citat:
Försäljningen fortsätter rasa och PE närmar sig återigen 400. Demokraterna ser ut att kunna vinna både huset och senaten, varvid gamle Elon kan förvänta sig en tsunamin av utredningar och (troligtvis) fängelse. Teknik haltar efter konkurrenterna. Utspädningen är extremt, 3.6% sist jag tittade. Det pågår en brain-drain där alla med insyn väljer att lämna skeppet. Varumärket förknippas med MAGA och nazism. osv osv.
Citera
2026-04-19, 15:23
  #33569
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Du får nog gå tillbaka till skolbänken, här är första resultatet på Google:

Så förutom 1982 var det nästan 100år sedan vi såg ett liknande rally. Överköpt och övervärderat, såklart.

Om vi tittar på tidigare bubblor så kan vi konstatera att det ofta sker ett rally innan nästa krasch:


Kan du förklara vad som är fel i detta stycke, som du valde att utelämna:

Du medger alltså själv att du hade fel om detta, så varför ljög du?
"S&P har inte sett ett liknande rally på typ 100år, hela börsen beter sig märkligt samtidigt som världen brinner. ".
Citera
2026-04-19, 15:59
  #33570
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Du medger alltså själv att du hade fel om detta, så varför ljög du?
"S&P har inte sett ett liknande rally på typ 100år, hela börsen beter sig märkligt samtidigt som världen brinner. ".
Absolut, det senaste skedde för 44år sedan, innan dess var det typ 100år sedan.

Nu får du sluta slingra dig och förklara vad som är fel i min kritik mot Tessler:
Citat:
Försäljningen fortsätter rasa och PE närmar sig återigen 400. Demokraterna ser ut att kunna vinna både huset och senaten, varvid gamle Elon kan förvänta sig en tsunamin av utredningar och (troligtvis) fängelse. Teknik haltar efter konkurrenterna. Utspädningen är extremt, 3.6% sist jag tittade. Det pågår en brain-drain där alla med insyn väljer att lämna skeppet. Varumärket förknippas med MAGA och nazism. osv osv.
Citera
2026-04-19, 16:03
  #33571
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Absolut, det senaste skedde för 44år sedan, innan dess var det typ 100år sedan.

Nu får du sluta slingra dig och förklara vad som är fel i min kritik mot Tessler:

Så varför ljög du, är du mytoman eller bara stendum?
Du verkar inte heller förstå att en stor del av uppgången enbart är nominell i USD och inte en real uppgång.
Citera
2026-04-19, 16:27
  #33572
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Så varför ljög du, är du mytoman eller bara stendum?
Du verkar inte heller förstå att en stor del av uppgången enbart är nominell i USD och inte en real uppgång.
Haha, så du har alltså inga seriösa motargument till mitt påstående:
Citat:
Försäljningen fortsätter rasa och PE närmar sig återigen 400. Demokraterna ser ut att kunna vinna både huset och senaten, varvid gamle Elon kan förvänta sig en tsunamin av utredningar och (troligtvis) fängelse. Teknik haltar efter konkurrenterna. Utspädningen är extremt, 3.6% sist jag tittade. Det pågår en brain-drain där alla med insyn väljer att lämna skeppet. Varumärket förknippas med MAGA och nazism. osv osv.
Otippat.
Citera
2026-04-19, 16:43
  #33573
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Haha, så du har alltså inga seriösa motargument till mitt påstående:

Otippat.

Du erkände ju själv att det du skrev var falskt.
Citera
2026-04-19, 17:30
  #33574
Medlem
BästeHrMongolids avatar
"$TSLA - Probably made an intermediate term low last week, after closing the week above the yearly pivot at 387. It needs a weekly close above the 20 week MA(currently at 417) in order to confirm the low and head back to the all time high."

https://x.com/CyclesFan/status/2045876204675141878?s=20

Eftersom denna nivån är viktig för att ge teknisk signal för vidare uppgång så gissar jag att vi kommer stöta på motstånd där. Passande nog börjar Trump prata om fler tariffer, öppningen av Hormuz sundet stötte på "utmaningar" och oljan är på väg upp igen under helgen. Teslas earnings släpps på Onsdag. Kan bli en perfekt storm detta, så hade jag varit björn (vilket jag så klart inte är) och velat chansa på ett uttalande som kunnat få mig att låta smart, så hade jag nog saft att det hade varit ett bra läge för en liten kort position.

Men eftersom jag är en Tesla fanboy bagholder så säger jag inte detta.
Jag skulle dock inte ha något emot tillfället att köpa fler aktier (och inte bara Tesla) om hela marknaden faller 20-30%.
Citera
2026-04-19, 19:29
  #33575
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
"$TSLA - Probably made an intermediate term low last week, after closing the week above the yearly pivot at 387. It needs a weekly close above the 20 week MA(currently at 417) in order to confirm the low and head back to the all time high."

https://x.com/CyclesFan/status/2045876204675141878?s=20

Eftersom denna nivån är viktig för att ge teknisk signal för vidare uppgång så gissar jag att vi kommer stöta på motstånd där. Passande nog börjar Trump prata om fler tariffer, öppningen av Hormuz sundet stötte på "utmaningar" och oljan är på väg upp igen under helgen. Teslas earnings släpps på Onsdag. Kan bli en perfekt storm detta, så hade jag varit björn (vilket jag så klart inte är) och velat chansa på ett uttalande som kunnat få mig att låta smart, så hade jag nog saft att det hade varit ett bra läge för en liten kort position.

Men eftersom jag är en Tesla fanboy bagholder så säger jag inte detta.
Jag skulle dock inte ha något emot tillfället att köpa fler aktier (och inte bara Tesla) om hela marknaden faller 20-30%.
Motståndet kan ju även bero på att aktien handlas till ett pris av 371 ggr earnings, för en krympande biltillverkare som Tesla så bör denna siffra ligga kring 5.
Citera
2026-04-19, 19:30
  #33576
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Du erkände ju själv att det du skrev var falskt.
Vad har du för åsikt om detta:
Citat:
Försäljningen fortsätter rasa och PE närmar sig återigen 400. Demokraterna ser ut att kunna vinna både huset och senaten, varvid gamle Elon kan förvänta sig en tsunamin av utredningar och (troligtvis) fängelse. Teknik haltar efter konkurrenterna. Utspädningen är extremt, 3.6% sist jag tittade. Det pågår en brain-drain där alla med insyn väljer att lämna skeppet. Varumärket förknippas med MAGA och nazism. osv osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in