2026-04-19, 11:18
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Är det så jävla jobbigt att nån sitter och spelar en låt eller två?
Du har alltid möjligheten att byta vagn, du behöver inte ge honom pengar, så jag ser inte riktigt vad lite musik gör för skada här?

Samtidigt så låter man ju tiggare gå runt i vagnarna och störa folk. Eller så sitter de vid ingångarna. Jag ser inte riktigt varför det tillåts men inte det här, som ju är underhållning och inte tiggeri?
Kollektivtrafik handlar om att ta sig till/från jobbet och liknande på ett effektivt sätt och inte så mycket mer. Vill någon lyssna på Bellman, Adolf Hitler jultal eller annat under resan så är det helt OK, men gör det på ett sätt som inte stör andra.
När det gäller rövhålet i TS så handlar det inte om underhållning, det handlar om marknadsföring. Både tiggarna och hålet ska bort.
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Problemet är väl att det är varierande kvalité och mängd.

Att exempelvis Ed Sheeran sitter och spelar gitarr och sjunger lite i tunnelbanan skulle nog de flesta uppskatta. Men att valfri halvkass amatörmusiker ska sitta och öva i tunnelbanan uppfattas nog mer som ett störande moment än något som förhöjer.

Så om man skulle tillåta folk att spela borde man nog i sådant fall först ha någon typ av licens där det framgår att du kan utföra det hela på ett högt kvalitativt sätt.
Jag vet inte om det fortfarande finns, men London hade tidigare platser på vissa stationer där godkända gatumusiker fick spela. Det skulle man kunna ha även i Sverige om det finns lämpliga platser.
Citera
2026-04-19, 11:30
Medlem
Jordgubbes avatar
Det har varit skriverier om att SL annonserar om att inte störa andra, se dessa bilder: https://www.resume.se/marknadsforing/kampanj/byran-bakom-sls-kampanj-slar-tillbaka-mot-kritiken/

Då är det väl konstigt om nån gaphals skall få hålla på. I så fall borde det delas ut hörselproppar, hyras ut tätslutande ANR-lurar, eller att man fick gå runt med en hejaklacks-tuta och köra i örat på trubaduren om man känner för det.
Citera
2026-04-19, 11:31
Medlem
Varför kan inte tunnelbanan ha en separat vagn för alla tvåbenta varelser som inte kan hålla tyst? Barn, djur, babbar och musiker kan alla åka i den vagnen så kan resten av vagnarna vara tyst avdelning. Funkar för det mesta på intercity tågen.
Citera
2026-04-19, 11:32
Medlem
pn222jws avatar
Låt dom vara kvar - det blir lite mer som övriga Europa.
Citera
2026-04-19, 11:32
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Har spelar och sjunger inuti själva vagnen bara för att få visningar på tiktok. Nej det är störande och jobbigt, och det leder till att fler tar efter och stör ytterligare.

Jag tycker han spelar och sjunger bra. Men han får göra det ute på gatan någonstans som alla andra gatumusikanter. Då är det är ett trevligt inslag. Men inne i själva vagnen är det bara störande och jobbigt.

Enig.
På perrongen kan det vara trevligt med trubadurer.
Man kan alltid gå en bit ifrån ifall man upplever musiken som stötande.
Men inne i vagnen är man instängd.

Och tiggare / inne i vagnen / skickas direkt till Dödsriket utan att passera varesig gå eller parkeringshuset.
Citera
2026-04-19, 11:38
Medlem
ICA-muppens avatar
Jättetrevligt!
Och så borde det säljas starköl i läskautomaterna
Citera
2026-04-19, 11:51
Medlem
Jag har inget emot att folk spelar musik men inte i vagnen. Hellre utanför spärrarna. Det är nog med tiggare som det är nu. Rekordet för mig är 3 tiggare på 7 min när jag åkte pendel.
Citera
2026-04-19, 11:55
Medlem
Nej

För det kommer sluta med att massa tattare sitter och spelar i tunnelbanan om det skulle bli tillåtet.
Citera
2026-04-19, 11:58
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Enig.
På perrongen kan det vara trevligt med trubadurer.
Man kan alltid gå en bit ifrån ifall man upplever musiken som stötande.
Men inne i vagnen är man instängd.

Och tiggare / inne i vagnen / skickas direkt till Dödsriket utan att passera varesig gå eller parkeringshuset.
Just perrongerna är nog olämpliga, det kan vara trångt där.
Citera
2026-04-19, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Kollektivtrafik handlar om att ta sig till/från jobbet och liknande på ett effektivt sätt och inte så mycket mer. Vill någon lyssna på Bellman, Adolf Hitler jultal eller annat under resan så är det helt OK, men gör det på ett sätt som inte stör andra.
När det gäller rövhålet i TS så handlar det inte om underhållning, det handlar om marknadsföring. Både tiggarna och hålet ska bort.

Jag vet inte om det fortfarande finns, men London hade tidigare platser på vissa stationer där godkända gatumusiker fick spela. Det skulle man kunna ha även i Sverige om det finns lämpliga platser.
För ett par år sen så var det en gitarrist som spelade dire Straits covers i slussen. Han var sjukt grym på gura och hade en egen touch på musiken som jag gillade. Han fick alltid pengar av mig. Vet inte vad som hände med honom sen men han gillade jag. Motsatsen var muppen som spelade panflöjt i gångtunneln i gamla stan. Han kunde bara en låt och det fick mig att hata panflöjt.
Citera
2026-04-19, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Men det är lite som ladicius skriver. Sitter nån och plinkar Bellman på en akustisk gitarr är det inte så farligt.

Men när någon drar fram en trumpet eller djembetrumma börjar det bli jobbig. Så varför ska JAG behöva byta vagn när jag bara vill ta mig till jobbet i lung och ro?

Kanske sitter det en dåre med dragspel i nästa vagn.

Så vi ska dras med rumäner som står och tjatar om pengar, men inte nån som spelar en låt på gitarr?
Citera
2026-04-19, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jirachi
Hade jag fått välja skulle det vara helt jävla knäpptyst i kollektivtrafiken á la Japan. Varför ska jag byta vagn? Spela din jävla musik utanför spärrarna istället! Vi behöver, precis som du säger inte FLER störningsmoment utöver tiggare, stoppklossar, andra idioter osv. Det öppnar bara för fler bidrag till kakofonin.

Endera så tar man tag i problemet med tiggeriet oxå, eller så låter man alla härja fritt.

Tycker dock att ditt exempel med Japan låter väldigt sunt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in