2026-04-19, 10:00
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Hur är status nu ni som är väl uppdaterade?

Det jag hört / läst är att Trump påstår att de skulle påbörjas en fredsförhandling eller liknande idag och fortsätta imorgon.
Eller kommer Trump med nya historier eller ska de mötas idag?

Det jag hittat är på SVT nyheter men är det allt som händer?

"Vapenvilan mellan USA och Iran löper ut inom kort – ännu finns inga nya besked om fredsförhandlingar.
Läget är laddat kring Hormuzsundet där Iran stängt passagen på nytt.
– Minsta misstag och vi svarar med full kraft, säger Irans talman."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/spant-lage-i-hormuzsundet-fartyg-beskjutna

Fortsatt dödläge på pappret. Iran uppger sig ej villiga att förhandla med USA alls längre, eftersom att förtroendet är förbrukat. USA vill inte släppa på blockaden uppgav Trump igår, men sen drog han och golfade.

Pakistan verkar fortfarande ha hopp om att ett möte kan bli av då dom verkar implementera samma säkerhetsprocess som förra helgen.

Fredagens uppgifter från Trump verkar ha varit 100% nonsens iaf.

JD Vance har försonats med påven nu efter att ha varit i kläm mellan sina två daddies i veckan. Det får man säga är gölligt iaf.
Citera
2026-04-19, 10:07
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Hur är stämningen kring protesterna mot Netanyahu och hans regering? Det var en del som samlades i Tel Aviv igår enligt Al Jazeera:

Förstår det ju som att dom inte protesterar mot vad Israel gör, utan HUR Netanyahu gör det. Är detta en rörelse i landet med folkligt gehör, eller är det mer av en kraftigt begränsad skara?

Det är så det brukar vara i demokratier. Om du någonsin får tillåtelse att besöka en demokrati så kommer du få uppleva bland annat demonstrationer utan att hamna i en svart plastpåse.

Det bor två miljoner arabs i Israel, om du missat detta? Tror det var du som påpeka att Israel drog ner budgeten på skyddsrummen. Du kan ju gissa vilka områden som kommer drabbas av detta.
Citera
2026-04-19, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Det är så det brukar vara i demokratier. Om du någonsin får tillåtelse att besöka en demokrati så kommer du få uppleva bland annat demonstrationer utan att hamna i en svart plastpåse.

Det bor två miljoner arabs i Israel, om du missat detta? Tror det var du som påpeka att Israel drog ner budgeten på skyddsrummen.Du kan ju gissa vilka områden som kommer drabbas av detta.

Bra svar på hur stämningen är i landet.

Det fetade: Nej, ingenting som jag var avsändare av. Aldrig hört förut. Det är väl dina vanföreställningar som spökar som vanligt - lätt att man kopplar ihop saker tokigt när man felaktigt kategoriserat någons åsikter.
Citera
2026-04-19, 10:27
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Bra svar på hur stämningen är i landet.

Det fetade: Nej, ingenting som jag var avsändare av. Aldrig hört förut. Det är väl dina vanföreställningar som spökar som vanligt - lätt att man kopplar ihop saker tokigt när man felaktigt kategoriserat någons åsikter.

Alltså du hör och ser vad du söker dig till. Du tex som hämtar all din information som du vidarebefordrar är ju starkt påverkad av islamistisk propaganda. Det beror på att du hämtar din världsbild från al jazze och Fars. Då är det lätt att få uppfattningen att det förespråkar hela världen. Fast så är det ju inte.

Okej, ja det kan ju varit någon kollega till dig som skrev det om omfördelningen av Israels budget. Ni skriver ju så snarlikt.
Citera
2026-04-19, 10:38
Medlem
Citat:
Alltså du hör och ser vad du söker dig till. Du tex som hämtar all din information som du vidarebefordrar är ju starkt påverkad av islamistisk propaganda. Det beror på att du hämtar din världsbild från al jazze och Fars. Då är det lätt att få uppfattningen att det förespråkar hela världen. Fast så är det ju inte.

Okej, ja det kan ju varit någon kollega till dig som skrev det om omfördelningen av Israels budget. Ni skriver ju så snarlikt.

Vad är det för trams? 😂

Hur blev det tillslut, valde du Frost- eller Musses Drömhus-temat på ditt femårskalas förra helgen? Vet ju att du hade så svårt att bestämma dig.

Skit i min världsbild som du har hittat på nu, den är ointressant. Svara på frågeställningen istället, eller gå vidare i livet. Hur är den generella stämningen i Israel gällande Netanyahus agerande Iran/Libanon kontra flykt från rättvisan?
Citera
2026-04-19, 10:42
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Vad är det för trams? 😂

Hur blev det tillslut, valde du Frost- eller Musses Drömhus-temat på ditt femårskalas förra helgen? Vet ju att du hade så svårt att bestämma dig.

Skit i min världsbild som du har hittat på nu, den är ointressant. Svara på frågeställningen istället, eller gå vidare i livet. Hur är den generella stämningen i Israel gällande Netanyahus agerande Iran/Libanon kontra flykt från rättvisan?

Petronius gav en update inifrån Israel alldeles nyss. Går inte få bättre än det. Var det något ord eller mening du inte förstod i vad Petronius skrev?

Beträffande din världsbild så kan vi bara gå på vad du skriver och hur du uttrycker dig. Det är så du blir uppfattad.
Senast redigerad av eldrattan 2026-04-19 kl. 10:45.
Citera
2026-04-19, 10:58
Medlem
Citat:
Petronius gav en update inifrån Israel alldeles nyss. Går inte få bättre än det. Var det något ord eller mening du inte förstod i vad Petronius skrev?

Beträffande din världsbild så kan vi bara gå på vad du skriver och hur du uttrycker dig. Det är så du blir uppfattad.

Upplevde du att det var ett nyanserat inlägg? Jag upplevde nog inte riktigt det, och därav min följdfråga om demonstrationerna det rapporterades om senare på kvällen. Är dessa något som representerar en vanligt förekommande åsikt i landet, eller är det en väldigt marginaliserad crowd?

Den judiska diasporan vet jag har blandade känslor om Netanyahu i allmänhet, och om hans agerande i Iran och Libanon i synnerhet.

Bernie Sanders höll ett brandtal i veckan om att stoppa vapenleveranser helt till regering Netanyahu bland annat.

Edit: Där han uttryckte "Enough is enough" som ett mantra för att det är nog med Netanyahu nu, vilket även Trump uttryckte när han förbjöd ytterligare attacker i Libanon i veckan. Ironiskt att det uttrycket verkar ha satt sig, med tanke på agendan vår egen användare med det namnet har.
Senast redigerad av EngelbertEggfjert 2026-04-19 kl. 11:01.
Citera
2026-04-19, 11:16
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Upplevde du att det var ett nyanserat inlägg? Jag upplevde nog inte riktigt det, och därav min följdfråga om demonstrationerna det rapporterades om senare på kvällen. Är dessa något som representerar en vanligt förekommande åsikt i landet, eller är det en väldigt marginaliserad crowd?

Den judiska diasporan vet jag har blandade känslor om Netanyahu i allmänhet, och om hans agerande i Iran och Libanon i synnerhet.

Bernie Sanders höll ett brandtal i veckan om att stoppa vapenleveranser helt till regering Netanyahu bland annat.

Edit: Där han uttryckte "Enough is enough" som ett mantra för att det är nog med Netanyahu nu, vilket även Trump uttryckte när han förbjöd ytterligare attacker i Libanon i veckan. Ironiskt att det uttrycket verkar ha satt sig, med tanke på agendan vår egen användare med det namnet har.

Du verkar vara ny inom US/Israel politiken hör man. Bernie säger du, ja den demokraten lägger fram sådant här med jämna mellanrum. Du är införstådd i att vapenleveranserna var stoppade till Israel med jämna mellanrumn när dom västliga babelstinerna skulle motas bort för för ett par år sedan. Förstår att är man helt ny inom sådant här så klart man tar varje uttalande med stor vikt. Ett tips är att kolla hur det sett ut historiskt och dra en slutsats från det istället.

Ta gärna en titt på hur det politiska sett ut i Israel innan också. Nettan är väl den minister som suttit längst på sin post. Inte helt ovanligt att tidigare ministrar byts ut efter något år.
Citera
2026-04-19, 11:22
Medlem
Citat:
Du verkar vara ny inom US/Israel politiken hör man. Bernie säger du, ja den demokraten lägger fram sådant här med jämna mellanrum. Du är införstådd i att vapenleveranserna var stoppade till Israel med jämna mellanrumn när dom västliga babelstinerna skulle motas bort för för ett par år sedan. Förstår att är man helt ny inom sådant här så klart man tar varje uttalande med stor vikt. Ett tips är att kolla hur det sett ut historiskt och dra en slutsats från det istället.

Ta gärna en titt på hur det politiska sett ut i Israel innan också. Nettan är väl den minister som suttit längst på sin post. Inte helt ovanligt att tidigare ministrar byts ut efter något år.

Okej, så med tanke på att din föredragna strategi gällande denna frågeställning verkar vara att avleda, avleda och avleda så drar jag, i kombination med din onyanserat pro-israeliska agenda, slutsatsen att detta är ett problem som skakar dig lite i alla fall?

Tack, bra svar.
Citera
2026-04-19, 11:23
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Okej, så med tanke på att din föredragna strategi gällande denna frågeställning verkar vara att avleda, avleda och avleda så drar jag, i kombination med din onyanserat pro-israeliska agenda, slutsatsen att detta är ett problem som skakar dig lite i alla fall?

Tack, bra svar.

Nej verkligen inte. Tvärtom. Jag är inte direkt ny inom dessa frågor och område. Fast det är klart att man blev lite skrämd första gången man fick gå ensam i spökslottet. Fast du vänjer dig.

Däremot så brukar man säga att "sonen" överträffar "fadern". Den som kommer efter kan mycket väl bli mycket bättre(eller värre beroende på hur man ser på saken). Ta en paus om det blev för mycket för dig att höra detta och tänk på andas, gärna i en påse.
Senast redigerad av eldrattan 2026-04-19 kl. 11:35.
Citera
2026-04-19, 11:50
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Fortsatt dödläge på pappret. Iran uppger sig ej villiga att förhandla med USA alls längre, eftersom att förtroendet är förbrukat. USA vill inte släppa på blockaden uppgav Trump igår, men sen drog han och golfade.

Pakistan verkar fortfarande ha hopp om att ett möte kan bli av då dom verkar implementera samma säkerhetsprocess som förra helgen.

Fredagens uppgifter från Trump verkar ha varit 100% nonsens iaf.

JD Vance har försonats med påven nu efter att ha varit i kläm mellan sina två daddies i veckan. Det får man säga är gölligt iaf.
Bra svar, tack.

Då lutar det åt att Trump förlänger vapenvilan eller så börjar de bomba igen.
Skulle Vance vara med igen så borde han sitta på flyg till Pakistan nu. Men de kanske inte tar med honom igen.
Citera
2026-04-19, 11:51
Medlem
Så Iran gick med på att öppna sundet men stängde det igen pga att usa vägrade avsluta sin blockad? Hur jävla kassa kan usa bli?

Slutade Israel mörda civila libaneser eller har de börjat igen? Kan tänka mig att det är svårt för de att sluta. Barnaslakt är lite som heroin för Israel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in