2026-04-19, 02:48
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
VW gruppen gjorde 8,9 miljoner fordon 2025, i övrigt håller jag med.

LL

Det där får du nog berätta för VW, de borde blir överförtjusta då de inte vet om det själva.

https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/volkswagen-delivers-473-million-vehicles-worldwide-and-further-consolidates-its-market-leadership-in -europe-20063
Citera
2026-04-19, 02:59
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Leapmotor
BYD
Fisker
Zeekr
NIO
Xpeng
Hongqi
Lync & Co
Denza

varför all detta skräp främst inom just el?
hur kan man känna sig premium med dessa s.k. ”märken”?
Det ser ut som du uteslöt MG från din lista för att du antog att MG inte var kinesiskt.
Citera
2026-04-19, 04:55
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Vi ”behöver” ingenting.

Beror ju helt på hur man ser på det. Vill vi ha en fordonsindustri i Europa behöver vi ställa om, är vi nöjda utan behöver vi inte göra något.
Citera
2026-04-19, 06:31
Medlem
PeterNosters avatar
Fisker är amerkanskt. Ägaren är Dansk-Amerikan. Bilarna tillverkades av ett österrikiskt företag. Det hjälpte dock inte.
Antal kineser: 1 412 360 000
Antal svenskar: 10 000 000

Kod:
1 412 360 000
   10 000 000
Citera
2026-04-19, 07:58
Medlem
Kosmos.s avatar
Två av märkena delar plattform med Volvo och är således i princip samma bil, förutom exteriör och lite lull som det brukar.
Citera
2026-04-19, 08:28
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Volvo Cars är kinesiskt. Jag kallar det för "Kina-Volvo". Även om det ligger på Hisingen.
Skräp, och jag har jobbat på Volvo PV under Gyllenhammars tid.

På den tiden så togs "sämre" bilar ut, sekunda kan man säga, till svenska marknaden. De finaste skeppades ut till USA. "Sämre" betydde lite "skavanker". Tittade på en "Kina-Volvo", ny, härom året, det var samma grej där också. Lite lister som inte var 100% bra. Etc. -Den kostade 900.000:-
(Jag hade inte godkänt den, när jag jobbade där på PV för mer än 30 år sedan..)

Japp. Volvo är numera också kinesiskt och ingenting man borde köpa. Volvo har dock snygga bilar, synd att de inte fortsatte som svenska.
Citera
2026-04-19, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Volvo Cars är kinesiskt. Jag kallar det för "Kina-Volvo". Även om det ligger på Hisingen.
Skräp, och jag har jobbat på Volvo PV under Gyllenhammars tid.

På den tiden så togs "sämre" bilar ut, sekunda kan man säga, till svenska marknaden. De finaste skeppades ut till USA. "Sämre" betydde lite "skavanker".

Du pratar skit... du har inte haft någon som helst insyn i hur Volvo jobbade med kvalitet eller marknadsanpassning för 30-40-50 år sedan..

/Dick
Citera
2026-04-19, 09:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Du pratar skit... du har inte haft någon som helst insyn i hur Volvo jobbade med kvalitet eller marknadsanpassning för 30-40-50 år sedan..

/Dick

-Jodå. När det gäller lackeringen så var det så att bilarna som var "sämre" togs till Sverige/Skandinaviens marknad. En annan grej var att USA-bilarna hade krockkudde, inga andra hade krockkuddar. (Lagkrav i USA)
Citera
2026-04-19, 09:45
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Japp. Volvo är numera också kinesiskt och ingenting man borde köpa. Volvo har dock snygga bilar, synd att de inte fortsatte som svenska.

Japp. När Gyllenhammar blev petad, så blev Volvo sämre, Geely ska vi inte prata om..
Citera
2026-04-19, 09:46
Medlem
Imnshos avatar
Kommer ihåg 80-talet då man skrattade åt återförsäljarna för Kia och Hyundai - "vilket jävla skräp"!!

Och 10 år innan det hade vi samma reaktion för japanska märken....

Inte för länge sedan tyckte vi också att bilmärken som flyttade till länderna bakom f.d. järnridån var korkade. "En massa öststatsbilar, blir bara byggfusk" var ett vanligt tyckande.
Citera
2026-04-19, 09:55
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
men det är otroligt naivt att tro att svenska preferenser är något som betyder något i det stora hela..
Detta är ett återkommande tema bland svenskarna, i många frågor. Man tror att det här perifera pluttelandet i utkanten av Europa är något slags lackmuspapper för hur världen fungerar. Svensken är oerhört lokal i sitt tänkande. Faktum är att svenskens åsikt om allting är totalt ointressant för de flesta länder i världen. Inte ens Europas åsikt är särskilt intressant eftersom den europeiska markanden är försumbar för länder som Kina och även USA. Det är verkligen pinsamt att se hur svensken baserar sin omvärldsuppfattning på ren okunskap och dessutom är självgott stolt över det. Som du säger, bara en enda kinesisk biltillverkare spottar ur sig fler bilar per år än hela Tysklands samlade produktion.

Det är samma som när Sverige skulle bråka med Tesla. Svenne tror verkligen att Tesla bryr sig om den svenska marknaden. Man befinner sig här eftersom man kan. Förändras detta kommer Tesla att strunta i den svenska marknaden och inte lida någonsomhelst skada av det. För svensken räknas inte. Svenskarna är för få och för fattiga för att överhuvudtaget spela någon roll.
Citera
2026-04-19, 10:37
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Det där får du nog berätta för VW, de borde blir överförtjusta då de inte vet om det själva.

https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/volkswagen-delivers-473-million-vehicles-worldwide-and-further-consolidates-its-market-leadership-in -europe-20063

VW tillverkar i Kina, men har problem. Bland annat från inhemska märken ex. vis BYD.
(Jag förknippar BYD med "Bring Your own Device", varför vet jag inte.. https://en.wikipedia.org/wiki/Bring_your_own_device)

Här är en utav VW:s Kina-satsningar:
https://www.youtube.com/watch?v=74E-eAxQ9P4

Jag tittade på ett tyskt program, om det var DW eller liknande, för några år sedan. Det var Tysklands motsvarighet till "Trafikmagasinet". Tyskarna kollade mellan tysk VW och en kinesisk VW. -Domen var att VW-Kina var OK, men hade inte samma kvalitet som en VW från Tyskland.
(Inte så konstigt om man tänker efter lite.) VW är ju VW, oavsett var VW:n är tillverkad, är OK men inte mer. Sämre än tysk bil, men OK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in