Varför föranledde inte tipset om väskan på Vulcanusgatan mer fokus på Vasastan/Atlasområdet?
Jag har en teori om varför. Tor Åberg (TÅ) säger ju att han inte känner igen föremålen från den upphittade väskan som CdC:s.
Det börjar bli lite snurrigt för mig med alla handlingar jag begärt ut. Det var ju uppgifterna från TÅ på spaningsuppslag märkt D 213-3 som gjorde att jag fick ut spaningsuppslagen om väskan på Vulcanusgatan. Jag noterade nämligen att just detta förhör med TÅ var del av en helt annan nummerserie än hans övriga förhör. Därför begärde jag ut samtliga uppslag i serien D 213.
Och de är ju alltså dessa:
D 213: Tips från T. Gustavsson om upphittat väska på Vulcanusgatan
D 213-1: Förhör med B. Sandberg, damen som slängde väskan i en container
D 213-2: Förhör med Sandbergs granne A-L Arvholm, som underligt men tacksamt nog fört dagbok om väskfyndet
D 213-3: Förhör med TÅ den 15 oktober kring huruvida föremålen i väskan kan ha tillhört CdC. Kan läsas här:
https://www.dropbox.com/scl/fi/zlvvxw5qyzxurhvftd47r/F-rh-r-med-T-den-15-oktober-1984.pdf?rlkey=deb59x0ig3wb86se7jisoww38&st=1rser9 wn&dl=0
När man läser förhöret med TÅ kan man först få intrycket av att väskan och dess innehåll är återfunnet, och att han förevisas dem på plats i polishuset. Men så är inte fallet. Längre ner i spaningsuppslaget framgår ju att förhöret är ett telefonsamtal. Mordutredaren Lars Jonsson rabblar alltså bara muntligen upp föremålen för TÅ.
TÅ säger att
"såvitt han vet hade Catrine inga svarta ev. lila/rosa högklackade skor".
Han erinrar sig däremot att CdC inköpt en ihopfällbar tandborste – som i sin tur förvarades i en mindre plåtask. Huruvida det var en sådan typ av tandborste i väskan på Vulcanusgatan framgår ju tyvärr inte. Men likväl en tandborste. Det återfanns visserligen också en tandborste bland hennes tillhörigheter på Centralens effektförvaring.
Det där med
"lila/rosa" kan man också fundera över. Varifrån kommer den uppgiften? Ingen har ju sagt att skorna på Vulcanusgatan hade den färgen.
Hur som helst:
Förmodligen räckte TÅ:s uppgifter för att släcka intresset för väskan och Vasastan. Han var ju trots allt en av de få som befunnit sig i CdC:s närmaste umgängeskrets den sista tiden i hennes liv, så därför vägde förmodligen hans ord tungt när utredarna väl avförd honom som misstänkt.
Men saken är ju en att TÅ hade helt fel! Tack vare costa-mops sinne för detaljer så vet vi att det återfanns ett kvitto på högklackade damskor
"troligtvis italienska" bland CdC:s tillhörigheter. Kvittot var ett av många andra kvitton från köp i butiker på Skärholmen den 7 juni 1984. TÅ hade ju ingen aning om vad utredarna hade funnit i på effektförvaringen. TÅ säger ju för övrigt i ett senare förhör att han
inte varit och handlat tillsammans med CdC på Skärholmen. Om CdC genomförde denna shoppingtur ensam eller tillsammans med någon verkar aldrig ha klarlagts.
På effektförvaringen återfanns också ett par svarta damskor
"made in Italy, vänstra skons klack kraftigt nedsliten" (skorna hade uppenbarligen klack).
Det man kan notera är att förteckningar över föremålen från effektförvaringen upprättats den 23 och 26 oktober 1984, dvs
efter det att TÅ hördes om väskan den 15 oktober. Just på uppslaget från den 23 oktober har punkt 5 i förteckningen - den som avser skorna - en särskild notering. Någon har med penna ritat en ring runt 5:an. Det måste inneburet att någon av utredarna trots allt ansåg att skorna var av intresse för utredningen.
Men eftersom förteckningen över CdC:s tillhörigheter upprättades först efter TÅ:s förhör, kan det varit så illa att Allan Bäckström och Lars Jonsson inte hade full koll på allt som återfunnits på effektförvaringen när de utredde tipset om väskfyndet. Denna möjlighet, tillsammans med uppgifterna från TÅ, kan ha bidragit till att väskan inte fick större uppmärksamhet, och att området kring Vasastan/Atlasområdet inte utreddes vidare.