2026-04-18, 22:05
Medlem
On Topic
Från verkligheten:
Slutgiltigt valresultat i Ungern: Tisza vinner ännu fler platser
Maria Yemets, Serhiy Sydorenko, Kateryna Tysjtjenko — 18 april, 21:37.
Mer att läsa i länken:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/04/18/8030760/
Så var det med den saken...
Senast redigerad av Antistalk 2026-04-18 kl. 22:08.
Citera
2026-04-18, 22:19
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Eftersom du tycks lida av någon form av kognitiv dissonans, upprepar jag var vi var i frågan.

Åh, vilken djupanalys från en riktig patriot! 😂

Ryssland har inte ställt om till krigsekonomi, säger du? Det stämmer – ni har ju inte gjort någon ful Sovjet-grej med total centralplanering och fabriksomvandling. Ni har bara gjort något mycket smartare: pumpat in 40 % av hela statsbudgeten i krig och säkerhet, höjt momsen till 22 % så vanliga ryssar får betala puttefnask kanoner, och kallat det ’managed cooling’ när tillväxten rasar från 4 % ner till 1 % eller lägre 2026. Mitt tips, det går neråt!

Importsubstitution? Ja, ni producerar nu egna toalettsitsar och chips istället för att importera från väst – grattis, ni har uppgraderat från stormakt till autarki med raketproduktion.

Oligarkerna ’investerar hemma’ för att slippa få pengarna frysta? De gömmer dem i rubel som rasar i värde medan inflationen tuggar på och räntan ligger på 15–16 %. Men det är 😉

2026 kommer att bli året då även de mest lojala patrioterna märker att fästningen inte är en fästning – den är ett svart hål som suger i sig rubel, människor och framtid.

Men du vet bäst, kamrat. Eller hur? 😉
Hur många år till ska ni ’anpassa er’ innan ni erkänner att det här inte är en ekonomi, utan bara en krigsmaskin på kredit som långsamt äter upp sig själv?“
Yehaaaa eller oraaaaa

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Det är väl rätt diskutabelt om Ryssland ens ställt om till krigsekonomi.

Krigsekonomi i klassisk bemärkelse innebär ju centralplanering, att staten tar över den privata sektorn, fabriker konverteras till att serva vapenindustrin osv. Verkar inte som Ryssland har gjort full mobilisering på det sättet.

Kanske en del av tillväxten hänger ihop med dom långvariga sanktionerna? Att det nu finns en större efterfråga på inhemskt producerade varor och tjänster. Och att ryska oligarker hellre investerar i Ryssland, än i EU med risk att få sina pengar "frysta".

Citat:
Vad ska jag med "ryzk" TV till? Räcker med att lyssna på dig, du sa det själv ju. Att Trump pratat om att lämna NATO. Det var väl för att vi i EU-NATO var osolidariska och inte ville skicka några krigsskepp för att hjälpa USA och Israel att slå ut Iran. Det är inte riktigt vår grej. Vi gillar mest att sitta på läktaren och käka popcorn medans andra krigar åt oss.

Verkar vara rätt kass NATO-sammanhållning från båda sidorna där, tycker jag. Och även från din sida.

Nä, men jag utgår ifrån att du var starkt positivt till svenskt NATO-inträde. Rätta mig gärna om jag har fel.

Om man söker medlemskap i en klubb så bör man vara på det klara med vilka man slår sig i slag med, och vad dom är kapabla till. När det gäller USA så kan det knappast komma som nån överraskning. Och att någon av Trumps skrot och korn kunde bli president i USA kan rimligtvis inte heller varit nån överraskning, eftersom han redan suttit en mandatperiod 2017-2021.

EU tror att: Om vi inte besegrar Ryssland i Ukraina så kommer Putin vilja erövra Europa.
USA tror att: Om vi inte besegrar Mullorna i Iran så kommer dom starta kärnvapenkrig med Israel.

Ukraina är viktigast av allt för oss i EU-delen av NATO. Men USA-delen av NATO har andra prioriteringar. Iran är uppenbarligen viktigare för USA just nu. Man kan ju tillägga i sammanhanget att varken Ukraina eller Israel är medlemmar i NATO. Om båda parterna kräver full NATO-mobilisering för att försvara sina favoritländer utanför NATO, och ingen part vill ställa för den andra, så blir det inte mycket till allians.
Citera
2026-04-18, 22:46
Medlem
Citat:
Det är väl vår kära NATO-allierade USA som stått för mest "krig och övertagande" på senaste tiden va?
Nja, Putin har ju krigat under (nästan) hela sin tid vid makten. Tror du att det finns någonting som skulle få honom att sluta nu? Vad tror du att det i så fall skulle kunna vara?
Citera
2026-04-18, 22:47
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:
Vad ska jag med "ryzk" TV till?
Det är väl det enda du skrivit som har nån som helst mening, din ryzzkork.

Ni befinner er närmast i fritt fall men du har inte fattat det ännu.
Citera
2026-04-18, 22:54
Medlem
Tråkiga nyheter för de som gillar Putin men ändå 66,7 %.

"Samtidigt visar nya undersökningar att Vladimir Putins popularitet ifrågasätts.

Den här gången kommer uppgifterna från statliga undersökningar, rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

– Det ryska statliga opinionsinstitutet VTsIOM publicerade den 17 april resultat från en undersökning för veckan 6 till 12 april, som visar att president Vladimir Putins förtroendesiffror har sjunkit för sjätte veckan i rad – från 72,9 procent under veckan 2 till 8 mars till 66,7 procent."

https://marcusoscarsson.se/just-nu-tre-ryska-militarfartyg-har-attackerats/
Citera
2026-04-18, 23:05
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Det här med att organisarionen Nato skulle vara kraften som håller Ukraina under armarna är återkommande, och jag har inte ännu sett något svar på exakt vad det är för krafter som åsyftas.
Ukraina får stöd av vissa länder som är med i Nato, ja. Det går inte att hymla med att Warsawapakten och Nato i grunden hade udden direkt riktade mot varandra.
Inget land i Europa skulle kunnat stå emot Sovjetunionen när det begav sig, trodde man i alla fall.
Natoländerna ser alldeles säkert Ryssland som det allvarligaste hotet på hemmaplan. Men Nato som sådant har inga befogenheter att stödja Ukraina, det är medlemsländernas beslut. Vissa av dem stöder Ukraina, vissa av dem tom motarbetar stödet.
Länder som inte är med i Nato, ex Australien, Kanada, Japan, Sydkorea stödjer Ukraina ändå. Att EU som organisation till största delen står bakom Ukraina köper jag, men det här med Nato och fokuseringen på den alliansen har jag inte sett någon rimlig förklaring på.

Jag har sett påståenden om att de manipulerar väderobservationer, att de manipulerar länders ekonomier och allmänt bedriver ljusskygg vetksamhet i oklart syfte. Men vad då dessa drivkrafter inom Nato är för något har ingen förklarat.
Du verkar ju ha huvudet på skaft, kan du ge en förklaring?

Jag skulle väl säga att det kanske inte är NATO i sig, så mycket som "äktenskapet" mellan USA och EU. NATO är symbolen för det äktenskapet. NATO är vigselringen, kanske man kan säga.

Det har ju talats mycket om att Kreml i stort sett avstått från att svara kraftfullt på "crossing of red lines" från Väst, tex långdistansattacker mot ryskt territorium med vapensystem Ukraina fått av oss. NATO-anhängare talar hånfullt om det. Rysslands-anhängare talar om det med frustration.

Det huvudsakliga skälet till att Kreml avstår, tror jag, är USA. Ryssarna är av uppfattningen att dom långsiktigt måste återfå normala diplomatiska relationer till USA, och att man absolut inte har råd att hamna i öppet krig med USA. Därför har man än så länge valt att tolerera nålsticken från Väst, hellre än att eskalera. Något som skulle kunna leda till direkt militär inblandning från USA.

Omvänt: Det huvudsakliga skälet till att många EU-länder (bla Sverige) har känt sig så djärva med sitt militära och ekonomiska stöd till Ukraina, är att vi haft USA i ryggen. Men jag tror att EU-delen av NATO har rätt begränsad förmåga och vilja till egen mobilisering mot Ryssland. Även om den politiska eliten skulle önska det, så tvivlar jag på att det skulle gå att få folkligt stöd för nåt sånt på dom flest håll. Att börja offra våra egna grabbar.

Betänk en situation där USA slutgiltigt tagit sin hand från oss, eller att dom är fullt militärt engagerade på annat håll. NATO existerar fortfarande på pappret, men utan USA. Säg att Ryssland då skickar en missil som slår ut en drönar-uppskjutningbas i Estland. (Påstådd uppskjutningsbas, vi vet inte om den fanns där eller inte.) Skulle EU-NATO verkligen mobilisera och komma till Estlands undsättning? Skulle Estland vara villigt att bli nästa "Ukraina", dvs en proxy som får ta den huvudsakliga smällen från Ryssland? Medans övriga länder mest skickar vapen och ekonomiskt stöd? Eller skulle dom vilja mäkla fred i ett sånt läge?

Skulle EU länderna kanske tom föredra att trappa ner sitt engagemang redan innan en sån situation uppstår?
Man skyller ifrån sig kriget på USA och Ukraina. Dom sprängde trots allt vår fina gasledning som förenade EU och Ryssland. Kanske vi kan öppna den ledning som fortfarande funkar, nu när MÖ-olja är blockerad och USA säljer sina kolväten till ockerpris? Om Iran-krisen drar ut på tiden så kan det även bli lite krisläge för oss. Det är mycket som hänger på gas och olja. Utan det så blir det svårt att bedriva krig även om man skulle vilja.

Så det är väl mitt svar på din fråga, hur utvecklingen skulle kunna bli om NATO splittras. Men du har säkert motargument, så du får gärna dra dom.
Senast redigerad av RustyShackleford 2026-04-18 kl. 23:21.
Citera
2026-04-18, 23:07
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Jag "jämför" inte NATO med Rysslands ekonomi. Jag bara konstaterar att detta är två saker som måste förbli intakta för att kriget i Ukraina ska fortgå. Om någondera av dessa kollapsar så är kriget snart över.
Du har fel. Länderna och regeringarna i Europa behåller sina intentioner och sitt stöd utan Nato. Rutte måste inte vara den som samordnar ukrainastödet. Rutte samordnar inte ukrainastödet.

Citat:
Och varför kallar du Trump för idiot? Han är folkvald president [...]. Nästan som att du försöker få NATO att krackelera. Visa lite respekt.
Idiot.

Jaså det var USA du egentligen ville fylla tråden med.
Citat:
Om man söker medlemskap i en klubb så bör man vara på det klara med vilka man slår sig i slag med, och vad dom är kapabla till. När det gäller USA så kan det knappast komma som nån överraskning. Och att någon av Trumps skrot och korn kunde bli president i USA kan rimligtvis inte heller varit nån överraskning, eftersom han redan suttit en mandatperiod 2017-2021.
USA har utfört en väldig mängd militära aktioner sedan 1949. T ex Norge, medlem i Nato sedan 1949, har inte deltagit i dem och inte varit intresserade av att delta i dem. Läs istället vad pojken här nedan skriver:
Citat:
Det var väl för att vi i EU-NATO var osolidariska och inte ville skicka några krigsskepp för att hjälpa USA och Israel att slå ut Iran. Det är inte riktigt vår grej. Vi gillar mest att sitta på läktaren och käka popcorn medans andra krigar åt oss.
Just det, det är inte vår grej. Nato är en försvarsorganisation. Man är medlem där utan att kriga i Vietnam. Blanda inte ihop det. Korkskalle.

Ukraina kan man stötta utan att vara Natomedlem. Blanda inte ihop det.
Citera
2026-04-19, 00:02
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Just det, det är inte vår grej. Nato är en försvarsorganisation. Man är medlem där utan att kriga i Vietnam. Blanda inte ihop det. Korkskalle.

Nu var det inte riktigt det jag skrev. Men okej, sak samma. Du säger att det är ok att vara medlem i NATO utan att stötta sina allierade när dom engagerar sig i projekt som inte uppenbart handlar om försvar av medlemsländer. Visst.

Vi vill inte engagera oss i Iran, som är USA:s favoritprojekt fn. Inga problem.
Vad har då vi för rätt att kräva att USA ska engagera sig i Ukraina? Ukraina är ju inte medlem i NATO. Det är bara vårt favoritprojekt, som vi har valt att engagera oss i. Men icke desto mindre är ett enat och sammanhållet NATO en rätt viktig komponent i det projektet...

Citat:
Ukraina kan man stötta utan att vara Natomedlem. Blanda inte ihop det.

Visst kan man göra det. Och om man är tex Australien, på andra sidan jordklotet, så kan man göra det relativt riskfritt. Typ som när vi stöttade ANC i Sydafrika.

Men vi i EU, som enskilda länder, kan inte "stötta" Ukraina riskfritt utan att ha en stark militärallians i ryggen. Det finns ingen Gud eller naturlag som hindrar Ryssland från att svara militärt, när vi blandar oss i kriget på det sättet. Det enda som har hindrat hittills är NATO, men mer specifikt USA.
Citera
2026-04-19, 00:08
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Vi vill inte engagera oss i Iran, som är USA:s favoritprojekt fn. Inga problem.
Vad har då vi för rätt att kräva att USA ska engagera sig i Ukraina? Ukraina är ju inte medlem i NATO.
Det är inget jag diskuterat. Jag korrigerade dina felaktigheter du slarvade runt med.
Citera
2026-04-19, 00:15
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Det är inget jag diskuterat. Jag korrigerade dina felaktigheter du slarvade runt med.

När du säger "Inget jag diskuterat": Menar du hela inlägget eller bara dom två rader som du valde att citera?
Jag tolkar det som att du inte har några invändningar mot dom delar du avstod från att citera.
Citera
2026-04-19, 00:37
Medlem
Silfverryggs avatar
Intressant att ockupanternas drönarverksamhet Rubicon fick... drönarbesök.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011945121.html
Ukrainska specialstyrkor rapporterade på fredagen en attack som riktade sig mot basen för Rysslands ökända drönarenhet Rubicon i den ockuperade staden Mariupol natten innan.
[...]
Enligt ukrainska specialstyrkor utfördes en serie attacker mot Rubiconbasen med drönare. Attacken resulterade enligt uppgift i explosioner och en stor brand.
Specialstyrkorna släppte också en video av sina attacker mot mål vid Rubicons högkvarter.
Terminator, here we come.
Citera
2026-04-19, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FAB-3000
Ryssarna börjar flagga för operationer i baltikum, om de inte slutar med sina drönarattacker. Tror vi ser nukes i slutet av sommarn..
Knappast kärnvapen, men att Putin eskalerar till att gå in med trupp i baltländerna eller kanske skicka några långdistansare är inte omöjligt. Men ja, då är han ju körd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in