Citat:
Ursprungligen postat av
RustyShackleford
Jag "jämför" inte NATO med Rysslands ekonomi. Jag bara konstaterar att detta är två saker som måste förbli intakta för att kriget i Ukraina ska fortgå. Om någondera av dessa kollapsar så är kriget snart över.
Och varför kallar du Trump för idiot? Han är folkvald president i ett land som vi har militärallians med. Det absolut viktigaste landet i alliansen dessutom. Nästan som att du försöker få NATO att krackelera. Visa lite respekt.
Det här med att organisarionen Nato skulle vara kraften som håller Ukraina under armarna är återkommande, och jag har inte ännu sett något svar på exakt vad det är för krafter som åsyftas.
Ukraina får stöd av vissa länder som är med i Nato, ja. Det går inte att hymla med att Warsawapakten och Nato i grunden hade udden direkt riktade mot varandra.
Inget land i Europa skulle kunnat stå emot Sovjetunionen när det begav sig, trodde man i alla fall.
Natoländerna ser alldeles säkert Ryssland som det allvarligaste hotet på hemmaplan. Men Nato som sådant har inga befogenheter att stödja Ukraina, det är medlemsländernas beslut. Vissa av dem stöder Ukraina, vissa av dem tom motarbetar stödet.
Länder som inte är med i Nato, ex Australien, Kanada, Japan, Sydkorea stödjer Ukraina ändå. Att EU som organisation till största delen står bakom Ukraina köper jag, men det här med Nato och fokuseringen på den alliansen har jag inte sett någon rimlig förklaring på.
Jag har sett påståenden om att de manipulerar väderobservationer, att de manipulerar länders ekonomier och allmänt bedriver ljusskygg vetksamhet i oklart syfte. Men vad då dessa drivkrafter inom Nato är för något har ingen förklarat.
Du verkar ju ha huvudet på skaft, kan du ge en förklaring?