Citat:
Ursprungligen postat av
-GG
Att de dog var bra för världen.
Två sociopater med olika andra problem i sina personligheter, den typen som inte klarar av att hantera någonting egentligen utan att ta till våld och hot.
Oavsett situationen bakom var bröderna där för att skada mannen och hade han inte skjutit dem hade de med stor sannolikhet mördat honom/skadat honom svårt. Det var viljornas kamp om livet i ett läge som uppstår emellanåt. I denna gick gubben vinnande ur. Bra så med tanke på de inblandade.
"Att de dog var bra för världen"
Ja absolut.
Men om nästan alla dog vore ännu bättre för världen.
De som har något gott att tillföra är en krympande skara.
Jag glädjer mig (nästan) alltid över dödsfall, oavsett dödsorsaken.
Men i det här fallet har någon stämt i bäcken, kvävt problemet i sin linda, gjort processen kort med föredömlig dådkraft och hjältemod.
Det fanns en god och behjärtansvärd intention med alla de tvångssteriliseringar som förr skedde i Sverige, men även med de mer omfattande utrotningsprojekten som skedde i tysk regi.
Men tyvärr var urvalet av patienter i denna gren
inom läkarvetenskapen inte alltid
optimalt då många oskyldiga drabbades.
Men det hindrar inte att lovorda ett privat initiativ av en "gubbe" att ihjälskjuta två unga män som med sina uppenbara personlighetsstörningar utgjorde en sjukdom i samhällskroppen.
För att fokusera på själva händelsen väljer jag om möjligt att studera vad som hände från det att den dödliga skjutningen påbörjades tills de bägge unga männen avled.
Vi är nog många som undrar om det kom mycket blod och hur dödskampen i övrigt gestaltade sig.