2026-04-18, 17:40
Medlem
Kina dumpar ett massa billigt skräp på oss. Man kan nästan se det som en slags strukturell krigföring. Nyliberalerna är förstås rådvilla eftersom det här ju följer deras manual till punkt och pricka. Men att vi formligen simmar i ett hav av skräpprodukter är naturligtvis inte optimalt.
Citera
2026-04-18, 17:44
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Leapmotor
BYD
Fisker
Zeekr
NIO
Xpeng
Hongqi
Lync & Co
Denza

varför all detta skräp främst inom just el?

hur kan man känna sig premium med dessa s.k. ”märken”? hur blir man lockad av att köpa i bil vad i princip är en rolexkopia med ett namn som låter som pyramidspel?

hur är man funtad om man köper och kör dessa piratkopierade kopior?

för övrigt ser ju alla dessa likadana ut?

kommer någon komma ihåg dessa bilar om 20 år?

Tja beror nog mest på att du TS inte blikar utanför din egna ankdam. Europa är på dekis och vi behöver ställa om fordonsindusyrin till el igår om vi ska ha någon kvsr om 5-10 år
Citera
2026-04-18, 17:49
Medlem
Fantens avatar
Som vanligt så är det massor av människor som inte förstår att Kina, likt alla andra tillverkningsländer erbjuder olika kvalitetsnivåer beroende på vad beställaren vill betala.

Edit: Eller att vad som är ett bra namn på en bil i Europa inte nödvändigtvis är ett bra namn i östasien.
Senast redigerad av Fanten 2026-04-18 kl. 17:51.
Citera
2026-04-18, 17:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Är det bara jag som tänker på hur "tacky" många av dessa namn är? Build Your Dreams liksom? Det är nog det fulaste, mest osmakliga namnet jag sett för ett bilmärke. Leapmotor? Får mig att tänka på grodor?? (Leapfrog) Zeekr? Låter som namnet på ett par spelhörlurar jag skulle köpa till min 12 åriga son.

BYD Company Limited or BYD (Chinese: 比亚迪; pinyin: Bǐyàdí) is a Chinese multinational manufacturing conglomerate headquartered in Shenzhen, Guangdong, China. It is a vertically integrated company with several major subsidiaries, including BYD Auto which produces automobiles, BYD Electronics which produces electronic parts and assembly, and FinDreams, a brand name of multiple companies that produce automotive components and electric vehicle batteries.
https://en.wikipedia.org/wiki/BYD_Company

"Build Your Dreams" är bara en slogan, precis som LG hade "Life is Good", eller Volvo hade "Volvos värde varierar".. ("varar" som ett sår. inte "varierar")
-Skit samma, Volvo PV är skräp nu också, efter Geely samt Ford. Skräp från Kina alltihop.
Volvo 740/760 var den sista Volvon som jag räknar med som bra bil från Hisingen.
Citera
2026-04-18, 18:02
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
BYD Company Limited or BYD (Chinese: 比亚迪; pinyin: Bǐyàdí) is a Chinese multinational manufacturing conglomerate headquartered in Shenzhen, Guangdong, China. It is a vertically integrated company with several major subsidiaries, including BYD Auto which produces automobiles, BYD Electronics which produces electronic parts and assembly, and FinDreams, a brand name of multiple companies that produce automotive components and electric vehicle batteries.
https://en.wikipedia.org/wiki/BYD_Company

"Build Your Dreams" är bara en slogan, precis som LG hade "Life is Good", eller Volvo hade "Volvos värde varierar".. ("varar" som ett sår. inte "varierar")
-Skit samma, Volvo PV är skräp nu också, efter Geely samt Ford. Skräp från Kina alltihop.
Volvo 740/760 var den sista Volvon som jag räknar med som bra bil från Hisingen.
I falled BYD är dock sloganen näst intill synonym med märkets namn, då den står på bakändan av fordonen där märkens symbol i vanliga fall sitter.

Vad gäller Volvo håller jag däremot med till fullo.
Citera
2026-04-18, 19:54
Medlem
Citat:
Leapmotor
BYD
Fisker
Zeekr
NIO
Xpeng
Hongqi
Lync & Co
Denza

hur kan man känna sig premium med dessa s.k. ”märken”? hur blir man lockad av att köpa i bil vad i princip är en rolexkopia med ett namn som låter som pyramidspel?

Förbränningsmotorn va länge det som försvårade för nya bilmärken att etablera sig. Mycket dyrt att utveckla en motor som håller 20 år.
Elmotorerär kinas paradgren.
Flera kinesiska bilar slår Europa på fingrarna rejält. Det enda som räddar oss är svindyra tullar.
Annars skulle vi alla köra kinesiskt med 500-1000 häst och lyx rakt igenom.
Citera
2026-04-18, 20:38
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Leapmotor
BYD
Fisker
Zeekr
NIO
Xpeng
Hongqi
Lync & Co
Denza

Det är ändå bara toppen av ett isberg. I Kina så finns det +100 tillverkare av elbilar. Dom som säljs här är antagligen dom bättre av dom.
Citera
2026-04-18, 20:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Det är ändå bara toppen av ett isberg. I Kina så finns det +100 tillverkare av elbilar. Dom som säljs här är antagligen dom bättre av dom.

I EU så måste bilen krocktestas, så är ju ett "aber" för vissa Chin-Chong-tillverkare i Kina.
Många klarar väl inte av testerna tror jag.
Citera
2026-04-18, 21:20
Medlem
Citat:
Leapmotor
BYD
Fisker
Zeekr
NIO
Xpeng
Hongqi
Lync & Co
Denza

Varför är det skräpmärken?

Många av bilarna du nämner är faktiskt rätt välbyggda!
Citera
2026-04-18, 22:45
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Svenskar i allmänhet har väldigt liten insikt hur marknaden för bilar är globalt. Att trådskaparen tycker att de kinesiska bilarna har lustiga namn och är skräp och kopior förändrar inte verkligheten. Kineserna tillverkar ofantligt mycket bilar och den europeiska marknaden är marginell för dem. För att få perspektiv räcker det att ta ett enda märke som nämns som exempel i trådstarten: BYD. BYD tillverkade 4,6 miljoner bilar förra året. Det är mer än den samlade produktionen av alla tyska märken samma år; VW, BMW, Mercedes, Audi osv. Bara några få procent av den kinesiska tillverkningen når Europa och vad vi tycker är helt enkelt inte ett bekymmer för kineserna. Personligen skulle jag inte heller köpa någon kinesisk bil, men det är otroligt naivt att tro att svenska preferenser är något som betyder något i det stora hela..

VW gruppen gjorde 8,9 miljoner fordon 2025, i övrigt håller jag med.

LL
Citera
2026-04-18, 23:25
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Jävla husnegerbeteende att skaffa en kinesisk bil. Små fula shemales som låter sig hunsas av nalle puh och hans kommunistiska diktatur. Kör man runt i något som heter "build your dreams", så har man helt gett upp sin värdighet.

Volvo Cars är kinesiskt. Jag kallar det för "Kina-Volvo". Även om det ligger på Hisingen.
Skräp, och jag har jobbat på Volvo PV under Gyllenhammars tid.

På den tiden så togs "sämre" bilar ut, sekunda kan man säga, till svenska marknaden. De finaste skeppades ut till USA. "Sämre" betydde lite "skavanker". Tittade på en "Kina-Volvo", ny, härom året, det var samma grej där också. Lite lister som inte var 100% bra. Etc. -Den kostade 900.000:-
(Jag hade inte godkänt den, när jag jobbade där på PV för mer än 30 år sedan..)
Citera
2026-04-19, 00:13
Medlem
Flera av dessa märken har existerat i 20+ år och har vid det här laget gedigen erfarenhet av att bygga bilar, och i fallet Hongqi sedan 1958 (!) som lyxmärke åt den kinesiska partieliten. Det är för det mesta inga skräpmärken utan väletablerade märken i Kina och på de asiatiska marknaderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in