2026-04-18, 16:53
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Kan inte påstå att jag följer varje angrepp in i minsta detalj,

Men tydligen så lyckades UAF med konststycket att plocka ner alla Iskander (3 st. ) den 15 April , förutom ett stort antal Drönare,

UAF har rapporterat framgångsrika angrepp och förstörelse på radaranläggningar för S 400 sedan ett halvår tillbaka ( Kanske därför vi inte har sett några angrepp från det systemet på ett tag)

Den Ryska våroffensiven ser ut att alltmer lita på ballistiska missiler (för terrorbombning) och planerna att inta hela Donbas med den traditionella "köttvågen" av suicidal karaktär har gått i stå, som det sett ut de senaste 4 åren,

Något måste hända till 9:e Maj , till den årliga militärparadens ära på Röda torget , nu satsas allt på samma kort precis som förra året . Blir det en framgång ? Hur mäter man en framgång att lobba missiler över civila och civil infrastruktur när fronten i Donbas är låst och ogenomtränglig ? Det som var målet kan alltså istället bli ett smärre folkmord . Bara för att ...?
Ja vadå ? Har det någonsin fungerat ? Har Britterna lagt sig platt och gett upp, gått ut med vita flaggor för Blitzens ständiga anfall på 1940-talet ?
Terrorbombning har som du säger nästan aldrig varit särskilt effektfullt.

Men vad som oroar mig nu är att de tydligen lyckas bryta igenom luftvärnet vilket kan ledat till att de kan bomba bort, i brist på bättre ord, befästningar.
Offensiven som skalla komma om någon vecka nu kommer vara stor, får de undan bunkrar och annat så de kan rinna in genom linjen riskerar Ukrainska operativa försvarszoner omringas.

Ett svar på det är möjligtvis en mer dynamisk krigsföring från ukrainsk sida. Där man väljer att inte ha baser som kan bombas av Iskander.

Men hur det skulle fungera vet jag inte.
Citera
2026-04-18, 17:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Terrorbombning har som du säger nästan aldrig varit särskilt effektfullt.

Men vad som oroar mig nu är att de tydligen lyckas bryta igenom luftvärnet vilket kan ledat till att de kan bomba bort, i brist på bättre ord, befästningar.
Offensiven som skalla komma om någon vecka nu kommer vara stor, får de undan bunkrar och annat så de kan rinna in genom linjen riskerar Ukrainska operativa försvarszoner omringas.

Du tänker på befästingslinjen i östra Donbas ? Draknästet . 5 mil av 4 meters djupa diken, förstärkt av 4 rader draktänder samt rakbladsvassa stålhinder och så vidare ?

Jag vet inte hur det ska gå till. Det ser ut att bli en av historiens största massaker av en anfallande armé som fått för sig att sätta sina egna innanför fortet .

Men, med sovj...förlåt Ryssland så förvånar mig ingenting längre. I så fall direkt till historien när världens andra största och mäktiga armé tog 5 år på sig att ockupera 20% av ett litet fattigt land med hjälp utifrån till ett enormt pris som inte sett sedan Stalingrad.

....Om de lyckas. I min bok så är ryssarna de eviga förlorarna oavsett hur man än vänder och vrider på det
Citera
2026-04-18, 18:27
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
På vilket sätt använder ryssarna Iskander i Donbass?

Citat:

Iskander verkar vara de mest effektiva massproducerade missilerna Ryssland har.
Det är kritiskt för Ukraina att slå ut dem om de skall lyckas hålla Donbas. Det är min uppfattning i alla fall.

För att få önskad effekt behöver de alltså finna avfyrarna innan de skjuter då. Starlink är nog en viktig faktor där.
Citera
2026-04-18, 18:51
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
De terror bombar, riktar sig mot både civil och militär (eller militärnärliggande) infrastruktur.

Som det ståt i flertalet citat från artiklar jag gjort. De försöker forma krigsfältet till deras fördel inför den kommande offensiven i sydöst.
Citera
2026-04-18, 18:59
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
I Donbass?

Citat:
De terror bombar, riktar sig mot både civil och militär (eller militärnärliggande) infrastruktur.

Som det ståt i flertalet citat från artiklar jag gjort. De försöker forma krigsfältet till deras fördel inför den kommande offensiven i sydöst.
Citera
2026-04-18, 19:01
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
I Donbass?
Vadå "I Donbas"?

Ukrainian intelligence says Russia is preparing spring-summer offensive and aims to seize Donbas by September

Det är den här offensiven jag pratar om.
Citera
2026-04-18, 19:06
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Redan glömt ditt påstående?

Citat:

Det är kritiskt för Ukraina att slå ut dem om de skall lyckas hålla Donbas. Det är min uppfattning i alla fall.

För att få önskad effekt behöver de alltså finna avfyrarna innan de skjuter då. Starlink är nog en viktig faktor där.

Citat:
Vadå "I Donbas"?

Ukrainian intelligence says Russia is preparing spring-summer offensive and aims to seize Donbas by September

Det är den här offensiven jag pratar om.
Citera
2026-04-18, 19:12
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Redan glömt ditt påstående?

Citat:

Du menar att Iskandermissilerna är irrelevanta?
Citera
2026-04-18, 19:16
Medlem
Vodkasomsnuss avatar

Kan du redogöra för hur man använder Iskander, i Donbass.
Du påstår ju att de är avgörande för att Ryssland kommer att ta, Donbass.

Citat:
Du menar att Iskandermissilerna är irrelevanta?
Citera
2026-04-18, 19:26
Medlem
Ajogens avatar
Citat:

Kan du redogöra för hur man använder Iskander, i Donbass.
Du påstår ju att de är avgörande för att Ryssland kommer att ta, Donbass.
Därför de är missiler med hör precision och sprängkraft. Vilket kommer med stor sannolikhet spela en betydande roll för att bryta förssvarlinjen.
Citera
2026-04-18, 19:44
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
I Donbass?

Citat:
Därför de är missiler med hör precision och sprängkraft. Vilket kommer med stor sannolikhet spela en betydande roll för att bryta förssvarlinjen.
Citera
2026-04-18, 19:59
Medlem
Det heter terrorbomba.
Ryssland siktar enbart på civil infrastruktur eller har du exempel på annat?
Citat:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in