2026-04-18, 20:01
Medlem
Är du utvecklingsstörd eller vad är problemet?
” Iskander verkar vara de mest effektiva massproducerade missilerna Ryssland har.
Det är kritiskt för Ukraina att slå ut dem om de skall lyckas hålla Donbas. Det är min uppfattning i alla fall.” Är ditt påstående.
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Därför de är missiler med hör precision och sprängkraft. Vilket kommer med stor sannolikhet spela en betydande roll för att bryta förssvarlinjen.
Citera
2026-04-18, 20:08
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq
Är du utvecklingsstörd eller vad är problemet?
” Iskander verkar vara de mest effektiva massproducerade missilerna Ryssland har.
Det är kritiskt för Ukraina att slå ut dem om de skall lyckas hålla Donbas. Det är min uppfattning i alla fall.” Är ditt påstående.
Har du något annat att tillföra än att kalla mig efterbliven?

Allt jag läser om inför den kommande offensiven som förbereds i sydöst pratar om hur stor betydelse Iskandermissilerna har för kriget. Har du en annan uppfattning?
Citera
2026-04-18, 20:17
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Du tänker på befästingslinjen i östra Donbas ? Draknästet . 5 mil av 4 meters djupa diken, förstärkt av 4 rader draktänder samt rakbladsvassa stålhinder och så vidare ?

Jag vet inte hur det ska gå till. Det ser ut att bli en av historiens största massaker av en anfallande armé som fått för sig att sätta sina egna innanför fortet .

Men, med sovj...förlåt Ryssland så förvånar mig ingenting längre. I så fall direkt till historien när världens andra största och mäktiga armé tog 5 år på sig att ockupera 20% av ett litet fattigt land med hjälp utifrån till ett enormt pris som inte sett sedan Stalingrad.

....Om de lyckas. I min bok så är ryssarna de eviga förlorarna oavsett hur man än vänder och vrider på det
Det skulle väl vara att de sker under en kraftig bombning att ryssarna lyckas hindra Ukraina från effektiva manövreringar. Tidigare så har det effektiva luftvärnet gjort det omöjligt. Nu sinar resurserna för det. Men det kommer (om det ens lyckas) kosta fruktansvärt mycket för ryssarna att ta det området.
Citera
2026-04-18, 20:24
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Jag noterar att du inte kan redogöra för hur Iskander ska avgöra kriget om Donbass. Det är mycket enkelt.
Iskander används inte i någon större omfattning i Donbass.

Så du är full med skit.

Klappträ.
Citat:

Allt jag läser om inför den kommande offensiven som förbereds i sydöst pratar om hur stor betydelse Iskandermissilerna har för kriget. Har du en annan uppfattning?
Citera
2026-04-18, 20:30
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Jag noterar att du inte kan redogöra för hur Iskander ska avgöra kriget om Donbass. Det är mycket enkelt.
Iskander används inte i någon större omfattning i Donbass.

Så du är full med skit.

Klappträ.
Jo det gör det.
Citera
2026-04-18, 20:47
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Att Iskander finns betyder inte att de tar Donbass. Visa hur de används där operativt, annars är det bara vapennamn-droppande.

Vilket jag nu antyder att du sysslar med. Enbart. För du vet inte vad du pratar om.
Som i så många andra fall.

Ska du påstå något, försök ha det underbyggt till åtminstone 10%
Du framstår som ett klappträ. Vilket du visserligen är…

Citat:
Jo det gör det.
Citera
2026-04-18, 20:59
Avslutad
Citat:
Det skulle väl vara att de sker under en kraftig bombning att ryssarna lyckas hindra Ukraina från effektiva manövreringar. Tidigare så har det effektiva luftvärnet gjort det omöjligt. Nu sinar resurserna för det. Men det kommer (om det ens lyckas) kosta fruktansvärt mycket för ryssarna att ta det området.

SMP/T Finns ju och det är ett franskt/Italienskt system , ryktet går dessutom effektivare än det hypade Patriot . Vi får se. Tyskarna har ju Iris .
Och man kanske inte ska ta alla fakta för sanning. Mycket av det är ju egentligen militärhemligheter , vem vill gå ut offenti´g med vad som finns på hyllorna klara för leverans hit och dit ?

Men för att hänga på en plötslig populär topic i tråden : Hur vet du att Iskander används i Donbass ( Och specifikt mot draknästet i östra delen ) ? Vad är din giv i det det hela ?
Senast redigerad av Upplyften 2026-04-18 kl. 21:01.
Citera
2026-04-18, 21:08
Medlem
Offensiven har ju redan påbörjats, det har du informerats om flera gånger i tråden.
Vad har Iskander för betydelse i Donbass?
Att du kallas efterbliven är för att en spade kallas en spade.
Se nu till att svara vodka istället.
Citat:

Citera
2026-04-18, 21:19
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
SMP/T Finns ju och det är ett franskt/Italienskt system , ryktet går dessutom effektivare än det hypade Patriot . Vi får se. Tyskarna har ju Iris .
Och man kanske inte ska ta alla fakta för sanning. Mycket av det är ju egentligen militärhemligheter , vem vill gå ut offenti´g med vad som finns på hyllorna klara för leverans hit och dit ?

Men för att hänga på en plötslig populär topic i tråden : Hur vet du att Iskander används i Donbass ( Och specifikt mot draknästet i östra delen ) ? Vad är din giv i det det hela ?
Iskander används över hela fronten.
Det jag syftar på är att de kan nu användas i samband med den kommande offensiven och enligt rapporter så är nu luftvärnssystemets resurser kritiskt låga.
Hur de kommer användas är svårt att säga. Hittills har de mest används för att drabba infrastruktur.
Det kanske är så att de helt enkelt fortsätter med den strategin och på så vis tömma ut försvarslinjen i Donbass på krigsmateriel.
Men det kan även vara allt från direkta mål som att spränga belägringar, till att hindra flygvapnet att lyfta och artilleriet att ge understöd.

Russian Iskander-M Ballistic Missile Strikes Destroy Ukraine’s U.S.-Supplied HIMARS Rocket Artillery and S-300 Air Defences

Iskander: An Improved Russian Missile Tests Ukraine’s Air Defence
Senast redigerad av Ajogen 2026-04-18 kl. 21:57.
Citera
2026-04-18, 21:25
Medlem
MuscleSharks avatar
Ingenting kommer att förändras på slagfältet med Iskander. Jag kan garantera detta.
Citera
2026-04-18, 21:32
Avslutad
Citat:

Men det kan även vara allt från direkta mål som att spränga belägringar, till att hindra flygvapnet att lyfta och artilleriet att ge understöd.

Det låter troligt.

Kommande tre veckorna kommer att besvara våra ståndpunkter. Ryssen kommer att fira sin 5:e Maj ....befrielsedagen då de firar segern över nazisterna på röda torget i en perfekt koreograferat föreställning . Fram tills dess kommer vi se en upptrappning .
( 2025 års röda torget föreställning blev mycket mindre .p.g.a. av att UAF lyckades skicka drönare som krashade rätt in i Kreml i en presidentbyggnad en månad innan . Man undrar ifall Putin den här gången kommer att krypa in i en bunker och vifta till folket istället) Fegis .
Senast redigerad av Upplyften 2026-04-18 kl. 21:40.
Citera
2026-04-18, 21:46
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Det låter troligt.

Kommande tre veckorna kommer att besvara våra ståndpunkter. Ryssen kommer att fira sin 5:e Maj ....befrielsedagen då de firar segern över nazisterna på röda torget i en perfekt koreograferat föreställning . Fram tills dess kommer vi se en upptrappning .
( 2025 års röda torget föreställning blev mycket mindre .p.g.a. av att UAF lyckades skicka drönare som krashade rätt in i Kreml i en presidentbyggnad en månad innan . Man undrar ifall Putin den här gången kommer att krypa in i en bunker och vifta till folket istället) Fegis .
Jag läste någonstans att Putin tappat typ tio procentenheter i popularitet. Det är säkert som du säger; viktigt för honom att kunna visa upp något femte maj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in