Citat:
Ursprungligen postat av
Ljungbybon
Det tog inte mer än en timma efter jag skrev detta, och nu är Sundet stängt igen.
Men det ligger faktiskt mycket i påståendet man läst i denna tråden, -"Iran håller hela världen som gisslan med Hormuzsundet"!
Iran har visserligen ett visst beroende själv att hålla igång trafiken i Sundet, men Iran skadas långt mycket mindre än massor med andra länder av stängningen.
Dock för Trump och USA spelar det noll roll, ifall Sundet blir stängt för all framtid!
Jag tror Iran skadas enormt av blockaden.
I slutet av mars lanserade Iran en ny sedel med de högsta värdet de någonsin haft, ca 70 svenska kr. Deras egna valuta är knappt värt pappret det är tryckt på. De som patrullerar vägar och håller folket i kontroll är kvinnor och barn samt milismän från Irak och afganistan. Utan utländsk valuta, hur ska de avlönas? Hur ska IRGC avlönas?
Som jag förstår de har Iran tankar för att lagra olja så de räcker kanske en vecka till. Efter det måste de sluta pumpa eller bränna den. Om man slutar pumpa kan helften av oljefyndighet gå förlorad om man har otur, kanske även mer.
Jag tror att detta är anledningen till varför regimen och IRGC ser ut att ha olika åsikter om förhandlingarna. IRGC följer sin ideologi plikttroget medans regimen tänker på ekonomi, både dagens och framtidens. Utan avlönade milismän, vem ska då döda stora kvantiteter av folket om de reser sig? Vilka ska möta ev styrkor i en markinvasion om man inte har utländsk valuta att betala löner med?