Citat:
Ursprungligen postat av
trustmeiamadoctor
Han får givetvis uttala sig. Det jag menar är att det är svårt för en domstol att se hans bedömning som opartisk utifrån att han är en vän till familjen. Det är ju då svårt att se varför hans vittnesmål skulle ha samma tyngd i en förhandling avseende LVU.
Nu börjar jag förstå tankevurpan hos er systemriddare.
Försvaret måste inte vara opartiskt. I ett demokratiskt land har man rätt till partiska vittnen till sitt försvar. Det är en grundläggande rättsprincip.
En brottsmisstänkt får anlita vilken advokat som helst. Får kalla vilka vittnen som helst. Får anlita vilka experter som helst. Ingen ifrågasätter det.
Men i LVU-processen ska tydligen andra regler gälla. Där ska en pensionerad överläkare som granskar dokumentationen och stödjer familjens bild diskvalificeras, för att han råkar känna familjen.
Och nu förstår jag varför.
Det är inte hans kompetens ni ifrågasätter. Det är inte hans medicinska granskning. Det är det faktum att han existerar överhuvudtaget som ett motargument mot socialtjänstens berättelse.
För i systemriddarnas idealvärld ska statens ord stå oemotsagt. Socialtjänstens beslutsunderlag ska vara den enda sanningen.
Ingen oberoende röst ska tillåtas störa narrativet.
Det är inte rättssäkerhet. Det är ett system där staten har monopol på sanningen.
Och det är precis det som gör LVU-processen så farlig. Inte för att den alltid har fel. Utan för att den inte tål att bli ifrågasatt.
I en rättsstat ska staten kunna ifrågasättas. Av alla. Med alla tillgängliga medel.
Elsas familj hade en pensionerad överläkare. Adams familj hade ingenting.
Gissa vilket fall som pågick i sju år.