2026-04-18, 13:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angelofsnow
Jag har tyvärr inte tid att tjafsa med rättshaverister. Går ibland in och skriver något kort när jag har tid.

Du får nog slå upp det ordet. Det betyder inte det du tror.
Och det visar bara att du är en systemriddare som alla andra, etiketter istället för sakargument. Ni är förutsägbara som ett urverk.

Men varje gång ni tar till felaktiga etiketter stärker det bara mina argument. Argument som ni fortfarande inte bemött.
Inte ett enda.
Citera
2026-04-18, 13:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag har tyvärr inte tid att tjafsa med rättshaverister. Går ibland in och skriver något kort när jag har tid.

En stilla undran: är Arn* St*nberg också "rättshaverist"?
Citera
2026-04-18, 13:36
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Fast det där stämmer inte när man tittar på din posthistorik. Du borde skippa tjafset och lära dig den lagstiftning som utgör hela den grund som hälso- och sjukvården vilar på. Du har avslöjat en skrämmande okunnighet i tråden och istället systematiskt spridit vilseledande och missvisande uppgifter.
Citera
2026-04-18, 13:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Det är du som fantiserat ihop att E plötsligt kunnat med ren vilja klarat av att få i sig hela näringsbehovet genom att äta så att hon kan få komma hem , och detta utan att drabbas av smärtor med behov av ordentlig smärtlindring vilket hon när hon bodde hemma tom fick intravenöst ibland .
E har ätit mer än vad det sagts och därför snabbt kunnat övergå till få all näring genom mat utan att långsamt behöva vänja tarmen att arbeta .
Nu har tydligen umgänget utökats och sker utan övervakning med hela dagars umgänge vilket lutar åt att det kommer att bli växelvis boende framöver

Det är inte jag som fantiserar. Det är Elsas egna brev som berättar historien.
Men din egen argumentation faller på sig själv igen.

Du säger att Elsa ätit mer än vad som sagts hela tiden. Om det stämmer om hon faktiskt åt tillräckligt hemma hos mamman, varför var hennes tillstånd då så allvarligt att det krävdes ett LVU?

Antingen åt hon för lite hemma och vårdens feldoserade läkemedel är förklaringen.
Eller också åt hon tillräckligt hela tiden och då fanns det ingen omsorgsbrist.
Du kan inte ha det både sätten.

Och att umgänget nu utökats och sker utan övervakning med hela dagars umgänge, tack för den informationen. Det bekräftar ju exakt det jag sagt.

Om mamman verkligen var farlig för Elsa skulle umgänget aldrig utökas till oövervakade hela dagar. Att det sker bevisar att även socialtjänsten i praktiken vet att mamman inte utgör någon risk.
Men LVU:et kvarstår ändå.

Varför? För att systemet inte kan erkänna att det hade fel.
Precis som jag sagt hela tråden.

Och det är inte unikt för just detta fall, utan så här för tusentals drabbade familjer när socialtjänsten missbrukar sin makt.
Citera
2026-04-18, 13:37
Medlem
Åh herregud.

Finns det några som sysslar med myndighetsutövning mot enskild som följer lagen enligt dig?

När jag säger att SIP inte används som du tror menar jag givetvis att syftet inte är det du tror. Sen finns det säkert situationer där man skulle kunna samverka mer. Men i aktuellt fall används aldrig SIP på det sätt du förespråkar för det har aldrig varit syftet.

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du hade kunnat spara alla dina inlägg eftersom jag VET att SIP inte tillämpas enligt lagkraven. DÄRFÖR uppstår hela tiden fall som Elsa, och Malin som diskuteras i en annan tråd.

Med lagstadgad SIP hade alla väsentliga problem i båda dessa fall kunnat förebyggas. Nu bryter istället socialtjänsten och domstolarna i symbios mot proportionalitetsprincipen.

När enskilda domare underlåter att pröva om mindre ingripande åtgärder är tillräckliga innan de beslutar om tvång bryter de mot proportionalitetsprincipen, objektivitetsplikten och kravet på en säker prognos. Det är ett personligt lagtrots av domaren.

Om det är en akut livsfara finns omedelbart omhändertagande. Men i vanliga LVU-mål handlar det om långsiktig vård. Att där gissa sig till ett beslut utan att ha utrett samordnade insatser är ett personligt ansvarstagande domaren gör – och när man gissar med ett barns liv som insats, då har man lämnat lagens grund.

Domarens oavhängighet ger inte rätt till godtycke. En domares frihet att döma innebär en skyldighet att döma efter lag och bevis, inte en frihet att gissa när utredningen brister.

En bedömning utan underlag (SIP/utredda alternativ) är ingen juridisk bedömning – det är en gissning. Att upphöja myndighetens ogrundade prognos till sanning är ett brott mot både grundlagen och förvaltningslagen.

De samlade konsekvenserna av socialtjänstens och domares lagtrots är de som kurt-sune beskriver. Det är alltså konsekvenser av enskilda makthavares vårdslösa och hänsynslösa lagtrots.
Citera
2026-04-18, 13:38
Medlem
LVU kvarstår för att omständigheterna så föranledde omhändertagandet inte varaktigt och genomgripande har förändrats.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är inte jag som fantiserar. Det är Elsas egna brev som berättar historien.
Men din egen argumentation faller på sig själv igen.

Du säger att Elsa ätit mer än vad som sagts hela tiden. Om det stämmer om hon faktiskt åt tillräckligt hemma hos mamman, varför var hennes tillstånd då så allvarligt att det krävdes ett LVU?

Antingen åt hon för lite hemma och vårdens feldoserade läkemedel är förklaringen.
Eller också åt hon tillräckligt hela tiden och då fanns det ingen omsorgsbrist.
Du kan inte ha det både sätten.

Och att umgänget nu utökats och sker utan övervakning med hela dagars umgänge, tack för den informationen. Det bekräftar ju exakt det jag sagt.

Om mamman verkligen var farlig för Elsa skulle umgänget aldrig utökas till oövervakade hela dagar. Att det sker bevisar att även socialtjänsten i praktiken vet att mamman inte utgör någon risk.
Men LVU:et kvarstår ändå.

Varför? För att systemet inte kan erkänna att det hade fel.
Precis som jag sagt hela tråden.

Och det är inte unikt för just detta fall, utan så här för tusentals drabbade familjer när socialtjänsten missbrukar sin makt.
Citera
2026-04-18, 13:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Fast det där stämmer inte när man tittar på din posthistorik. Du borde skippa tjafset och lära dig den lagstiftning som utgör hela den grund som hälso- och sjukvården vilar på. Du har avslöjat en skrämmande okunnighet i tråden och istället systematiskt spridit vilseledande och missvisande uppgifter.

Den här debattören vet inte ens vad rättshaverist betyder.
Det är en ständigt återkommande och felaktig etikett som systemriddare tar till när sakargumenten tryter. Som ett brev på posten och helt förutsägbart.

En rättshaverist driver ogrundade och obstinat rättsliga anspråk utan saklig grund. Jag har inte drivit ett enda rättsligt anspråk. Jag har presenterat dokumentation, refererat till vittnesförhör under ed och jämfört beslutsunderlag mot journalutdrag osv.

Och det här mönstret gäller inte bara LVU-debatten. Samma etiketter dyker upp i varje debatt där statens maktmissbruk mot den enskilda medborgaren ifrågasätts. Under pandemin var det "konspirationsteoretiker." I LVU-debatten är det "rättshaverist."

Etiketterna byts ut. Funktionen är densamma: att delegitimera kritiken utan att behöva bemöta den.
Men det fungerar inte längre.

För varje gång etiketten används istället för ett sakargument bekräftar den exakt det jag sagt: att systemriddarna inte har något att komma med.

Hör bara hur tomt det ekar när jag tar upp frågan hur Elsas mamma skulle försvarat sig om hon inte känt till spelreglerna?

Inte ett svar har det kommit på den frågan från systemriddarna och det är för att de vet att då hade Elsas mamma inte haft något försvar ALLS och kaliber hade aldrig någonsin vågat ta i fallet.
Citera
2026-04-18, 13:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
LVU kvarstår för att omständigheterna så föranledde omhändertagandet inte varaktigt och genomgripande har förändrats.

Men du och dina cirkelresonemang. Förstår du inte att här är något som socialtjänsten påstår. Det är inte samma sak som att det är fakta och skrivet i sten?

Det här var faktiskt ett väldigt bra exempel på ett vanligt förekommande cirkelresonemang i LVU-domar.

När man läst tillräckligt många förstår man precis vad problemet är. Det är som att läsa samma dom om och om igen, bara med olika namn.

Bristande insikt. Oförmåga att sätta barnets behov framför sina egna. Bristande samarbetsförmåga med socialtjänsten. Barnets röst har inte hörts.

Samma formuleringar. Samma anklagelser. Samma slutsatser.
För inte kan väl Sveriges alla familjer vara så identiskt dysfunktionella att exakt samma ordval passar i varje enskilt fall?

Det är inte verkligheten som ser likadan ut varje gång. Det är mallen. En mall som socialtjänsten använder för att producera beslutsunderlag på löpande band oavsett vad som faktiskt hänt i den enskilda familjen.

Byt ut namnet. Byt ut diagnosen. Byt ut kommunen.
Berättelsen är densamma.

Och det är det slutgiltiga beviset på att det inte handlar om individuella bedömningar. Det handlar om ett system som producerar samma resultat oavsett input.
Det kallas inte rättssäkerhet. Det kallas en mall.
Citera
2026-04-18, 13:50
Medlem
Citat:
Tyvärr handlar det inte bara om inkompetens.
Att selektivt välja bort material som talar mot en placering är ofta fullt medvetet från socialsekreterarens sida. Det är givetvis inte tillåtet enligt lagar och regler, men det är ingen utomstående som kontrollerar det. Särskilt inte om materialet lagts bakom sekretess. Vilket i allra högsta grad förekommer.

En annan metod som förekommer är så kallad "saltning." Socialsekreteraren saltar berättelsen och lägger till negativa värdeord, skärper formuleringar och adderar påståenden som saknar stöd i journalutdragen. Allt för att få bilden att se betydligt värre ut än vad den faktiskt är.

Det här är mycket enkelt att kontrollera. Lägg beslutsunderlaget bredvid motsvarande journal och jämför. Svart på vitt.

Men domstol och nämnd gör inte den kontrollen. Den måste föräldrarna göra själva och under extrem tidspress, i chock och med ett juridiskt ombud som har några timmar på sig.
Rättssäkert? Absolut inte.

Det här kommer ingen systemriddare att kunna bemöta. Men jag välkomnar gärna en förklaring.
Förklara hur det kan vara acceptabelt att en socialsekreterare selektivt väljer bort material som talar mot en placering.

Förklara hur det kan vara acceptabelt att beslutsunderlag saltas med påhitt utan journalstöd. Förklara hur det kan vara acceptabelt att ingen utomstående kontrollerar om det som presenteras för domstolen stämmer överens med originaldokumentationen.

I ett brottmål hade det här varit fullständigt oacceptabelt. En åklagare som undanhöll bevis hade riskerat sitt jobb. En åklagare som saltade sitt underlag med påhittade uppgifter hade åtalats för tjänstefel.

Men i förvaltningsrätten kallas det ett förvaltningsrättsligt fel
Och ingen straffas.

Det är hela skillnaden mellan ett rättssystem och ett godtycklighetssystem.

Kan du ge exempel på en saltning ?
Citera
2026-04-18, 13:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Kan du ge exempel på en saltning ?

Socialsekreterare lägger till egna värdeladdade ord istället för att referera till originaltexten. Ord byter plats så att texten som lämnas till nämnd och domstol får en helt annan och avgörande betydelse än vad som faktiskt hänt.

Det kan handla om att socialsekreteraren skriver att en förälder "var aggressiv under ett möte", men i journalen står det ingenting om det.

Eller att en förälders oro omformuleras till "bristande insikt." Att engagemang blir "kontrollerande beteende." Att ifrågasättande av vården blir "samarbetssvårigheter."

Det finns otaliga sätt för den utredande socialsekreteraren att förvandla journalernas innehåll till något helt annat, utan att nämnd eller domstol ser det. För de ser aldrig originalet. De ser bara den färdiga produkten.

Det är just därför nya fall dyker upp i media. Kaliber granskade fallet Elsa. Journalister gräver. Visselblåsare träder fram. Föräldrar som lyckats få ut sin dokumentation jämför och ser skillnaderna svart på vitt.

Media har tack och lov fått upp ögonen för det här vansinnet.
Men det pågår fortfarande. Varje dag. I kommuner över hela landet. Utan att svenska folket vet om det.

Och det kommer att fortsätta tills systemet tvingas till oberoende granskning av varje beslutsunderlag innan det når domstol. Det är inte mycket begärt. Det är det minsta man kan kräva i en rättsstat.
Citera
2026-04-18, 13:57
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
En stilla undran: är Arn* St*nberg också "rättshaverist"?

Han är i högsta grad jävig i sin bedömning om han är en vän till familjen..

Har de bett fler, oberoende läkare om en bedömning? Vad har de isåfall sagt?

Läkaren ifråga måste ju ha vänner att be om en tjänst som oberoende granskare i detta fallet.
Citera
2026-04-18, 14:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Han är i högsta grad jävig i sin bedömning om han är en vän till familjen..

Har de bett fler, oberoende läkare om en bedömning? Vad har de isåfall sagt?

Läkaren ifråga måste ju ha vänner att be om en tjänst som oberoende granskare i detta fallet.

Ja men enligt din systemriddarkompis logik så borde han också vara det? Att inte hålla med en statlig eller kommunals tjänstemans bedömning med sakliga och vetenskapligt grundande argument har ingenting med rättshaverism att göra.

Det bevisar bara min tes om hur systemriddare fungerar i sådana här debatter. Inga argument och bara samma tröttsamma etiketter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in