2026-04-17, 23:54
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Tron på snabbare andraskott utan stor träning gör att fler förstaskott blir dåliga. Ett militärliknande gevär tar upp rekylen marginellt bättre vare sig det är repeterande eller halvautomatiskt.

du vet inte vad du pratar om..det där resonemanget att folk borde skjuta ett bättre första skott är ju förståndshandikappat. Jag har jagat hela livet med vanliga vapen. Men har haft turen att i arbete jobba med olika vapensystem som AR 15, G36, AK47 m.fl..
Tidigare vapen som Sako hunter, Carl Gustav, Husqvarna och remington 700 ltr police studsare mot en Stag Arms AR 10 går inte ens att jämföra. Det finns folk som är emot allt nytt i vissa fall är jag sån när det gäller elbilar, mobilappar, swish m.m.
Däremot gillar jag nya och förbättrade vapen som är betydligt mer modifierbara än gammal skit.
Citera
2026-04-18, 00:00
Medlem
Citat:
Vulgärargument.
Nej, knappast hagelbocken. Om du inte drar militärt ursprung till krutets uppfinnande.
Ditt hagelgevär är en moderniserad variant av en musköt. Som var ett militärt vapen.
Citera
2026-04-18, 06:52
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Vulgärargument.
Nej, knappast hagelbocken. Om du inte drar militärt ursprung till krutets uppfinnande.
Vulgärargument? Du min vän vet uppenbarligen inte vad vulgär är, din hagelbock är en förfinad musköt.
Citera
2026-04-18, 10:58
Medlem
[quote=Mr.Wolf|94784443]
Vulgärargument? Du min vän vet uppenbarligen inte vad vulgär är, din hagelbock är en förfinad musköt.
[/Nej, knappast hagelbocken. Om du inte drar militärt ursprung till krutets uppfinnande.
Citera
2026-04-18, 10:59
Medlem
Hur många guldhorn skjuts med AR?
Citera
2026-04-18, 11:02
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
Citera, tack.

"Därutöver är samarbetspartierna överens om att ge ett uppdrag till Polismyndigheten och Socialstyrelsen för att stärka och utveckla arbetet med anmälan av personer som av medicinska skäl är olämpliga att inneha skjutvapen. "

Jag är vapenägare och känner mig inte det minsta orolig eller hotad.
Om människor med osäkra labila diagnoser, ångest och depression, inte får behålla sina vapen så är det utmärkt då de inte skulle fått dem från första början.
Citera
2026-04-18, 11:29
Medlem
Citat:
Men vad är vitsen? Skjuter man bättre förstaskottt med dom?
Jag har jagat i 30 år och om nån i jaktlaget skulle komma med en AR skulle han bli utskrattad.
Sportbilar och AR hör hemma på bana men jag förstår inte liknelsen.

Barn mobbar varandra med. Om nån unge har "fel" kläder. AR är tillåten för jakt I princip I hela EU. Varför är det så viktigt för en del att andras val av vapeninköp påverkar deras inre Karen-känslor så jävla hårt att de vill ha lagstiftning.

Om man inte begriper att det är kulans vikt och hastighet som dödar och inte vapnets yttre utseende så har man enligt mig diskvalificerat sig själv som lämplig vapeninnehavare. Man bör lämna in sina vapen frivilligt. Det sjukliga behovet att påverka ANDRA människors inköp och val av produkter baserat på sina inre kärringkänslor är en psykisk störning. Infantilism.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2026-04-18 kl. 11:45.
Citera
2026-04-18, 11:43
Medlem
Citat:

Varför är det ingen tävlingsskytt i hela världen som skulle vilja använda något av dina gamla jaktvapen i en tävling?
Senast redigerad av Kulturmarxist 2026-04-18 kl. 11:48.
Citera
2026-04-18, 11:53
Medlem
HRTs avatar
Citat:

Ganska få eftersom de är förbjudna och endast ett litet antal några tusen har köpt det innan förbudet. Dessutom har det inte varit lagligt i mer än max 2 år.
Hade det däremot varit lagligt idag och istället för några tusen licensägare hade varit 200 000 jägare av ca 400 000 så hade vi sett jäkligt många.
Pga debatten och idiotkommentarer som läggs upp i den här tråden skyltar man knappast med sina vapen på det sättet som om de vore lagliga att inköpa. Trots allt vill ju Regeringen att de ska lämnas in
Det säger ju sig självt
Citera
2026-04-19, 07:28
Medlem
Video om hur polisen nu börjat trakassera jägarna och tom stiftar egna lagar. Allt för att hålla den byråkratiska apparaten igång och krångla till det för laglydiga medborgare så mycket de bara går och är möjligt. - Vapendelar som varit licensfria i 85 år är plötsligt licensbelagda igår.

Vapensmeden i videon talar dock inte om att det finns gängade barrel extensions för 20-25 dollar I USA och att även faux ljuddämpare räknas som pipa idag lagligt. Utan vill istället kränga svindyr hel pipa på folk för 5000 kr+ En barrel extension för 250 kr kan monteras på 5-10 min med sk "pin and weld"

Det är underligt och obegripligt att ingen vapensmed i riket enkelt tar in 10 vapen i verkstan med 16 tum och förlänger alla tio till 18 tum på 1 timme och säljer till jägare direkt.

Vapensmeden berättar.
https://youtu.be/naxcLEetdio?si=qqBXtRK2HxeZYY8D

Pin and weld - how to
https://m.youtube.com/watch?v=owSVm67Wbfs

Exempel på barrel extensions för 20 dollar i butikspris. -
https://www.wingtactical.com/firearm-parts/ar-15-parts/muzzle-devices/kaw-valley-precision-9mm-5-56-barrel-extender/

För övrigt är kravet på 450 mm helt befängt. Heka världen har 16 tum som världsstandard för "long guns" då sitter en byfåne hos svenska myndigheter och hittar på en alldeles egen standard som gör allt 5000 kr dyrare för vanligt folk och skapar byråkrati och förvirring. Detta sker helt utan vetenskapligt stöd. Bara inre känslor.

Ingen gör nåt åt det heller. Inte ens jägarförbundet.
450 mm pipa har inget annat syfte än att jävlas med folket och tömma deras plånböcket och ge byråkratin merarbete.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2026-04-19 kl. 07:58.
Citera
2026-04-19, 16:52
Medlem
Citat:
Då du inte svarade på min förra fråga så frågar jag dig ang nästa sak du har skrivit, vad spelar det för roll hur många guldhorn man skjuter?
Senast redigerad av JockeJon 2026-04-19 kl. 17:09.
Citera
2026-04-19, 17:11
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
"Därutöver är samarbetspartierna överens om att ge ett uppdrag till Polismyndigheten och Socialstyrelsen för att stärka och utveckla arbetet med anmälan av personer som av medicinska skäl är olämpliga att inneha skjutvapen. "

Jag är vapenägare och känner mig inte det minsta orolig eller hotad.
Om människor med osäkra labila diagnoser, ångest och depression, inte får behålla sina vapen så är det utmärkt då de inte skulle fått dem från första början.
Kontraproduktivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in