Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Tycker bristerna inom pensionssystemet diskuteras rätt frekvent.
Visst kan man spara privat (om man inte är lågavlönad) och många gör det, eller snarare tvingas till det. Grejen med pensionssystemet är ju att man inte ska behöva det. Man förväntar sig pension ändå. Detsamma med sjukvård, a-kassa osv.
Hela vårt välfärdssystem är uppbyggt kring höga skatter, men då lyder också samhällskontraktet att man ska få sjukvård om man behöver den, utan privata försäkringar och vård utomlands. Att man får pension som det går att leva på. Om man blir arbetslös ska man få pengar.
Leif Östling frågade ju "vad fan får jag för pengarna". Det blev ett jävla liv, men vi är nog många som tänker precis som han. Om folk sliter och betalar höga skatter i 40 år, ska det då verkligen inte finnas en högklassig sjukvård och möjlighet till en vettig pension på ålderns höst? Ska det verkligen krävas privata lösningar UTÖVER det man redan betalar för? Det är så jävla dåligt!
Läs vad jag skrev ...om man vill gå i pension
innan den ålder pensionen är dimensionerad för, då får man spara själv.
Nästan alla låginkomsttagare har ändå löst att driva runt en familj, när barnen flyttar ut minskar ens utgifter drastiskt, så då finns alla möjligheter att spara undan om man vill gå tidigare i pension.
Har själv gjort en kalkyl fram till pension, och det blir så mycket pengar över när barnen dragit så jag förstår inte hur folk kan gå i pension utan att ha sparat en spänn (de som inte har barn har ju haft nån miljon per barn mindre i utgifter, så de har ännu lättare att spara undan.
Formeln är ganska enkel; skaffa inte högre månadsutgifter än vad man får ut i pension när man väl ska gå i pension.
Min svärmor jobbade i hemtjänsten hela livet, inte så fet lön där inte, men bor i en liten trevlig lägenhet, har bil och har alltid råd att skicka en 500-ing till varje barn barn när de fyller år. Går ingen nöd på henne.
När jag tittar på min pensionsprognos och drar bort alla utgifter jag har idag som jag inte kommer att ha då, så kommer jag att ha mer pengar att röra mig med än vad jag har idag (lån betalda, barn utflyttade, färre utgifter kopplade till arbetet samt sluta spara)
Problemet är att folk inte planerar framåt i tid.