2026-04-15, 18:59
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69
A-kassan ställer inga krav förutom att du betalar in avgiften varje månad. Det är AF som ställer krav. I mitt fall blev det minst 6 st sökta jobb per månad.

Hade tur och löste det, men ersättningen har ändrats och till slut får man knappt ihop till hyran längre.

Knepigt då arbetsmarknaden är klart begränsad för 60+. Man kan alltid maxa tjänstepensionen på 5 år och hoppas på att man investerar den i rätt bransch.

"A-Kassan kommer med krav" betyder inte att det är A-kassan som ställer kraven.
Citera
2026-04-15, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
"A-Kassan kommer med krav" betyder inte att det är A-kassan som ställer kraven.
Sant. Det är bara en försäkring som vi ska vara glada för. Hygglig ersättning för en spottstyver.

I USA hade man hamnat på Skid Row om man förlorat jobbet.
Citera
2026-04-15, 19:35
Medlem
slemhogs avatar
Är ju bara bara gå på akassa och aktivitetsstöd och leva på sparpengar sista åren innan pension sen går man vid 65 och tar ut tjänstepension på 10-15 år bara så har man det bra till 75 -80 iaf, efter det behöver man bsra basinkomst för ingen brud bryr sig om din bil, kåk, klädstil endå och penisen har skrumpnat ihop till en liten skinkbit.
Citera
2026-04-15, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Är ju bara bara gå på akassa och aktivitetsstöd och leva på sparpengar sista åren innan pension sen går man vid 65 och tar ut tjänstepension på 10-15 år bara så har man det bra till 75 -80 iaf, efter det behöver man bsra basinkomst för ingen brud bryr sig om din bil, kåk, klädstil endå och penisen har skrumpnat ihop till en liten skinkbit.

+1 på den, många jobbar så. Nu har tidögänget stramat åt lite dock.
Citera
2026-04-15, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Exakt så. Vill man flytta till ett billigare land så räcker pengarna ännu längre. Nackdelen är försäkringen, men har man planerat lite så ryms den också inom budgeten.
Citera
2026-04-16, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69
Sant. Det är bara en försäkring som vi ska vara glada för. Hygglig ersättning för en spottstyver.

I USA hade man hamnat på Skid Row om man förlorat jobbet.

I USA är den statliga arbetslöshetsersättningen kostnadsfri för arbetaren och ligger på mellan $400-600 per vecka i ersättning. Dvs ungefär samma nivå som Sverige, men gratis.
Citera
2026-04-16, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
I USA är den statliga arbetslöshetsersättningen kostnadsfri för arbetaren och ligger på mellan $400-600 per vecka i ersättning. Dvs ungefär samma nivå som Sverige, men gratis.

Dock är allting (förutom bränsle) betydligt dyrare där.

Omräknat till veckolön behöver man ligga på 2-2500 dollar för att leva "drägligt" enligt de senaste siffrorna jag läst.
Citera
2026-04-16, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Inte riktigt så. Det finns ingen federal akassa. Utan detta bestäms på delstatsnivå. Och dom gör inte på samma sätt.

Men det typiska är att det betalas ut under MAX 26 veckor. Och du får inte ha sagt upp dig själv.

Vidare är det skattepliktig inkomst.

I Sverige är det väl i 3? år man kan gå och parasitera på skattebetalarna.
Citera
2026-04-17, 00:48
Medlem
glajarns avatar
Jag kommer gå vid 62. Arbetsgivaren betalar lön 80% fram till 65 då jag får börja ta ut pensionen. Gå så tidigt som möjligt om det finns ekonomiska möjligheter för man vet aldrig vad som händer.
Citera
2026-04-17, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Jag kommer gå vid 62. Arbetsgivaren betalar lön 80% fram till 65 då jag får börja ta ut pensionen. Gå så tidigt som möjligt om det finns ekonomiska möjligheter för man vet aldrig vad som händer.

Håller med, har liknande upplägg

Tycker det dör folk lite överallt omkring en nu när man närmar sig 50..
Citera
2026-04-17, 12:37
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Håller med, har liknande upplägg

Tycker det dör folk lite överallt omkring en nu när man närmar sig 50..

Exakt, det gäller att ta vara på livet medans man kan. Har man möjligheten att gå tidigare så ska man absolut göra det. Sen vet jag att alla kanske inte har den möjligheten.
Citera
2026-04-17, 21:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Intressant tråd. Mina slutsatser:

1. Pensionssystemet är gravt underfinansierat.
2. Därför höjs pensionsåldern.
3. Nästan ingen vill ha 60 plusare på arbetsplatserna. De ses bara som belastning.
4. De flesta vill inte jobba till de blir 70 utan vill gå runt 55-60 år.
5. Efter 50 är det skitsvårt att få jobb och det har garanterat med punkterna ovan att göra.
Grundfelet är att det saknas pengar i systemet eftersom avsättningarna är alldeles för små. Det är vad som borde ändras på. Ser ingen direkt ljusning heller. Jobben kommer inte räcka till alla. Automatisering, AI, robotar osv tar över mer och mer. Folk behöver få sin finansiering från annat än arbete i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in