2026-04-14, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosentry
håller hon på och flyttar?

Nej, hennes älskling håller på att flytta in till henne.
Citera
2026-04-14, 22:46
Medlem
Eftersom Clara postade om den här tråden på Instagram hälsar jag till Malin att jag har inga problem med att betala för att konsumera Claras liv och samtidigt driva med det. Hade t.ex. absolut kunnat ha Netflix-abonnemang enbart för att se alla avsnitt av Meghan Markles livsstilsserie.
Senast redigerad av illiad1 2026-04-14 kl. 23:03.
Citera
2026-04-15, 21:57
Medlem
Skummade genom bloggen för första gången på länge. Smått patetiskt att läsa om hennes "hälsoresa", verkar vara genomgående att influencers börjar från noll och blir träningsproffs. Clara har en helt okt vikt, inte pinnsmal men ser absolut ok ut. Men att hennes höga bmi skulle bero på att hon är "vältränad" efter tung styrketräning är skrattretande. Hon ser som sagt ok och normal ut men inte 17 vältränad o muskulös 😂
Citera
2026-04-16, 14:47
Medlem
Det senaste inlägget låter som hon läst Flashback. Och hakat upp sig på vad trötta alla här är på hennes ”sexiga bilder” och enahanda bloggande

” Ibland blir jag så självmedveten när jag bloggar eller poddar. Sådär att jag nästan förlamas. ”Det här kan någon plocka isär. Det här kan man verkligen skratta åt för att det är så fånigt. Det här är självupptaget och det här är ointressant”.

De tankarna kan vara vettiga och sanna. Och som skapande person är förmågan till självkritik väldigt viktig. Men inte när den blir förlamande. Så då brukar jag tänka på en annan sak. Och det är att det krävs mod för att skapa sånt som andra kan ta del av. För det är att göra sig sårbar.

Det lättaste som finns är däremot att sitta på sidan av och döma. Att själv aldrig uttrycka sig eller skapa något och därmed inte riskera någon kritik.”
Citera
2026-04-16, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosentry
Det senaste inlägget låter som hon läst Flashback. Och hakat upp sig på vad trötta alla här är på hennes ”sexiga bilder” och enahanda bloggande

” Ibland blir jag så självmedveten när jag bloggar eller poddar. Sådär att jag nästan förlamas. ”Det här kan någon plocka isär. Det här kan man verkligen skratta åt för att det är så fånigt. Det här är självupptaget och det här är ointressant”.

De tankarna kan vara vettiga och sanna. Och som skapande person är förmågan till självkritik väldigt viktig. Men inte när den blir förlamande. Så då brukar jag tänka på en annan sak. Och det är att det krävs mod för att skapa sånt som andra kan ta del av. För det är att göra sig sårbar.

Det lättaste som finns är däremot att sitta på sidan av och döma. Att själv aldrig uttrycka sig eller skapa något och därmed inte riskera någon kritik.”

Troe att många stör sig på att hon har en rätt självgod ton i de allra flesta inlägg. När hon var yngre var det en frisk fläkt (tyckte i alla fall jag som är ungefär i hennes ålder), att hon inte tog någon skit, var rättfram och vågade stå för sina åsikter och göra något annorlunda.

Men ju äldre hon (och jag) blivit, desto mer har hennes sätt att skriva mejslats fram till det där som allt för ofta mest upplevs som självgodhet och humblebragging. Hennes inlägg blandas allt mer sällan upp med självdistans,
reflektion och dialog. Det blir mest ett fiske efter likes och applåder, vilket är oerhört beklämmande att se. När Instagram nästan endast består av delningar av andras hyllningar av henne, humblebragging och reklam, vad finns det då för djup kvar? Hon är i en identitetskris och vill antagligen bara omge sig av människor som lyfter henne, jag fattar det, och det är säkert en av orsakerna till premiumgrejen. Det är inte fel, men det finns andra vägar att gå.

Följarna som inte känner henne privat behöver inte poserande rumpbilder eller djupa urringningar, självgodhet och skryt. Det räcker att hon berättar om sitt skrivande, sin trädgård, loppisrundor och vardagsbestyr. Det går att göra utan att ha den där självgoda tonen. Hon har ju gjort det förr!

Antar att det är svårt att åldras i rampljuset, vi andra kan ju välja att inte visa våra rynkiga kroppar med dålig hållning för andra än närmast sörjande och behöver heller inte övertala oss själva om vår förträfflighet genom att dela med oss av alla smarta beslut vi tar. Vi kan vara värdelösa på vår kammare utan att bli dömda och förhoppningsvis må rätt gött i det.
Citera
2026-04-17, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illiad1
Eftersom Clara postade om den här tråden på Instagram hälsar jag till Malin att jag har inga problem med att betala för att konsumera Claras liv och samtidigt driva med det. Hade t.ex. absolut kunnat ha Netflix-abonnemang enbart för att se alla avsnitt av Meghan Markles livsstilsserie.

Det missade jag (men följer å andra sidan inte henne på Instagram.) Var det i stories? Får också en väldigt stark känsla av att hon läst här, särskilt efter gårdagens inlägg på bloggen, och förstår att det kanske känns trist att inte precis alla läsare stämmer in i hyllningskören. Det är ju lite så vi människor funkar - om 99 säger positiva saker är det ändå lätt att haka upp sig på den hundrade som inte gör det.

Dagen efter att hennes nya klädstil diskuterats här för ett par veckor sedan postade hon ett inlägg på Instagram med exakt de kläderna som diskuterades, bl.a. uppknäppt som visade bh och en svart spetströja utan något annat än bh under, under rubriken "6 outfits". Ungefär som att visa att jag har minsann på mig vad jag vill. (Eller så var det bara en slump.)

Dock har hon ju en rejäl hyllningskör och får en väldig massa beröm i kommentarsfältet, (som hon inte ens orkar säga tack till alla gånger.) Så att skriva ett sådant inlägg som igår blir mest pinsamt tycker jag och som att fiska efter beröm och medhåll. Alla kan inte älska allt man gör om man är en offentlig person och att hennes ibland ganska självgoda och humblebraggande stil kan reta upp folk är kanske inte så konstigt. Sen ska man såklart inte behöva stå ut med rena elakheter och påhopp tagna ur luften, men att få visst mothugg på en så stor plattform som hon har tycker jag inte är konstigt. Flera verkade t.ex. bli sura på att hon kallade Ebba Busch usel häromdagen. Men för övrigt ser jag väldigt få negativa kommentarer hos henne. (Å andra sidan kanske det finns mera, men att hon inte släpper igenom det.)
Citera
2026-04-17, 09:05
Medlem
Jag tror att många bloggare, poddare och andra inom samma skrå står inför ett rejält dilemma. Kanske inte del allra mest framgångsrika men väldigt många andra. När reklam och samarbeten inte längre genererar lika mycket pengar behöver de fundera på andra inkomstkällor, många har valt olika former av prenumerationer. Jag tror inte att det är hållbart på sikt. För genom att minska exponeringen mot den breda allmänheten blir personerna dels mindre offentliga/kända och därmed mindre relevanta, samt förlorar stora delar av potentialen att locka nya följare.

För Clara finns det idag en skara som är intresserad av att följa henne, högst sannolikt en kärna av trogna personer som funnits med länge. Hon har säkert lyckats locka en del genom att låsa in det mest intressanta innehållet bakom betalvägg men vilka ska bli de nya prenumeranterna i framtiden när det inte finns möjlighet att skapa en "relation" till henne när det mesta är låst? Plus att hennes offentliga persona minskar i takt med lägre offentlig exponering och gör henne mindre intressant.

Jag tror det är ett misstag att låsa in sitt innehåll. En stor exponering är deras viktigaste valuta. Inte bara för direkta intäkter via reklam men dessa personer behöver vara aktuella och relevanta för att få bokkontrakt, delta i TV-program, utveckla produkter och allt vad dessa personer nu gör.
Citera
2026-04-17, 10:29
Medlem
icons avatar
Intressanta inlägg i den här tråden. Tack till alla som bidrar till intressant läsning.
Börjar luta mest åt att tycka synd om Clara vid det här laget. Sekundärskäms några sekunder rätt ofta när jag läser henne inlägg numera. Uppskattar dock de lite mer djupgående reflektionerna här och i kommentarerna under hennes senaste blogginlägg som kontrast till hennes egna rätt ytliga resonemang. Blir så uppenbart vad de som ägnar sig åt att blogga och influera utan någon egentlig verklighetskontakt dvs vara i vanliga och normala (grupp)sammanhang under hela sitt vuxenliv förlorar när det gäller utveckling och mognad.
Citera
2026-04-17, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moaki
Jag tror att många bloggare, poddare och andra inom samma skrå står inför ett rejält dilemma. Kanske inte del allra mest framgångsrika men väldigt många andra. När reklam och samarbeten inte längre genererar lika mycket pengar behöver de fundera på andra inkomstkällor, många har valt olika former av prenumerationer. Jag tror inte att det är hållbart på sikt. För genom att minska exponeringen mot den breda allmänheten blir personerna dels mindre offentliga/kända och därmed mindre relevanta, samt förlorar stora delar av potentialen att locka nya följare.

För Clara finns det idag en skara som är intresserad av att följa henne, högst sannolikt en kärna av trogna personer som funnits med länge. Hon har säkert lyckats locka en del genom att låsa in det mest intressanta innehållet bakom betalvägg men vilka ska bli de nya prenumeranterna i framtiden när det inte finns möjlighet att skapa en "relation" till henne när det mesta är låst? Plus att hennes offentliga persona minskar i takt med lägre offentlig exponering och gör henne mindre intressant.

Jag tror det är ett misstag att låsa in sitt innehåll. En stor exponering är deras viktigaste valuta. Inte bara för direkta intäkter via reklam men dessa personer behöver vara aktuella och relevanta för att få bokkontrakt, delta i TV-program, utveckla produkter och allt vad dessa personer nu gör.

Klokt inlägg! Jag har också funderat på detta sedan Clara införde betalvägg på bloggen. Jag förstår att hon gör det, då reklamsamarbeten sinar och ekonomin måste gå runt , men det kan omöjligt vara en strategi som fungerar i längden. Hon kommer ju inte nå ut till en bredare publik och fånga upp nya prenumeranter, som du tar upp. Visst, hon figurerar någon enstaka gång i något tv-program och ger ut sina almanackor men jag tror att det även är de mest hängivna följarna som köper även dessa.

Sedan tycker jag också att de inlägg på hennes blogg som är öppna generellt är ganska tråkiga och intetsägande, ofta utan särskilt mycket bilder, så om man inte känner till Clara sedan tidigare och går in och läser dessa öppna inlägg har jag svårt att se att man väljer att bli prenumerant. Upplägget med betalvägg funkar så länge hon har sin skara av trogna följare som varit med länge, men de kommer med tiden troppa av av olika anledningar och då måste ju nya in om det ska hålla.
Citera
2026-04-17, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilythepixie
Klokt inlägg! Jag har också funderat på detta sedan Clara införde betalvägg på bloggen. Jag förstår att hon gör det, då reklamsamarbeten sinar och ekonomin måste gå runt , men det kan omöjligt vara en strategi som fungerar i längden. Hon kommer ju inte nå ut till en bredare publik och fånga upp nya prenumeranter, som du tar upp. Visst, hon figurerar någon enstaka gång i något tv-program och ger ut sina almanackor men jag tror att det även är de mest hängivna följarna som köper även dessa.

Sedan tycker jag också att de inlägg på hennes blogg som är öppna generellt är ganska tråkiga och intetsägande, ofta utan särskilt mycket bilder, så om man inte känner till Clara sedan tidigare och går in och läser dessa öppna inlägg har jag svårt att se att man väljer att bli prenumerant. Upplägget med betalvägg funkar så länge hon har sin skara av trogna följare som varit med länge, men de kommer med tiden troppa av av olika anledningar och då måste ju nya in om det ska hålla.

Hon fyller 40. Och har således 27 år till pension. Hur länge till kommer hon kunna försörja sig på att blogga? Vad kan hon göra istället?
Citera
2026-04-18, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eorga
Hon fyller 40. Och har således 27 år till pension. Hur länge till kommer hon kunna försörja sig på att blogga? Vad kan hon göra istället?

Att försörja sig på att blogga (och podda, hon drar nog in en del där också) kommer nog inte kunna funka i så särskilt många år till. Det är nog Clara mycket väl medveten om. Kanske därför hon vill plugga lite kurser. Jag tror att hon vill satsa mer på att skriva böcker, kanske även skönlitterära sådana? Hon är ju en väldigt duktig skribent, inget snack om saken. Men det är väldigt få som kan försörja sig på det. De almanackor hon ger ut nu betalar hon väl själv för att trycka upp, har jag för mig. Så då måste nog skrivandet kombineras med något annat som bringar in pengar.
Citera
2026-04-18, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilythepixie
Att försörja sig på att blogga (och podda, hon drar nog in en del där också) kommer nog inte kunna funka i så särskilt många år till. Det är nog Clara mycket väl medveten om. Kanske därför hon vill plugga lite kurser. Jag tror att hon vill satsa mer på att skriva böcker, kanske även skönlitterära sådana? Hon är ju en väldigt duktig skribent, inget snack om saken. Men det är väldigt få som kan försörja sig på det. De almanackor hon ger ut nu betalar hon väl själv för att trycka upp, har jag för mig. Så då måste nog skrivandet kombineras med något annat som bringar in pengar.

Det finns många som är duktiga skribenter men få som kan leva på det. Jag tror att Clara sannolikt kan sälja rätt bra som skönlitterär författare, men bara så länge hon fortsatt är aktuell och har en rejäl följarskara. Clara har varit bland de bästa i Sverige på att driva sin blogg och bygga en läsarkrets, det är hennes kapital. Utan den får hon sannolikt mycket svårare att sälja in bokideér eller annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in