2026-04-17, 20:26
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Tror du inte att det kan vara så att de flesta av oss är försökskaniner inom vården? Hur många läkemedel finns det och varför finns det inte bara en sorts huvudvärkstablett?
Att en medicin funkar på dig betyder ju tyvärr inte att samma medicin funkar på mig. Alltså testar man sig fram…
Det finns ingen läkare som kan garantera framgång i någon medicinsk åtgärd innan den har testats och utvärderats på patienten, så alltså så ljög bägge dessa läkare för dig.

100%
Citera
2026-04-17, 21:01
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Oh my God. Jag har skrivit en bok om det 😅 men den blev inge bra.

Tusen tack för frågorna. Jag kan egentligen bara säga en sak:

Genom hela psykosen var jag fullt medveten om allt som hände runtomkring mig, precis som jag är nu. Klarvaken, observant, med mitt osvikliga sinne för detaljer. Och jag var medveten om att jag var medveten.

Var LIVRÄDD i princip varje sekund inne på psyket. Rädd för att inte komma ut. Rädd för att klockan inte gick framåt. Många som har suttit inlåsta vet vad jag menar. I friheten flyger timmarna förbi, för man är så upptagen......! Som inlåst är tolv minuter ibland längre än tolv timmar.

Där inne står tiden stilla. Man stirrar på klockan, men den rör sig inte framåt...!!!!! Det är en fruktansvärd panik. Alla timmar då man ligger vaken på natten, med den iskalla stålsängen som gör en kall om man råkar nudda stålet..... ISKALLT, ISKALLT, ISKALLT. Jag lovade mig själv, där och då, att aldrig glömma hur tiden stod stilla, och jag hedrar det löftet nu idag.

Har du gett ut boken? Vill du snälla isf ge mig titeln om inte här så i ett pm?

När man är i en psykos som man är medveten om att man är i, befinner man sig i denna dimensionen eller står man i en annan? Eller kan det förklaras med fysiska begrepp (vilket dock inte behöver betyda sanning)?
Hur vill du beskriva att en psykos är en psykos med dina ord?
Endel hävdar tex att demenssjuka personer står med en fot i varje dimension, alltså en fot i vad vi kallar livet och en fot i vad vi kallar döden. Vi kan även se den sjuke som ibland helt klar i stunden för att i nästa sväva i väg och plocka blommor som bara hon ser. Detta förklaras ju av andra skäl inom vetenskapen men vad tror du?
Citera
2026-04-17, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Fast det är helt olika människor som blir psykologer och psykiatrer. Dessa går helt olika utbildningar. En psykiater är en läkare.

Men ja, psykologer är ofta psyksjuka.

Så stor skillnad är det inte, jag har träffat bägge sorterna och symptomen var samma.
Citera
2026-04-17, 21:12
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Så stor skillnad är det inte, jag har träffat bägge sorterna och symptomen var samma.

Vad visade de för symptom då?
Citera
2026-04-17, 21:16
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Detta är nog huvudproblemet.

Det spelar egentligen ingen roll. De är alla Guds skapelser, och de har sin roll på jorden: de uppfyller väl antagligen sitt syfte, som demoner i mänsklig form. Även demoner och själsdöda tillhör Guds rike.

Vill inte flumma iväg för mycket här nu, men de behövs helt enkelt. Platser som psyket framkallar demonisk närvaro, det är naturligt - även om det är helt sinnessjukt.

De är många, ja. De håller ihop och de matar varandra. De konkurrerar också med varandra, såklart. Men jag har förstått i efterhand, att just min avdelning var lite speciell..............

De kommer nog oftast i kluster. Där du hittar en, där hittar du också flera. De frodas i samma miljöer. Varje avdelning har sin egen "subkultur".

Nu ska jag gissa: jag tror sånna här demoniska avdelningar är relativt ovanliga. Det är otroligt starka krafter i rörelse: kampen på gott och ont utspelar sig där, du vet......... vissa saker kan man inte säga högt, eller skriva. Och jag förstår om begreppet "demonisk" låter väldigt främmande, men om du har sett en demon i mänsklig skepnad så vet du.

Det är inte vanliga människor jag talar om. Det är typen som börjar brinna om du kastar lite vigvatten på dem 😂 (egentligen inte alls roligt, med tanke på att de dödar folk.) Vad jag försöker säga är: det finns en gräns, där du inser att du inte kan applicera vanlig svennepsykologi på entiteter som mer liknar Belsebub själv än än en människa. Det blir liksom...... ett annat tänk. Och när de agerar i grupp, på låst avdelning, med spruta i handen. Då ska du bara passa dig!!!!!!!!!!!!

Kontenta: de finns "överallt" men de är inte alla. De håller sig undangömda, i skuggan, eftersom det är deras natur. Tänk att jag fick möta dem, livs levande!!!!!!!! Och att jag överlevde 😃 det är egentligen fantastiskt. Att jag fick uppleva det!

Jag mötte också en rättskaffens man inne på psyket; en vårdare som om in till mitt rum och sa "Jag vaktar dig". Han kunde lika gärna ha varit en munk i ett kloster. Alla dessa figurer är ju så väldans gamla...... uråldriga. Kampen har pågått så länge.

Vet ej.

Men jo. Jag tror att de söker sig till sitt hem och de är där de ska vara: precis som vi alla. Vi söker vår plats och vi vill vara där vi trivs bäst. Så hamnar de på avdelningarna.

Jag har träffat på de själsdöda, de mörka som även du här berättar lite om.
Det var länge sen, den som utsattes av honom, en fånge, dog en märklig död… Jag glömmer aldrig dennes ögon som liksom glödde av…ett tyst mörker.
Citera
2026-04-17, 21:38
Medlem
Citat:
Det kan man väl om man kommer ur psykosen och ser bakåt. Psykos gör ju inte så att man minns saker som inte hänt, psykos handlar om tolkning.

Sedan får man väl ändå visa lite respekt för en psykotisk människa, finns ingen anledning att plötsligt tycka att en sådan får man behandla hur som helst. Det är fortfarande en människa.

När patienten kommit ur psykosen får den då någon form av eftervård för att förebygga och bearbeta eller processa tolkningarna?

Håller med dig i att oavsett sjukdom ska man bli väl bemött och känna sig trygg.
Tror det kan finnas en viss utmaning i att hantera och ha tålamod med ex. en återkommande patient om personen i regel beter sig illa.
Dom människor som i alla lägen kan se grunden till ett visst uppförande är viktiga personer. Särskilt om man hanterar människor i sin yrkesroll. Det finns nog många dolda änglar där ute i vården.

Citat:
Bra fråga! Alla kan nog inte det. Psykoser är olika, människor är olika.

Men jag är väldigt säker på min sak, vet precis vad jag upplevde då jag har ett bra minne för detaljer.

Åtta år har gått sedan psykosen - jag är psykiskt frisk och har bara haft en enda psykos - så vad tror du själv att sannolikheten är att jag sitter och fabricerar allt detta i efterhand?

Well... DU kanske tror att den är 90-95%. Men jag var där. Jag vet vad jag såg. Minns tatueringar i detalj. Minns många incidenter. Mycket jag inte kan skriva här. Namnet på alla inblandade. Osv osv.

You be the judge. För transparens kan jag säga att imte ens mina närmaste tror mig, eller jo: en person i min närhet verkar tro mig till 100%. Men till och med min dåvarande man tvivlar - trots att hi alltig har sett eye to eye kring det mesta och han har definitivt aldrig ifrågasatt min verklighetsuppfattning i andra frågor. Han säger som du, att jag kan ha "inbillat mig", jag hade ju ändå psykos.

Jag respekterar den uppfattningen, 100%. Ni var ju inte där. Men jag var där, och såg allt med egna ögon.

Du lämnar inget utrymme för oss andra att dela egna tankar och tycke när du har förutfattade meningar.
Att lägga ord i mun är ganska ohyfsat.
Frågan var genuint ställd.

Fler frågor:
Vad utlöste din paranoida psykos?
Vad är din största rädsla kopplat till ämnet och din upplevelse?
Finns där något du hade önskat att vården gjorde annorlunda där och då?
Citera
2026-04-17, 21:44
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Har du gett ut boken? Vill du snälla isf ge mig titeln om inte här så i ett pm?

När man är i en psykos som man är medveten om att man är i, befinner man sig i denna dimensionen eller står man i en annan? Eller kan det förklaras med fysiska begrepp (vilket dock inte behöver betyda sanning)?
Hur vill du beskriva att en psykos är en psykos med dina ord?
Endel hävdar tex att demenssjuka personer står med en fot i varje dimension, alltså en fot i vad vi kallar livet och en fot i vad vi kallar döden. Vi kan även se den sjuke som ibland helt klar i stunden för att i nästa sväva i väg och plocka blommor som bara hon ser. Detta förklaras ju av andra skäl inom vetenskapen men vad tror du?

Tack för en bra fråga! Jag kan bara tala för mig själv och jag hade en lindrig psykos; reaktiv, framkallad av stress - nästan helt utan vanföreställningar.

Jag var kvar i exakt samma verklighet som jag är idag, åtta år senare, bara att jag var mer mottaglig för symboler. T ex när jag gick förbi Starbucks så tolkade jag deras sombol som väldigt djup och kraftfull, vilket den också är! Det är en kvinna i vatten, med en stjärna på huvudet: The Star, som är ett tarotkort: detta kort talade till mig på ett annat sätt då, eftersom psykoser gör att man ser en mening i allt.

Samma dimension alltså, men mer laddad med mening och uttryck. Man lägger märke till saker.........

Såhär: man kan säga att min psykos handlade om Illuminati. Att Illuminati finns är ingen vanföreställning, det är en teori. Men jag blev paranoid och trodde att någon var ute efter mig, pga att jag "visste för mycket" om ett misstånkt dödsfall på en känd journalist.

Det var intense. Jag blev uppringd av folk som gav mig info, vilket gjorde mig ännu mera paranoid. Men återigen: jag vet vad jag upplevde. Allt var på riktigt.

Men...... en teori är ju varken "sann" eller "falsk", det är bara en teori. Är du med..? Man kan inte inbilla sig en teori, man kan bara ha en teori.

Många av mina s.k. vanföreställningar var egentligen bara politiska åsikter. Att aliens finns, att pedofilnätvärk styr Hollywood, att CIA försöker hjärntvätta folk via TV.... Tusentals människor har blivit inlåsta, elchockade och medicinerade för sånna åsikter /teorier! För att de är vilda och låter overkliga.

Om jag går till psykakuten år 2001 och säger att jag har blivit såld som hora till kungen, Madonna och Zlatan - då blir jag inlåst och stämplad som ett psykfall. Säger man det idag kanske det istället blir en polisutredning..... för vi vet mer om traffickingnätverk som används av kändisar. Förr lät det galet - idag låter det mer trovärdigt.

Jag rekommenderar författaren Pebbles Ambrose. Hon "trodde" att hon var Robert Aschbergs personliga sexskav, vilket hon sedan skrev en bok om.... det visade sig att allt var inbillning! Stackars Pebbles trodde att hon träffat Aschberg flera gånger och haft sex med honom under flera års tid, men med läkarnas hjälp förstod hon att allt var en psykos. Stackars Ambrose!

https://www.studentapan.se/kurslitteratur/vid-vansinnets-rand-9789187595141?gad_source=1&gad_campaignid=17428454 333&gbraid=0AAAAADfNPos9AmFOSx-ZT-IQ92hBg8CCt&gclid=CjwKCAjwtIfPBhAzEiwAv9RTJldJ-PcTt_6pPPh7u7HQAMscNkK7SuO_zZekM1dG3g3j_j3tVPTkxho CJjEQAvD_BwE#mo dal-_R_5lfb_

Polisen sa att de ville förhöra mig och att de tog mina uppgifter på allvar. De skojade bara. TRE snutbilar kom för att hämta lilla mig, varav en svart SUV med fullt av antenner på taket. Så uppenbarligen visste jag ju något som var av intresse - för att utreda, eller för att mörklägga.
Senast redigerad av Berit85 2026-04-17 kl. 21:48.
Citera
2026-04-17, 21:52
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Jag har träffat på de själsdöda, de mörka som även du här berättar lite om.
Det var länge sen, den som utsattes av honom, en fånge, dog en märklig död… Jag glömmer aldrig dennes ögon som liksom glödde av…ett tyst mörker.

Bra, du vet uppenbarligen vad jag pratar om. Det är en omänsklig onska som knappt kan beskrivas i ord.
Citera
2026-04-17, 21:54
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
När patienten kommit ur psykosen får den då någon form av eftervård för att förebygga och bearbeta eller processa tolkningarna?

Jag tror inte det. Som väldigt ung hade jag en inläggning, på grund av läkemedelsutlöst hypomani, men de ansåg att jag hade en depression. Jag hade varit skitjobbig som patient om någon brytt sig om mig. Men istället slog jag mig samman med en jämnårig som var lite medial, han var lite rädd för att jag skulle skada honom andligt eller fysiskt. Vi höll oss på vår kant och vi rymde, tillverkade vapen på "terapin", jag hittade vassa saker på avdelningen som jag jagade honom med.

Det tog bara fem dagar så kastade de ut mig. Jag var botad. Fick ingen medicin utom Nozinan första natten. Jag blev in- och utskriven utan någon läkare.

Varje dag där var jättelång då jag var rastlös och det inte fanns mycket att göra. När jag kom ut kände jag mig redan hospitaliserad, det var skitläskigt att det var så mycket människor och ljud därute.

Vi patienter tog hand om varandra. Om någon bröt samman så hjälpte vi till, inte personalen.

Efter det ville jag diskutera min upplevelse med mitt öppenpsyk, men de vägrade, för de ansåg att ville berätta om saker som inte funkade på avdelningen (helt rätt, jag ville det), och detta ansågs destruktivt så jag fick aldrig säga något och de tyckte att det var bäst att jag "glömde" inläggningen.
Citera
2026-04-17, 21:56
Medlem
Citat:
Vad visade de för symptom då?

Det var dåligt formulerat av mig.
Jag menar att ingen av dom jag träffat har varit normala stabila människor.
Symtomen har varit olika men sköra instabila paranoida människor tolkar in eller ofta tror dom ska kunna analysera sina medmänniskor via slumpmässiga händelser.

Och jag vill påminna om att jag alltså aldrig varit patient utan bara dejtat och raggat på dom.
Citera
2026-04-17, 22:40
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Bra, du vet uppenbarligen vad jag pratar om. Det är en omänsklig onska som knappt kan beskrivas i ord.

Det är obeskrivbart och när det gällde just min situation så var jag själv helt ointresserad för honom, hans ögon, de glödande av tyst mörker hade bara ett mål och det var fångens liv.
Jag kommer att minnas detta ögonblick tills jag inte längre kan minnas.

Hursomhelst, jag tackar för en så intressant tråd och många frågor finns kvar men för nu önskar jag dig god natt.
Varje natt väver jag trådar kring mitt näste, ljustrådar så många och tunna och jag väver även in dig i dem. De skänker skydd, frid, kärlek och värme. I dessa är vi alltid trygga.

Sova gott 🌙
Citera
2026-04-17, 22:46
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Det var dåligt formulerat av mig.
Jag menar att ingen av dom jag träffat har varit normala stabila människor.
Symtomen har varit olika men sköra instabila paranoida människor tolkar in eller ofta tror dom ska kunna analysera sina medmänniskor via slumpmässiga händelser.

Och jag vill påminna om att jag alltså aldrig varit patient utan bara dejtat och raggat på dom.

Låter obehagligt. Men detta jag ser i tråden av flera, att psykologen tolkar, detta känns som psykodynamisk terapi, den finns i stort inte i regionens vård längre. Är detta sådana som jobbar privat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in