Har varit både tvångsinlagd ett par gånger samt arbetat på slutenvård för psykospatienter (ej under samma tidsperioder.)
Tvångsmedicin är inget som ges bara för att, utan för att personen är hysterisk, är hotfull, skrämmer eller skadar andra patienter, kletar avföring på väggarna etc. Eller när en person upprepade gånger fortsatt att hugga sig själv med en penna och vägrar sluta. Vad ska man egentligen göra när en människa med förmåga att skada sig själv/andra har fått för sig att folk omkring en är farliga eller något de inte är? Det går ej att resonera med en psykotisk person.
Ingen som arbetar där vill göra det, men ibland är det tvunget för att alla andra patienter ska kunna känna sig trygga och kunna återhämta sig från sitt eget. De förtjänar definitivt inte att känna sig uppjagade och otrygga när de mår så dåligt redan, och är det en spruta som gör att ALLA andra kan känna sig lugna, ja då är det värt det så länge den personen anses vara en fara.
Det finns absolut personal som arbetar inom psykiatrin som ej bör arbeta där. Så är det inom alla yrken. Fruktansvärt tråkigt är det när det kan drabba människor men som tur är anmäler vi våra inkompetenta kollegor och uppmuntrar patienter att göra detsamma.
Har för övrigt träffat några av de mest fantastiska läkarna inom akutpsykiatrin, personer som verkligen brann för att hjälpa sina patienter och jobbade över flera timmar för att hinna med allt som behövdes göras.
Hade dock en kollega som lämnade akutpsyk för att börja på [kriminalvårdsanstalt] då han ville "känna hur någons blod rinner över hans ansikte", och vara "mitt i all action". Han är en av väldigt få skulle jag tro.
Majoriteten menar väl och vill verkligen hjälpa men alla vet inte alltid vad dom ska säga eller göra.
Tvångsmedicin är inget som ges bara för att, utan för att personen är hysterisk, är hotfull, skrämmer eller skadar andra patienter, kletar avföring på väggarna etc. Eller när en person upprepade gånger fortsatt att hugga sig själv med en penna och vägrar sluta. Vad ska man egentligen göra när en människa med förmåga att skada sig själv/andra har fått för sig att folk omkring en är farliga eller något de inte är? Det går ej att resonera med en psykotisk person.
Ingen som arbetar där vill göra det, men ibland är det tvunget för att alla andra patienter ska kunna känna sig trygga och kunna återhämta sig från sitt eget. De förtjänar definitivt inte att känna sig uppjagade och otrygga när de mår så dåligt redan, och är det en spruta som gör att ALLA andra kan känna sig lugna, ja då är det värt det så länge den personen anses vara en fara.
Det finns absolut personal som arbetar inom psykiatrin som ej bör arbeta där. Så är det inom alla yrken. Fruktansvärt tråkigt är det när det kan drabba människor men som tur är anmäler vi våra inkompetenta kollegor och uppmuntrar patienter att göra detsamma.
Har för övrigt träffat några av de mest fantastiska läkarna inom akutpsykiatrin, personer som verkligen brann för att hjälpa sina patienter och jobbade över flera timmar för att hinna med allt som behövdes göras.
Hade dock en kollega som lämnade akutpsyk för att börja på [kriminalvårdsanstalt] då han ville "känna hur någons blod rinner över hans ansikte", och vara "mitt i all action". Han är en av väldigt få skulle jag tro.
Majoriteten menar väl och vill verkligen hjälpa men alla vet inte alltid vad dom ska säga eller göra.