2026-04-17, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag bara konstaterar att han var ovanligt öppen med denna bakgrund.

Många här på Flashback ställer sig direkt i RANT-läget när de ska berätta/förklara någonting, man öser på med hela säckar med känslor, ilska, invektiv och cayenneåeppar, men jag brukar förstås inte göra så.

Ok, fair enough, kände inte av relevansen riktigt men jag ska kika på det eftersom det var just du som postade det. 👍

Men du glömde länka.
Citera
2026-04-17, 20:32
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Här kommer några länkar om hur Iranska sidan ser på saken. Korta och absolut sevärda:

https://www.youtube.com/watch?v=5G9DNx7xIIc

https://www.youtube.com/watch?v=nP9d8wBlJlk&list=RDnP9d8wBlJlk&start_radio =1

Jag tackar för det, men tänker inte se på det..(o de är säkert intressanta).

"Om" det nu blir fred, så kommer det att koka upp igen. Om 3-5-10 år..., misstroendet är på 100 % på bägge sidor. Inte kommer Iran att ge upp sitt försök på att skaffa kärnvapen, för det är det enda som har räddat Nk. På samma sätt så är varken Israel eller Usa några dumskallar, de vet det också.., och Iran vet att de vet det..

En paus, på x antal år.., det är vad det är frågan om..
Citera
2026-04-17, 20:33
Medlem
Det verkar som Trump tog Netanyahu i örat. Men vi får vänta och se.

https://www.youtube.com/watch?v=eJrr4yi5W4E
Citera
2026-04-17, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Tja, enligt israelisk press (den som INTE är Netanyahu-trogen) så frågade Trump inte ens Netanyahu innan han helt på egen hand utlyste vapenstillestånd mellan Libanon och Israel.

The dog and his master... det verkar vara Trumps inställning...

Nu är jag definitivt ingen Trump-beundrare, men det ÄR litet roligt när ärkesionisterna inbillat sig att de styr honom och så skiter det sig, big time...
Många , inte minst i USA, anser ju att det är Israel/Nettan som har agerat svansen som viftar på hunden USA, men det 'är klart att dessa roller kan förändras under loppet av en konflikt.

Allierade under ett krig vill i regel aldrig öppet tala om att de ser olika på sina mål eller på hur krigets slutspel ska se ut, utan sådant förnekas och målas över med retorik. Det har varit relativt tydligt även i fråga om Kiev, Washington, London och Bryssel (EU) under Ukrainakriget.
Citera
2026-04-17, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Ok, fair enough, kände inte av relevansen riktigt men jag ska kika på det eftersom det var just du som postade det. 👍

Men du glömde länka.
jag såg honom på vanlig linjär-tv för ett par dar sen. Vem han var länkade jag dock till.
Citera
2026-04-17, 20:39
Medlem
Är Iran förbjudna att ha tullar i Hormuzsundet enligt internationella lagar? Vad säger FN och WTO?
Citera
2026-04-17, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Tja, enligt israelisk press (den som INTE är Netanyahu-trogen) så frågade Trump inte ens Netanyahu innan han helt på egen hand utlyste vapenstillestånd mellan Libanon och Israel.

The dog and his master... det verkar vara Trumps inställning...

Nu är jag definitivt ingen Trump-beundrare, men det ÄR litet roligt när ärkesionisterna inbillat sig att de styr honom och så skiter det sig, big time...

Jo, det blir säkert lite skitsofrent när man växlar mellan foliehattarna eller blandar ihop dem med Totenkopf-skärmmössa.

dagen efter "iran-vapenvilan" tvingar trump israelerna att totalt bomba skiten ur heazzboliterna, några dagar senare tvingar han dem till att få allt de önskat sig på pränt av libanon i typ 80år, mot... ingeting
Citera
2026-04-17, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Israel klarar sig inte utan USA. De gjorde det i det här kriget och förra kriget. Israel har inte klarat sig utan USA sedan 1973.

Du förstår inte hur Irans regims fungerar. Den är revolutionär och religiös. Har den ändrat sig? Nej! De fortsätter förfölja sin befolkning och avrätta folk.

Ok, så du har inget konkret att meddela då?

Israels ekonomi ser rätt bra ut, förvånansvärt bra med t.o.m. med tanke på att du bara gav dom någon månads tidsfönster i kriget mot Hamas.
Vi kan nog enas om att du hade helt fel här?

Det är antagligen bara dom som tycker annorlunda än mig som verkligen förstår hur Irans regim fungerar. Du är ju en av dom så du vet såklart bäst, även om du vägrar att konkretisera.
Du vet och det räcker som bevis.

Vad ser du när du tittar på regimens årsfoton nu igen? Inget har förändrats utifrån din förstärkta bubbla?

Trump fick frågan om de 4st protestanter som avrättades igår, han bad journalisterna fråga Påven om det.
Klockrent svar oavsett vad man tycker om Trump.
Men journalisterna hade ju såklart kunnat fråga Macron eller Sanchez samma sak, men det hade du väl tyckt varit orättvist?
Citera
2026-04-17, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Är Iran förbjudna att ha tullar i Hormuzsundet enligt internationella lagar? Vad säger FN och WTO?

Ja enligt UNCLOS men iran har inte skrivit på. Dock finns det äldre regler/traditioner som säger nej. MEN halva sundet tillhör Oman.
Citera
2026-04-17, 20:53
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag tackar för det, men tänker inte se på det..(o de är säkert intressanta).

Ja, intressanta men de har ett lika stort underhållningsvärde. Man har svårt att hålla sig för skratt.
Citera
2026-04-17, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Ok, så du har inget konkret att meddela då?

Israels ekonomi ser rätt bra ut, förvånansvärt bra med t.o.m. med tanke på att du bara gav dom någon månads tidsfönster i kriget mot Hamas.
Vi kan nog enas om att du hade helt fel här?

Det är antagligen bara dom som tycker annorlunda än mig som verkligen förstår hur Irans regim fungerar. Du är ju en av dom så du vet såklart bäst, även om du vägrar att konkretisera.
Du vet och det räcker som bevis.

Vad ser du när du tittar på regimens årsfoton nu igen? Inget har förändrats utifrån din förstärkta bubbla?

Trump fick frågan om de 4st protestanter som avrättades igår, han bad journalisterna fråga Påven om det.
Klockrent svar oavsett vad man tycker om Trump.
Men journalisterna hade ju såklart kunnat fråga Macron eller Sanchez samma sak, men det hade du väl tyckt varit orättvist?

Om man tycker en statsskuld på 71 procent av BNP är bra. Kom nu inte skrik att andra länder har det värre. Det hjälper inte Israel. Och att man dra ner 3 procent på allt utom på religiösa tokstollar. Dessutom att man inte hade klarat sig utan USA sedan 1973.

Varför ska man fråga Påven. Trump sa ju att han skulle hjälpa dem. Det verkar ju inte ha gått så bra.

https://www.theguardian.com/world/2026/jan/13/trump-promises-iran-help-tells-iranians-keep-protesting.

Folk har kort minne. Sundet var öppet innan kriget. USA har väl gjort av med en triljon när allt är klart. Regimen är kvar. Det är samma ideologi och samma diktatur, möjligen värre. Jag får verkligen hoppas att man får bort Irans Uran annars var det här kriget ett skämt. Trump verkar ha tagit Netanyahu i örat enligt Preston Stewart. Det är glädjande

I rangordning

1 Mina mål har varit fred

2 Iranska regimen faller - Det gick inte. Men man kan hoppas i framtiden

3 Netanyahu i fängelse - Man får fortsätta hoppas

4 Trump på demensboende. - Får fortsätta hoppas
Citera
2026-04-17, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
jag såg honom på vanlig linjär-tv för ett par dar sen. Vem han var länkade jag dock till.

Jag förstår. Därav kritiken mot vad som jag ser som ett känslomässigt inspel.

Jag kan ju kolla vem personen är men inte vad han har sagt. Så det blir något irrelevant även om jag anar att du kan ha haft en viss poäng här.

En poäng behöver ju å andra sidan inte betyda enormt mycket men det blir ibland mer intressant beroende av vem som levererar den den och ibland är det nyttigt att lyssna på dom som drar diametralt olika slutsatser av allehanda information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in