2026-04-17, 13:49
  #43309
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
1. "Internet" har fel. De påstådda fotona (vars existens inte har bevisats) skulle ha lämnats in för framkallning sommaren 1984. Ingen polis tillkallades. Tre år senare, när polisen via pressen efterlyst foton av styckningen, drog sig ett fotohandlarpar till minnes att någon lämnat in bilder av kroppsdelar. I en videokonfrontation, med brister som får Lisbeth Palmes utpekande av Christer Pettersson att verka solitt i jämförelse, lyckades de efter många om och men och ledande frågor peka ut Allgén som kunden med bilderna.

2. När falska eller otrovärdiga vittnesmål dyker upp i en extremt uppmärksammad mordutredning behöver det inte ha politiska eller ideologiska skäl. Vittnen kan missta sig eller bli vilseledda. I normala fall avfärdar man sådana vittnesmål istället för att bygga ett åtal på deras uppgifter.

Nej. Orsaken till att fotona inte har visats för allmänheten är att de inte existerar. Polisen har inte och har aldrig haft dessa foton i sin ägo. Ingen vet om dessa foton har existerat, huruvida de föreställde da Costas styckade kropp och ingen har heller bevisat att läkarna haft dessa påstådda foton.

3. I en rättsstat behöver man inte bevisa sin oskuld, men med tanke på att inte ett enda tekniskt bevis pekar mot någon av dem och att det tidsmässigt inte finns utrymme för dem att utföra vad som beskrivs i åtalet finns starka indikatorer på att de är oskyldiga. En annan besvärande omständighet är att da Costa, enligt tidiga vittnesmål från personer som kände henne, var vid liv efter datumet då läkarna påstods ha mördat och styckat henne.

1. Fortsatt inget motiv till att två privata företagare med privat sekretess som salumetod plus 1 jägmästare plötsligt skulle "tubbats" att vittna felaktigt.

1.1. Noterar att de två privata företagarna begärde skadestånd av staten för att ingen ville bruka deras tjänster efter ärendet och avtalsbrottet angående sekretess.


2. Fortsatt saknas motiven till att vittnes skulle vittna falskt.


Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
Läkarna fälldes baserat på ”barnets berättelse” (dvs mammans berättelse, vilket är ungefär hur oseriöst och rättssäkert det kan bli).

Du menar att fotohandlarparet genast tillkallade polis? och därmed finns ”fotografierna” i polisens förvar; och också med i åtalet, som bevisning?

Eller kom fotohandlarparet plötsligt ihåg en händelse, flera år senare, när den mediala cirkusen dragit igång?
Ifall det senare stämmer, så anser jag det väl generöst att titulera dessa tre som ”vittnen”. Vittnen till vad? Ett gemensamt minne?

Nej, men vi talar här om ett Sverige som var väldigt olikt det land Sverige är idag, ett homogent och ”tråkigt” land, där allvarliga brott var såpass ovanliga att de ledde till sensation i media.

I detta ”tråkiga” land, så frodades tyvärr ett fenomen där många människor ville känna sig ”viktiga”; och gärna ha varit med om något ”spännande”, för att vara förmer och intressanta, inför vänner och bekanta under annars ganska tråkiga sociala sammankomster, där de medverkande bara har sin inrutade vardag och vädret, att prata om.

”Poliskvinnan” passar också in här. Någon som ville göra sig märkvärdigare än de var.
Vi har nog alla upplevt detta fenome
n, under denna tid.


Skyldiga till vad? Man vet inte ens vad som skett, eller när det skett, så hur kan de ens formulera ett svar på en sådant påstående?

1. Så som det framställs av advokaten verkar barnets story juridiskt dödlig. Advokater är också statstjänstemän förövrigt. Man kan inte lite på dem helt i betydande eller politiska ärenden mot staten. De tjänar staten först, klienten sist.

2. Se svar ovan.

3. Att medias övervakning av polishändelser ofta leder till stora propaganda problem är uppenbart. Dels försöker media styra designen av "polis-figurer" och dels lura allmänheten att bete sig på vissa vis. Sällskapsresan och drömkåken är väl annars svenska propaganda nummer i sig själva.
3.1. I denne köckenmödding av propaganda problem så skapas många knäppisar m.m.

4. Exempelvis bevis för motiv till att vittnen ljög m.m.
Citera
2026-04-17, 13:52
  #43310
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Nu är man ju ganska härdad, efter 10 års debatterande och funderande. Men det är svårt att inte bli känslomässigt drabbad av det där fyndet: väskan med toalettartiklar, en sko osv.

I da Costas box på Centralstationen återfanns faktiskt ett par mörkblå italienska skor och när en enstaka italiensk sko dyker upp i en axelremsväska i Vasastan, gömd bakom en byggfutt, reser sig nackhåren.

Det kan i princip bara vara en kvinna som ägde väskan. Det bör ha varit da Costa.

Att väskan hamnade bakom byggfutten är inte förvånande. Men att information om den dyker up 42 år efter da Costas död, är svårt att ta in ....

Italienska högklackade skor är för övrigt hopplösa att ha om man går på streetan, knarkar i offentliga parker och är bostadslös. Det bör alltså finnas segment av da Costas liv, som är okända för oss och där italienska högklackade skor kunde användas.

Utdrag ur polisens protokoll:

Svarta damskor, ovandel i syntetmaterial, fabrikat "Carmens", storlek nr 39, made in Italy, vänstra skons klack kraftigt nedsliten. Skorna förvarades i Oscaria plastpåse.

Intressant. Da Costa använde sina finskor så ofta att klacken slets ner.

Förmodligen användes skorna när da Costa träffade täta kunder. Eller hade hon kontakt med torskar som gick igång på skor?


Du verkar inte känna till att det var relativt vanligt att sexsäljare på exempelvis Malmskillnadsgatan bytte helt enkelt till högklackade skor för arbetspasset på stritan, de högklackade togs alltså endast fram just då eftersom de var obekväma att springa runt på stan med.

Alla skor och klackar slits dessutom ner med tiden.

Intressant dock att du nämner täta kunder, det betyder väl i så fall kunder lite högre upp på samhällsstegen?

Flyttgubbar i ett nedgånget industriområde är väl inte speciellt "täta"?
Citera
2026-04-17, 14:07
  #43311
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Förnamn och adress står utskrivet i dokumenten som NoppigaSockar postade tidigare. Eftersom Sandberg benämns som fru/pensionär 1984 lever hon sannolikt inte idag.

Aha nu ser jag! Birgit sandberg. Nej hon är såklart avliden. Har vi bara första sex siffrorna i personnumret, ska det gå att begära ut ett eventuellt förhör.

Ett par saker till: en pensionerad kvinna har ofta stenkoll på sin omgivning. Det är ingen myt att gamla tanter vet exakt vad alla gör och när och hur. När kvinnor går i pension, händer det att deras sociala uppmärksamhet exploderar, som vi alla vet.

Med utgångspunkt från mina väl underbyggda fördomar om gamla tanter, gissar jag att fru Sandberg hade koll på eventuellt busliv kring Atlastäppan och att hon visste mer än hon ville säga .....

Och vi vet faktiskt inte hur da Costas sista timmar såg ut. Det kan ha varit hur stökigt som helst runt henne (bråk skrik hot stalking rop på hjälp osv). Att da Costa dog i ett vacuum, totalt avkild från omvärlden, är något som vi utomstående har fått för oss, utan grund.

Grannar kan mycket väl ha hört störande ljud när da Costa dog och styckades, utan att fatta vad som hände ....

Eller så hörde de henne skrika och sket i det. Allt kan hända.
__________________
Senast redigerad av Eremona2.0 2026-04-17 kl. 14:11.
Citera
2026-04-17, 14:30
  #43312
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Fortsatt inget motiv till att två privata företagare med privat sekretess som salumetod plus 1 jägmästare plötsligt skulle "tubbats" att vittna felaktigt.

1.1. Noterar att de två privata företagarna begärde skadestånd av staten för att ingen ville bruka deras tjänster efter ärendet och avtalsbrottet angående sekretess.


2. Fortsatt saknas motiven till att vittnes skulle vittna falskt.
Som jag skrev behöver inte felaktiga vittnesmål bero på en medveten, avsiktlig önskan om att vittna falskt. Det kan handla om självsuggestion, inbillning efter åratal av massmedial exponering, en händelse som i efterhand tolkats annorlunda och så vidare.

Det var fotohandlarfrun som krävde skadestånd på grund av psykiskt lidande. Hon fick det inte. Denna omständighet säger inget om tillförlitligheten i hennes uppgifter.

Faktum kvarstår: du framställde det som om dessa foton fanns i polisens ägo, men inte visades för allmänheten och att Allgén var knuten till dem. Så är inte fallet.
Citera
2026-04-17, 14:42
  #43313
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Aha nu ser jag! Birgit sandberg. Nej hon är såklart avliden. Har vi bara första sex siffrorna i personnumret, ska det gå att begära ut ett eventuellt förhör.

Ett par saker till: en pensionerad kvinna har ofta stenkoll på sin omgivning. Det är ingen myt att gamla tanter vet exakt vad alla gör och när och hur. När kvinnor går i pension, händer det att deras sociala uppmärksamhet exploderar, som vi alla vet.

Med utgångspunkt från mina väl underbyggda fördomar om gamla tanter, gissar jag att fru Sandberg hade koll på eventuellt busliv kring Atlastäppan och att hon visste mer än hon ville säga .....

Och vi vet faktiskt inte hur da Costas sista timmar såg ut. Det kan ha varit hur stökigt som helst runt henne (bråk skrik hot stalking rop på hjälp osv). Att da Costa dog i ett vacuum, totalt avkild från omvärlden, är något som vi utomstående har fått för oss, utan grund.

Grannar kan mycket väl ha hört störande ljud när da Costa dog och styckades, utan att fatta vad som hände ....

Eller så hörde de henne skrika och sket i det. Allt kan hända.
Även den som ursprungligen fann väskan, tipsaren Gustavsson, beter sig lite märkligt. Han kopplar ihop väskan med säckfyndet, men istället för att själv kontakta polisen ber han denna Sandberg att göra det. Att hon i sin tur tittar i väskan, men mot alla råd väljer att slänga den är uppseendeväckande.

Om da Costa dog i någon form av knarkarkvart är det troligt att ingen reagerade över eventuella skrik. Monikas lägenhet kan väl tjäna som pedagogiskt exempel på ett ställe där det förekom skrik, sönderslagna möbler, kastande av föremål såväl dag som natt. Grannar till sådana lägenheter var väl härdade och ringde förmodligen inte polisen i första laget, så da Costas död och styckning kan ha gått relativt obemärkt förbi. Personligen lutar jag åt att da Costa dog i en lägenhet, kanske i Vasastan och att dumpningsplatserna valdes för att de var de närmsta, relativt undanskymda platserna som gärningsmannen kände till.
Citera
2026-04-17, 14:56
  #43314
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Som jag skrev behöver inte felaktiga vittnesmål bero på en medveten, avsiktlig önskan om att vittna falskt. Det kan handla om självsuggestion, inbillning efter åratal av massmedial exponering, en händelse som i efterhand tolkats annorlunda och så vidare.

Gäller detta även vittnen som JE tex?

JE väntade i 22 år med att berätta.

Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Det var fotohandlarfrun som krävde skadestånd på grund av psykiskt lidande. Hon fick det inte. Denna omständighet säger inget om tillförlitligheten i hennes uppgifter.

Hennes uppgifter fick väl i sin tur stöd av makens och jägmästarens uppgifter?

Om tre vittnen befinner sig på en och samma plats i en fotobutik vid ett specifikt tillfälle så borde väl det då öka deras inbördes trovärdighet?
Citera
2026-04-17, 15:40
  #43315
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vittnesmålen om inlämningen av bilderna saknar logik och trovärdighet. Vittnesmålen stöds inte av någon som helst teknisk bevisning som gör att man kan slå fast att bilderna existerat. Om de gjort det finns ingen koppling till en styckning av Da C*sta. De kan ha visst vad som helst.

De kan ha visat vad som helst?

Bilderna som lämnades in för framkallning föreställde enligt fotohandlarna en människokropp i gradvis nedmontering, bilderna föreställde inget styckmord. Annars hade de väl ringt polisen med en gång? Vi ska komma ihåg att paret brukade framkalla bilder åt sjukvården så bilder från operationer mm var tydligen inte ovanliga?

Däremot drog väl utredarna vissa slutsatser utifrån vad som verkar ha varit en komplett nedmontering att det bör ha varit BO:s kropp på bilderna eftersom det tydligen inte fanns något annat känt exempel vid den tidpunkten av en människokropp i sönderdelning?

Vad som sen hände med bilderna och negativen är okänt men fotohandlarnas utsaga fick trots allt stöd av jägmästarens vittnesmål som gjorde att man kunde tidsbestämma händelsen till den 21/6 1984.

Man kan här fråga sig varför detta datum sammanföll med BO:s märkliga försvinnande 11 dagar tidigare?

Hundägaren som upptäckte säckarna uppgav dessutom att han såg de på FP1 första gången runt 18-19 juni.

Kan inte du motivera varför du anser att alla dessa vittnen saknar trovärdighet?
Citera
2026-04-17, 16:36
  #43316
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Som jag skrev behöver inte felaktiga vittnesmål bero på en medveten, avsiktlig önskan om att vittna falskt. Det kan handla om självsuggestion, inbillning efter åratal av massmedial exponering, en händelse som i efterhand tolkats annorlunda och så vidare.

Det var fotohandlarfrun som krävde skadestånd på grund av psykiskt lidande. Hon fick det inte. Denna omständighet säger inget om tillförlitligheten i hennes uppgifter.

Faktum kvarstår: du framställde det som om dessa foton fanns i polisens ägo, men inte visades för allmänheten och att Allgén var knuten till dem. Så är inte fallet.

1. Jag tror inte att det finns någon som tror på stories om "självsuggestion" "inbillning eller liknande.

2. Det finns alltid motiv till dylika händelser när de uppstår. I detta fall synes den dåtida regeringen ansvarig för saken tillsammans med lokala myndigheter. Det synes svårt att uppnå någon form av resning utan att motiven till saken klarlagts.

3. På grund av att alla affärer upphört som en funktion av vittnesmålet.

4. Givetvis är det ett underkännande för hela försvaret inkl. de två läkarna att de inte kunnat tillkännage huruvida filmerna finns eller inte.

4.1. Innebörden av detta i första hand är att alla kommer att anta att bilderna finns.

4.2. I andra hand innebär detta att läkarna/försvaret fruktar att det finns filmer att tillgå eller andra filmer och att de därför inte vågar argumentera i frågan på samma vis som domarna inte heller vågar efterfråga filmerna.

5. Det är alltså en förlorande huvudpunkt för försvaret/läkarna att de inte lyckades tydliggöra att ingen film existerar.
Citera
2026-04-17, 17:01
  #43317
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Även den som ursprungligen fann väskan, tipsaren Gustavsson, beter sig lite märkligt. Han kopplar ihop väskan med säckfyndet, men istället för att själv kontakta polisen ber han denna Sandberg att göra det. Att hon i sin tur tittar i väskan, men mot alla råd väljer att slänga den är uppseendeväckande.

Om da Costa dog i någon form av knarkarkvart är det troligt att ingen reagerade över eventuella skrik. Monikas lägenhet kan väl tjäna som pedagogiskt exempel på ett ställe där det förekom skrik, sönderslagna möbler, kastande av föremål såväl dag som natt. Grannar till sådana lägenheter var väl härdade och ringde förmodligen inte polisen i första laget, så da Costas död och styckning kan ha gått relativt obemärkt förbi. Personligen lutar jag åt att da Costa dog i en lägenhet, kanske i Vasastan och att dumpningsplatserna valdes för att de var de närmsta, relativt undanskymda platserna som gärningsmannen kände till.

Denna fru Sandberg är onekligen intressant, samtidigt som man blir förtvivlad.

Det är fullt möjligt att hon slängde centralt bevismaterial. På väskan kan det ha funnits DNA, fingeravtryck och allt möjligt som en utredare drömmer om. Hade hon inte varit feg och istället tänkt till i 10 minuter, hade hon antagligen kunnat ändra på svensk kriminalhistoria.

Nu är tråden iofs full av "triangelteorier". Det har dragits streck kors och tvärs mellan olika platser ...... men testa att dra streck mellan Atlasmuren, FP1 och FP2 .... det blir en riktigt snygg och intressant triangel, inom Vasastan ...... jag är ganske säker på att GM utgick från Vasastan.
__________________
Senast redigerad av Eremona2.0 2026-04-17 kl. 17:11.
Citera
2026-04-17, 18:23
  #43318
Medlem
Man skrattar när man ser dokumentären på SVT med den mediekåta morsan med det sk vittnet som var 1 år när Da Costa mördades. Vad som blir ännu mer sjukt är att poliskåren lyssnade på henne. Denna morsan borde ju blivit tvångsvårdad för sin uppenbara sinnessjukhet.
Citera
2026-04-17, 19:49
  #43319
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Även den som ursprungligen fann väskan, tipsaren Gustavsson, beter sig lite märkligt. Han kopplar ihop väskan med säckfyndet, men istället för att själv kontakta polisen ber han denna Sandberg att göra det. Att hon i sin tur tittar i väskan, men mot alla råd väljer att slänga den är uppseendeväckande.

Om da Costa dog i någon form av knarkarkvart är det troligt att ingen reagerade över eventuella skrik. Monikas lägenhet kan väl tjäna som pedagogiskt exempel på ett ställe där det förekom skrik, sönderslagna möbler, kastande av föremål såväl dag som natt. Grannar till sådana lägenheter var väl härdade och ringde förmodligen inte polisen i första laget, så da Costas död och styckning kan ha gått relativt obemärkt förbi. Personligen lutar jag åt att da Costa dog i en lägenhet, kanske i Vasastan och att dumpningsplatserna valdes för att de var de närmsta, relativt undanskymda platserna som gärningsmannen kände till.

Det verkar som att Vasastan är stadsdelen där BO dog, ja. Vi kan med ganska stor säkerhet säga att det finns fyra fyndplatser (vid Talludden E-vägen 17 Atlasmuren och vid tågspåren) och Åströms avfärdande av plasttunnan tror inte jag heller på. Åström är knappast någon auktoritet på detta fall. Snarare tvärtom.

Det är fö intressant at notera att FP4 (jag antar att väskan var da Costas) har ytliga likheter med de andra fyndplatserna. Om GM tryckte in väskan bakom byggfutten, befann han sig en kort stund på en undanskymd plats, som hörde till en större plats (i detta fall St Eriksplan) som var allt annat än aonym och hade GM tänkt efter en minut, hade han förstått att väskan skulle hittas, liksom plasttunnan och likdelarna.

FP4 var en trygg plats för stunden men inte i längden.

Jag upplever att de fyra fyndplatserna är påfallande lika.

Jag antar att ett övergivet bygge (det verkar ha varit sommarpaus) var lika lockande som parkeringsfickan vid Talludden, gräsplätten vid Eugeniavägen och buskaget vid tågspåren.

Att GM gjorde sig av med väskan just vid St Eriksplan, var troligen en slump. Han irrade väl omkring, till fots eller i en bil, och reagerade direkt när han såg ett bygge och lät instinkten styra handlingarna.

Det kan tilläggas att flera personer som nämns i denna tråd (personer som rörde sig runt Monika eller på E-vägen 25) var vana vid ad hoc-lösningar. Deras problemlösande präglades av extrem implusivitet.

Vi har diskuterat flera personer, som jag kan se framför mig, när de slänger in ett mordoffers väska bakom en byggfutt, på två röda sekunder ....

Och nu är frågan: vilka kontakter hade da Costa i den södra delen av Vasastam på gränsen till Kungsholmen?
__________________
Senast redigerad av Eremona2.0 2026-04-17 kl. 19:54.
Citera
2026-04-17, 21:59
  #43320
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Och nu är frågan: vilka kontakter hade da Costa i den södra delen av Vasastan på gränsen till Kungsholmen?

Ja, det är ju detta som mordutredarna BORDE lagt sina resurser på efter uppgifterna om väskan. Man hade kunnat samköra uppgifter med narkotikaspan - som uppenbarligen hade span på HGV - för att hitta suspekta adresser/"tillhåll" och skumma typer i Vasastan. Men märk väl: Nu är vi inne i oktober 1984, när man på allvar börja fokusera på Teet. Och märk också vem av utredarna som skrivit ner uppgifterna om väskan: Jo, allas vår Allan Bäckström, som förmodligen var den drivande kraften i jakten på att sätta dit Teet. Redan i förhöret han håller med Beppan den 21 augusti frågar han henne om CdC:s läkarkontakter. Han är en av dem som verkligen tog spekulationerna från Teets svärfar på allvar från allra första början.
Det här tipset om Atlasmuren passade förmodligen inte in i Allans värld, vilket kan förklara varför arkivet inte kan hitta några uppgifter om att väskan någonsin eftersöktes av mordutredarna. Alla resurser lades istället på att ringa in Teet nu, varför alla andra spår släpptes.

Hade utredarna arbetat vidare med väsktipset och kartlagt Catrines kontakter i Vasastan, kanske mordet hade kunnat lösas redan 1984. Det enda vi kan göra nu 42 år efteråt är att fortsätta gräva i slasken och ifrågasätta varför vissa spår prioriterades bort. Förmodligen finns det fler tips från Vasastan som kommit in under årens lopp men som arkiverats direkt utan åtgärd. Sådant som kan ha verkat ovidkommande och/eller för vagt i stunden, exempelvis vid 1999/2000-utredningen då allt fokus låg på Solna. Men för att arkivet ska ha en ärligt chans att eftersöka sådana tips så behövs ju personnamn, och det har vi inga utöver Monica & Co.
__________________
Senast redigerad av NoppigaSockar 2026-04-17 kl. 22:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in