2026-04-17, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Och?

Och? Det är ju ganska tydligt att det inte är Netanyahu som hittat på att Israel är hotat, liksom… däremot var han den som beslutade sig för att inte vända andra kinden till när Hamas begick sina terrordåd mot oskyldiga. Hade de inte gjort detta så hade situationen sett annorlunda ut.

Nu är det slut med både Hamas, Hizbollah och Iran. Civilt lidande, absolut, men det är nog en gång för alla nu. Och sedan kan övriga länder likt Egypten och Jordanien sluta fredsavtal med Israel och låta sina befolkningar få demokrati och välfärd istället för hatretorik och krig.
Citera
2026-04-17, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Och? Det är ju ganska tydligt att det inte är Netanyahu som hittat på att Israel är hotat, liksom… däremot var han den som beslutade sig för att inte vända andra kinden till när Hamas begick sina terrordåd mot oskyldiga. Hade de inte gjort detta så hade situationen sett annorlunda ut.

Nu är det slut med både Hamas, Hizbollah och Iran. Civilt lidande, absolut, men det är nog en gång för alla nu. Och sedan kan övriga länder likt Egypten och Jordanien sluta fredsavtal med Israel och låta sina befolkningar få demokrati och välfärd istället för hatretorik och krig.

Och? Ursprungsfrågan är hur Israel ska klara sig utan am hjälp, då avtalet tar slut 2028? När man har en statsskuld på runt 71 procent av BNP i slutet av 2026 och ökande samt USA slutar betalar?

När fred med Iran verkar vara svårt att uppnå. Jag tror Isr/US behöver boots on the ground för lyckas. Men varken Israel eller USA verkar vilja skicka soldater. Möjligen kan lyckas genom extrem bombning men då lär man behöva begå krigsbrott.

Så länge Israel inte får till regime change i Iran så lär man få fortsätta satsa pengar på försvaret.

Dessutom verkar Israel börja förlora deras viktigaste skydd. Dvs Amerikanen

https://www.youtube.com/watch?v=hBuKWSdq_js

Dessutom verkar man förlora bonusen från förintelsen genom att bete sig som svin mot palestinierna.
Citera
2026-04-17, 12:56
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Såhär sa Biden om hur US support ser ut för Israel, om du lyckas klura ut hur man söker på internet kommer du se att det är ett återkommande uttalande från demokrater och Biden. Tidigare presidenter har liknande åsikter.

https://www.youtube.com/watch?v=IOyK3qwDbWU

Yes, exakt det där är min poäng. Det narrativet har börjat knaka nu.
Citera
2026-04-17, 13:00
Medlem
Citat:
Och? Ursprungsfrågan är hur Israel ska klara sig utan am hjälp, då avtalet tar slut 2028? När man har en statsskuld på runt 71 procent av BNP i slutet av 2026 och ökande samt USA slutar betalar?

När fred med Iran verkar vara svårt att uppnå. Jag tror Isr/US behöver boots on the ground för lyckas. Men varken Israel eller USA verkar vilja skicka soldater. Möjligen kan lyckas genom extrem bombning men då lär man behöva begå krigsbrott.

Så länge Israel inte får till regime change i Iran så lär man få fortsätta satsa pengar på försvaret.

Dessutom verkar Israel börja förlora deras viktigaste skydd. Dvs Amerikanen

https://www.youtube.com/watch?v=hBuKWSdq_js

Dessutom verkar man förlora bonusen från förintelsen genom att bete sig som svin mot palestinierna.

Sedan september driver Netanyahu linjen att Israel ska arbeta mot att vara självförsörjande vad gäller vapen.

https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/netanyahu-says-israel-must-develop-self-reliant-military-industry-amid-growing-arms-embargos/
Citera
2026-04-17, 13:01
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Yes, exakt det där är min poäng. Det narrativet har börjat knaka nu.

Jaså, du tycker att Trump som har gift bort sin ena dotter med den ultraortodoxa juden Kushner och har även konverterat till judendom börjar tvivla på allt som har med Israel och judar att göra? Du får säkert stöd av en del skribenter här i tråden, fast övriga i världen tycker du ska ta det där komvuxtipset du fick förut.
Citera
2026-04-17, 13:04
Medlem
Citat:

Den israeliska statsskulden är lägre än den amerikanska och de flesta andra betydande ekonomier i väst, likt Japan och Italien.

Det amerikanska biståndet till Israel är marginellt i fredstider. Det har hoppat upp lite nu ett par år på grund av krigen mot Iran, men har annars legat på cirka 3-4 miljarder dollar. Israel står inte och faller med sådana summor. Israelisk BNP/Capita är redan högre än många utvecklade ekonomier i Europa.
Citera
2026-04-17, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Sedan september driver Netanyahu linjen att Israel ska arbeta mot att vara självförsörjande vad gäller vapen.

https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/netanyahu-says-israel-must-develop-self-reliant-military-industry-amid-growing-arms-embargos/

Det låter jättebra, men problemet är pengar. Netanyahu bör ju kanske läsa lite historia innan han säger att Israel ska bli supersparta (Fr din länk). Alla, som har läst om Peloponnesiska kriget, vet att Sparta vann, därför de fick pengar från Persien (Dagens Iran, dåtidens USA*). Det för att bygga en flotta som kunde mosa Aten. Utan ek hjälp så har jag svårt att se att Israel kan ha en extremt stark militär och samtidigt behålla sin standard. Dessutom föder fel judar barn i landet. De, som föder barn, får finska romer att framstå som de extremt produktiva invånare.

Israels ekonomiska och befolkningsbas är för liten. De behöver någon att hålla i handen. Men de är på väg genom sitt beteende bara skaffa sig ovänner. Till ex fr din länk Europeiska länder slutar sälja vapen. Så Netanyahus tanke är bra men kommer inte fungera.

Israel måste försöka få fred. Det kan lyckas delvis med Libanon. Men som det ser ut med Iran. Det blir svårt. De behöver regime change. Jag har svårt att se att dagens regim i Iran ska sluta vara antisemiter. Deras grundare av revolutionära religiösa ideologi var en hemsk Antisemit och det kommer inte försvinna utan regime change.

*Dåtidens Persien var områdets supermakt.
Citera
2026-04-17, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Hastings 1066 (hihi)
Ryssland 1917
Ryssland 1991
Östtyskland 1989
Rumänien 1991

Osv

Känner faktiskt bara till två exempel där bomber tydligt har hjälpt: Japan och Serbien.

så då kan det med andra ske både med och utan bomberc är det du säger?
Citera
2026-04-17, 13:32
Medlem
Citat:
Det låter jättebra, men problemet är pengar. Netanyahu bör ju kanske läsa lite historia innan han säger att Israel ska bli supersparta (Fr din länk). Alla, som har läst om Peloponnesiska kriget, vet att Sparta vann, därför de fick pengar från Persien (Dagens Iran, dåtidens USA*). Det för att bygga en flotta som kunde mosa Aten. Utan ek hjälp så har jag svårt att se att Israel kan ha en extremt stark militär och samtidigt behålla sin standard. Dessutom föder fel judar barn i landet. De, som föder barn, får finska romer att framstå som de extremt produktiva invånare.

Israels ekonomiska och befolkningsbas är för liten. De behöver någon att hålla i handen. Men de är på väg genom sitt beteende bara skaffa sig ovänner. Till ex fr din länk Europeiska länder slutar sälja vapen. Så Netanyahus tanke är bra men kommer inte fungera.

Israel måste försöka få fred. Det kan lyckas delvis med Libanon. Men som det ser ut med Iran. Det blir svårt. De behöver regime change. Jag har svårt att se att dagens regim i Iran ska sluta vara antisemiter. Deras grundare av revolutionära religiösa ideologi var en hemsk Antisemit och det kommer inte försvinna utan regime change.

*Dåtidens Persien var områdets supermakt.

Många kommenterade och skämtade om hans kommentar om "Super-Sparta". Han har aldrig sagt det någon mer gång offentligt vad jag vet, så han tog nog åt sig av kritiken.

Att Israel ska kunna upprätthålla samma volym och standard på vapen som USA är ju i princip omöjligt. Men man har inte specificerat vilken nivå man siktar på.
Citera
2026-04-17, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Den israeliska statsskulden är lägre än den amerikanska och de flesta andra betydande ekonomier i väst, likt Japan och Italien.

Det amerikanska biståndet till Israel är marginellt i fredstider. Det har hoppat upp lite nu ett par år på grund av krigen mot Iran, men har annars legat på cirka 3-4 miljarder dollar. Israel står inte och faller med sådana summor. Israelisk BNP/Capita är redan högre än många utvecklade ekonomier i Europa.

Och? De länder du jmf spelar i elitserien när det gäller storleken av deras ekonomier. Israel spelar i Div 1-2

USA är nr 1

Japan är nr 4

Italien är nr 8 (Plus har hjälp av EU)

Israel kommer först på 25-30

Men tror du att du kan få ett fredligt Iran utan regime change?* Jag tror inte det. Så det innebär att Israel måste fortsätta satsa stora pengar på försvaret. Men det konstiga är att man drar ner på skyddsrum.

*Jag hoppas Iran kan bli fredligt men tror inte det.
Citera
2026-04-17, 13:39
Medlem
Citat:
Och? De länder du jmf spelar i elitserien när det gäller storleken av deras ekonomier. Israel spelar i Div 1-2

USA är nr 1

Japan är nr 4

Italien är nr 8 (Plus har hjälp av EU)

Israel kommer först på 25-30

Men tror du att du kan få ett fredligt Iran utan regime change?* Jag tror inte det. Så det innebär att Israel måste fortsätta satsa stora pengar på försvaret. Men det konstiga är att man drar ner på skyddsrum.

*Jag hoppas Iran kan bli fredligt men tror inte det.

Israels ekonomi är större än Irans. Israel slog hela arabvärlden 1948, 1967 och 1973 med en befolkning hälften så stor som idag. Den israeliska ekonomin är en av världens mest innovativa och landet är som sagt betydligt rikare än många europeiska länder. Du hävdade att Israel inte klarar sig utan amerikanskt bistånd. Jag visade då att det normala biståndet är 3-4 miljarder USD per år när krig inte råder. Varför skulle Israel inte klara sig utan 3-4 miljarder USD? Du är svaret skyldigt.
Citera
2026-04-17, 13:42
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Jaså, du tycker att Trump som har gift bort sin ena dotter med den ultraortodoxa juden Kushner och har även konverterat till judendom börjar tvivla på allt som har med Israel och judar att göra? Du får säkert stöd av en del skribenter här i tråden, fast övriga i världen tycker du ska ta det där komvuxtipset du fick förut.

Nej, det tycker jag inte. Jag pratar om det amerikanska folket i allmänhet. Här är mitt inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Så sant. Samtidigt stärker underdog-vinkeln också bilden av landet som orättvist behandlade, och därmed viljan hos omvärlden att lyssna på deras argument. Ett ganska tydligt exempel på den effekten är från gårdagens Breaking Points, där Professor Marandi, som är en tydligt regimkopplad intellektuell från Iran, får sitta lugnt och sansat och lägga fram sina argument 28 minuter i bästa sändningstid:

https://youtu.be/u33zTDa95as

Det hade varit otänkbart innan 28 februari. USA/Israel har tappat kontrollen över narrativet fullständigt, och jag tror det kommer kosta massor.

Berättelsen om att Israel är de orättvist behandlade börjar knaka, framförallt i USA. Du fattar också det, men kan inte hitta någon som styrker motsatsen och då din agenda är att försvara USA/Israels agerande oavsett vad så tramsar du till något hittepåargument baserat på spelad förvirring.

Känns lite som att jag för en diskussion med Professor Kalkyls elaka tvillingbrorsa 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in