2026-04-17, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Ämnet ränta-på-ränta är intressant men många verkar hänga upp sig på ”öhh va ska man me pengar till när man är gammal å gråhårig!!!1!”

TS gör två misstag i sin trådstart imho; dels räknar med en väldigt hög, om än långtifrån omöjlig, genomsnittlig årsavkastning - och dels förutsätter ett högt månadssparbelopp. Detta blir provocerande för folk. Blir, kanske inte Antoinette-, men väl Wibble-vibbar kring det.

Om vi tar ett mer jordnära exempel: Om du sparar 1000 kr i månaden i 30 år (säg att du börjar vid 37). 1000kr borde vara en ”knappt märkbar” summa för väldigt många, speciellt om man säger upp det där gymkortet eller streamingtjänstabonnemanget ingen längre använder. Då har du, efter 30 år med Avanza Zero elller liknande, ca 1 150 000* i extra ”pensionspresent”.

Kan din partner också spara samma, har ni det dubbla. Tjänar ni så pass bra att ni båda kan lägga undan 2000kr per vuxen och månad, har ni ca 4 500 000 när ni går i pension. Utöver ordinarie pension. Ett litet avkall idag, ofta genom att bara gå igenom ekonomin och kapa ”idiotkostnader”, kan vara skillnaden mellan att kunna pensionera sig vid Medelhavet eller tvingas bo kvar Eskilstuna. Detta utan att ge större avkall på livskvalitet i ”nuet”. Bara för att sätta saken i perspektiv.

*Varav 360 000 har du satt in själv, resten är avkastning

Folk tänker inte helt enkelt. Har man lyxen att bli pensionär måste man väl ändå se till att man kan njuta. Att bara leva i nuet är smått efterblivet.

Vi sparar tillsammans hemma dryga 15 000 kr i månaden på ISK.
Det har hittills resulterat i att barn redan har både moppekort, körkort och egen bil klar. Inte nog med det. Det kommer finnas runt 3 miljoner kronor till lägenhet också den dagen det önskas flytta hemifrån.
Vi kommer även ha över 2 miljoner kronor i utdelning varje år utöver pensionen.
Det gör att man ändå kommer kunna njuta av sin tid utan arbete.

Istället för att göra sånt så lever många för dagen och tar snabba lån och har noll koll. Helt otänkbart för en annan
Citera
2026-04-17, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Låter ju väldigt enkelt, varför gör inte alla det?
Idiottråd.

Därför att folk vill ha den där ciggen, energidrycken, bilen, körkortet etc.
Citera
2026-04-17, 11:08
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Hur länge har inte du tyckt detta?
Vad menar du? Siffrorna jag postade är ganska tydliga.
Citera
2026-04-17, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det har dock inget med ränta att göra.

Diskussionen gällde ränta på ränta.

Visst kan du ha "pengar" i ett ISK men då får du inte några 2%. För att få så pass behöver du placera de på ett sparkonto.

Och har du dessutom aktier fonder för över 300k på ett ISK, så ligger dina pengar du skall får ränta på ränta på, på marginalen och det är då en ännu sämre situation.

Vill inte idiotförklara dig, men du har förstått vad det innebär att köpa in sig i en indexfond via ISK?
Citera
2026-04-17, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Vad menar du? Siffrorna jag postade är ganska tydliga.

Var min fråga svår?
Hur länge har du inte tyckt detta var min fråga?
Citera
2026-04-17, 12:46
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Var min fråga svår?
Hur länge har du inte tyckt detta var min fråga?
Ja det är en svår fråga eftersom det inte är svartvitt. Nu har det dock krupit iväg mot svart, mycket tack vare den inkompetenta Trumpadministrationen.
Citera
2026-04-17, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Om det hade varit så enkelt, hade alla varit rika.
Dessutom är det inte alla som kan spara 10.000 kr/mån.
Allt detta är på så låg nivå att det egentligen inte förtjänade ett svar.
Men det är ju precis så enkelt att bli rik
Citera
2026-04-17, 12:51
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Om det hade varit så enkelt, hade alla varit rika.
Dessutom är det inte alla som kan spara 10.000 kr/mån.
Allt detta är på så låg nivå att det egentligen inte förtjänade ett svar.

+1

Rika idioter med hög lön har noll förståelse för hur det är att leva utan överskott varje månad.
Citera
2026-04-17, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Ja det är en svår fråga eftersom det inte är svartvitt. Nu har det dock krupit iväg mot svart, mycket tack vare den inkompetenta Trumpadministrationen.

Så du kan inte ange någon tidpunkt då läget som du beskrev uppstod?
Det lät som du kunde sagt samma för 10 eller t.o.m. 20 år sedan.
Citera
2026-04-17, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gbgkillen
Så en 30 åring ska lägga undan typ allt han kan spara för att kunna leva gott när han är 60år. mhm ok låter lockande

Tror 99% hellre lägger de pengarna på nöje och lyx än att börja leva när man knappt kan få upp kuken längre...
Vem fan vill vara som 99%?
Citera
2026-04-17, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
+1

Rika idioter med hög lön har noll förståelse för hur det är att leva utan överskott varje månad.

Trams, jag sparade redan som ung då jag hade mycket låg lön. Det handlar om attityd.
Citera
2026-04-17, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
+1

Undrar hur man kan få hög lön om man är en idiot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in