2026-04-17, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Teodorescu Måwe är en av de mest högjudda rösterna för Israel i EU. Givet den extrema hotbilden mot pro-israeliska företrädare i dagens Europa är "säkerhet" ett logiskt och moraliskt försvarbart motiv för en donator inom denna sfär att säkerställa att hennes röst inte tystas.

Personer med rötter i den svenska högern (Timbro-sfären/familjeägda konglomerat) ser henne som en intellektuell garant för marknadsekonomi och stabilitet. Här handlar donationen om att skydda en långsiktig ideologisk investering som de inte anser att det offentliga skyddar tillräckligt väl.

Vi rör oss mot ett system där politisk handlingsfrihet blir en fråga om privat förmögenhet eller förmågan att attrahera rika beskyddare, en tydlig återgång till en feodal struktur.

Eller så kan vi bara ha det som offentlig handling vilka som donerar och lobbyar mot våra politiker, och slippa feodalsamhället. Det räcker som lösning för mig. Ska hon ta mutor för att promota och beskydda Israels intressen eller för den delen om det är ICA-handlarnas förbund som sponsrar henne så vill jag åtminstone veta om det. Lobbyverksamhet borde hållas med kort koppel oavsett.
Citera
2026-04-17, 11:01
Medlem
Aankel-Kaankels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Har du något trovärdigt som styrker det eller är det bara en killgissning från dig?

Som vanligt en Killgissning! Förekommer mycket sån här på forumet!
Citera
2026-04-17, 11:07
Medlem
MyJustices avatar
Jo Nog verkar Israel lobbyn har fäste i Sveriges riksdag
Just via SD och KD
Donation är bara ett annat namn
Här ett exempel
https://www.arbetaren.se/2024/01/19/riksdagen-betalade-kd-resa-med-israelisk-bosattarorganisation/
Citera
2026-04-17, 11:10
Medlem
SportquattroS1s avatar
Hon vurmar för Israel och judar och vill inte berätta vem eller vilka som betalar henne.

Årets mysterium?
Citera
2026-04-17, 11:13
Medlem
Tar man bort alla hennes inlägg som liknar statstelevision i Nordkorea så vet jag faktiskt inte vad hon står. Hon har varit tyst i alla frågor som inte har någon koppling till hennes finansiärer.
Citera
2026-04-17, 11:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Tar man bort alla hennes inlägg som liknar statstelevision i Nordkorea så vet jag faktiskt inte vad hon står. Hon har varit tyst i alla frågor som inte har någon koppling till hennes finansiärer.

Tar man bort alla hennes inlägg som bara handlar om pro‑israelisk propaganda och sakpolitik kopplad till hennes finansiärer blir det väldigt lite kvar som är genuint politiskt och självständigt. Det känns som att rumänskan mest är ljudbild för en viss linje snarare än ett självständigt röst i svensk debatt.
Och när man dessutom lägger till att hon tar emot stora privata bidrag som finansierar hennes politik låter det väldigt mycket som om hon i praktiken accepterar mutor snarare än att leva upp till ett rent politiskt uppdrag. Det är en gräns som är väldigt betecknande för hennes roll.
Citera
2026-04-17, 11:18
Medlem
Stakeholders avatar
Varför skulle någon berätta om hur man hanterar sin personliga säkerhet?
Citera
2026-04-17, 11:27
Medlem
Eurodiscos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
Varför skulle någon berätta om hur man hanterar sin personliga säkerhet?
Det handlar inte om det utan om vem som donerar pengarna och hur det påverkar hennes beslut. Fast alla har väll redan fattat att det är judiska iintresen som donerar
Citera
2026-04-17, 11:30
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrik-sjoberg
Nämen titta -- du vägrade bemöta något av det jag skrev utan skrev osammanhängande om personliga åsikter! Enligt dig är alltså ATM inte pro-Israel, så Chat-GPT, Wikipedia, SVT samt alla med ögon och öron har fel.
Tack för att du erkänner att du förlorade debatten.

Jag skrev inte osammanhängande. Jag var mycket tydlig med enkel svenska. Jag sa inte heller det du säger att jag sa.

Jag har varit tydlig med att alla som är för mänskliga rättigheter är för Israels rätt att försvara sig mot muslimer som enligt islam gör allt för att utrota judarna. Här i Europa består den kampen till 99% att argumentera mot vänstersnusket som argumenterar för muslimernas rätt att utrota judarna.

Har du verkligen svårt att begripa detta? Men jag tolkar detta som att du står för muslimernas judeutrotning? Fruktansvärt!

Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
”Trams”, eh?

Intressant ordval. Kan svära på att jag hört det förut…

Jo jag kan tänka mig att du får höra det ofta från folk.
Citera
2026-04-17, 11:34
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vod
Att hon vägrar säga vem som ger henne större möjlighet att sprida en viss ideologi genom att betala för det kan anses vara något trovärdigt som styrker det

Fast det blir bara typisk propaganda när man uttrycker sig som du gör nu. Först måste du backa upp påståendet trovärdigt att hon ens tar emot pengar för att betala genom politiskt arbete. Annars blir det bara trams. När du backat upp det trovärdigt så finns det all anledning att sätta tänderna i det.

Just nu så låter det bara som den gamla vanliga argumentationen för att i slutändan förtala judarna med desinformation.
Citera
2026-04-17, 11:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volotea
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/trots-kritiken-alice-teodorescu-mawe-kd-vagrar-avsloja-hemliga-donatorn

Enligt mig är det helt uppenbart att säkerhetspersonal från Israel skyddar henne, och de ekonomiska stöden, eller finansiering för att tala klarspråk, kommer förstås också därifrån.

Vad tror ni?

Det är väl fortfarande lagligt att ta emot pengar som politiker utan att säga vem det är ifrån? Eller är det inte det?
Citera
2026-04-17, 11:44
Medlem
solstrålars avatar
Donatorn är väl AIPAC, amerikanska lobbyn troligtvis. Men alldeles oavsett vem så är det hennes otroligt märkliga, bittra, självgoda mimik är nog ändå vad som får mig att tro att hon faktiskt är både mutad och sinnessjuk - hon småler konstant i mjugg hela tiden som nån psykopat, tittar ner på sin motståndare med dödsblick, fejkskrattar, hugger på precis allting som en triggad Karen och andas tungt och flåsar som om hon hela tiden försöker bemästra en inre tiger att hoppa ut och börja slåss så fort någon nämner Israel.

Hon påminner ju en faktiskt om någon som helt tappat det och bara väntar på att få förgöra sin motståndare. Hon verkar faktiskt sjuk på något sätt.

Ärligt talat, mår hon ens bra...? Och är hon ens jude, eller varifrån kommer hennes extremt nevrotiska beteende i allt vad rör Israel? Hon verkar faktiskt nästan smått galen?

Senast redigerad av solstrålar 2026-04-17 kl. 11:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in