2026-04-16, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja Iran har en mycket stor vattenbrist särskilt storstäder som Teheran och Esfahan. Det har till och med talats om att flytta huvudstaden till kusten.

Dock så är vattenproblemen i Iran inte lika alamerande som i Gulfstaterna som är helt beroende av avsaltningsanläggningar, vilket inte Iran är i lika hög grad.

Gulfstaternas behov kan bli av akut karaktär medan Irans problem är mer av strukturell karaktär. Det som kan orsaka brist i städerna är om elen slås ut (via bombningar) och pumpstationerna inte kan pumpa upp det sinande grundvattnet. Då blir situationen akut på många håll i Iran.

Sanning med modifikation? Oklart hur nära topic vi är?

Irans jordbruk slukar enorma mängder vatten, främst för att odla vete. vete är en maktfaktor i varje diabetes-land och det iranska jordbruket är kraftigt subventionerat och därför även världsledande i slösaktighet när det gäller vattenförbrukning. Google that!

Ryssland skickar stulet ukrainskt vete genom kaspiska havet och mullaregimen har kämpat hårt i många år för att outsourca framförallt vete-odling i andra länder. Företrädesvis Maduros Venezuela.

Nu är Maduro historia och den ny-gamla regimen är inte alls lika intresserade av att bistå varken IRGC eller Hizbollah.
Citera
2026-04-16, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
1947 och 1948 ja.
Ja, Libanon har varit väldigt konsekventa där. trots 5 rejäla fredstrevare, inklusive ett fredsavtal (15+ om man räknar med mindre/kortare eldupphör)

så de har väll haft många tillfällen att ändra sig och visa att de kan tänka sig att avsluta sitt utrotningskrig, Libanon har aldrig ens haft någon formel diplomatisk förbindelse eller erkänt israel... bökigt med en sån granne om man är jude kan man ju gissa...

Citat:
Så väldigt relevant idag. Bara en människa uppväxt med ett sekteristiskt mindset drar ur sig ett sånt här argument. "Allt började 1947, och samtliga efterföljande händelser sen dess är helt och hållet Libanons fel, för dom mördade Jesusbarnet, guds son"

Jag tror ju att libaneser är människor precis som du och jag, att du betraktar dem som några halvdjur, utan egen vilja eller agens kommer inte hjälpa, snarare tvärtom...

Citat:
Just ja. För utrotningskriget som Libanon har bedrivit mot Israel (där 8000 libanesiska civila har dödats av Israel, och 200 israeliska civila har dödats av Libanon) har ändå pågått i snart 80 år. Ett 80 år långt utrotningskrig är ungefär jämförbart med ett 6 år långt världskrig och borde därför kosta ungefär lika mycket 😂

Jag är helt övertygad om att israel ganska enkelt kan uppnå en seger likt de allierade gjorde, åtminstonde sedan åtminstonde 1960-talet mot libanon, utan att behöva ta till kärnvapen för den delen (brand och spräng omvartannat fungerade ju på tyskarna.)

du vet att långt fler tyska civila dödades än bland de flesta av de allierade länderna (slagna av sovjet,kina och poland (judarna du vet).... utrotning handlar om intention, inte om hur bra man är på det. tur för både araber och judar fast på olika sätt då...

Citat:
Håller du på med såna här semantiska jongleringar i ditt vardagliga liv? Folk måste ju undra.
nej, det här är väll typ högstadienivå av kunskap ,upplever jag det som i mitt vardagliga liv, var det nyheter för dig, kolla med ditt vardagliga liv, vi kanske rör oss i olika sociala grupper.
Senast redigerad av slö 2026-04-16 kl. 20:21.
Citera
2026-04-16, 20:18
Medlem
Citat:
Här påstås en iransk supertanker ha gått igenom utifrån och in i alla fall, men högst oklart vilken hamn dom ska till:

Bevisföringen är verkligen på topp iaf, en iransk tanker som kanske ska nånstans?

Mullorna äger världen!!
Citera
2026-04-16, 20:24
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Bevisföringen är verkligen på topp iaf, en iransk tanker som kanske ska nånstans?

Mullorna äger världen!!

Bevisföringen gällande vad?
Citera
2026-04-16, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Jag har tänkt på hur de har det med främst vatten och livsmedel samt andra förnödenheter. De kan ju inte ha hur stora förråd som helst på fartyg och ja i onödan om de inte plötsligt råkat hamna fastlåsta i en krigszon. Ja vad finns det för försörjningslösningar för besättningarna och vilka ombesörjer detta samt varifrån?

det kan du beställa från de flesta stora hamnar (tänk fodora market) fast uppskalat, och med båt istället för cyckel...
Citera
2026-04-16, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Då får de minska något annat. Samt jag tror på det när jag ser det.

har du sett TA-125 de senaste åren?
Citera
2026-04-16, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Hög självförsörjning fungerade utmärkt för Sverige under Kalla Kriget....

När det gäller Iran så handlar det om hur man använder sig av vattnet. Mycket dunstar bara bort. Israel är ett exempel på hur ett tort och vattenfattigt land ska utnyttja vattnet. Man ska bla inte ha öppna vattenbevattningskanaler då stora delar dunstar, man ska inte vattna på dagtid då vattnet även då till delar evaporer. Ett land som Iran kan ha en jordbruksproduktion men det kräver planering och organisation.

Det är rätt uppenbart att IRGC inte har något intresse av hållbart jordbruk. Mullaregimen är en dödskult som inte bryr sig om petitesser som en framtid har att erbjuda.

Det finns ett omtalat exempel på regimens vilja om framtiden. Minns jag rätt så var det en spansk minister som för en herrans massa års sedan ville känna Khamenei på pulsen när han rörde om i sitt morgon-te lite i skymundan..

Han frågade om vilka visioner Khamenei hade och vad som var det första han tänkte på när han vaknade upp i sin roll som ”högsta ledare”
Svaret ska ha varit -Att förstöra Israel.
Citera
2026-04-16, 20:38
Medlem
Citat:
Den amerikanska, som jag skrev.

det är ovidkommande för frågan, inte heller spelar det någon roll för om det är lagligt, moraliskt eller rimligt.

Citat:
Vem har sagt att Iran har rätt att attackera andra länder? Att Gulfstaterna attackeras är en naturlig följd av att USA attackerar Iran. Iom att dom tillåter amerikansk truppnärvaro så blir dom fair game i krigets logik givetvis.

Ingen hoppas jag, det är olagligt, omoraliskt och inte heller logiskt.

https://docs.un.org/en/s/res/2817(2026))

Citat:
Arabvärlden har i allmänhet ungefär samma bild av Israel som du har av Iran. Att Mossad bedriver terror, och att staten attackerar oskyldiga. Säg det till Israelbrigaden här i tråden, så blir det liv i luckan.

nja. det lever kvar bland många araber, (även sant för många antisemiter i väst, och foliehattar, komunister,vänsterblivna och dylikt) men många arabiska länder har ju numera både erkänt israel och har formella diplomatiska och ekonomiska sammarbeten.

Citat:

Som sagt, det ligger i betraktarens ögon.

är betraktaren tillräkligt efterbliven så är det ju så, men det har ju ingen betydelse.
Senast redigerad av slö 2026-04-16 kl. 21:01.
Citera
2026-04-16, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Fasiken var lurigt! Kargh Island också, det enda stället som har möjlighet att ta emot större oljetankers. Är det därför i princip all olja skeppades ifrån den ön tidigare också?

Kan du höra med dina källor hur man "omlastar" 2 miljoner fat olja obemärkt i en vik som är övervakad 24/7?

Ja men USA gör ju ingenting. De kikar ju bara. Så det är fri passage för de som vågar.
Citera
2026-04-16, 20:39
Medlem
Citat:
"Lebanon’s National News Agency reports that the death toll from ongoing Israeli attacks has risen to 2,196, with 7,185 people injured.

In its latest update, the Disaster Risk Management Unit at the Grand Serail said the figures reflect the mounting human cost of Israel’s continued assault on the country."

Det är väl där vi hamnar, förmodligen. Att Libanon och de libanesiska civila hamnar mittemellan hammaren och städet i form av Israel och Hezbollah.

Israel har visat vilja att sluta fredsavtal med Libanon, dock inte med terrororganisationen Hizbollah som med hjälp av Iran gjort sig till en del av Libanon med bla FN och Frankrikes goda minne.

Jag hoppas verkligen man kan komma till en punkt där detta inte tolereras längre. Macron är en fjant som antagligen kommer fortsätta den islamistiska kampen inom något organ här.
Citera
2026-04-16, 20:40
Medlem
eldrattans avatar
Citat:

Mullorna äger världen!!

Det är så det blir när man håller på att drunkna, man sträcker sig efter varje vasstrå samtidigt som vattnet omsluter en.
Citera
2026-04-16, 20:43
Medlem
Citat:
Det är rätt uppenbart att IRGC inte har något intresse av hållbart jordbruk. Mullaregimen är en dödskult som inte bryr sig om petitesser som en framtid har att erbjuda.

Det finns ett omtalat exempel på regimens vilja om framtiden. Minns jag rätt så var det en spansk minister som för en herrans massa års sedan ville känna Khamenei på pulsen när han rörde om i sitt morgon-te lite i skymundan..

Han frågade om vilka visioner Khamenei hade och vad som var det första han tänkte på när han vaknade upp i sin roll som ”högsta ledare”
Svaret ska ha varit -Att förstöra Israel.

nästan rätt mindes du, det var José María Aznar Premiärminster i spanien , på besök i teheran år 2000.

Som bonus så hade aznar även detta att tillägga från samma mötestillfälle

"Khamenei också beskrev Israel som en ”historisk cancer” som var dömd att försvinna, och att en öppen konfrontation med USA och Israel var oundviklig."

undrar om han insåg att han fick rätt, innan han förvandlades till slajm, eller om han inte han.... Oh well...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in