2026-04-11, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pending1
Nu är det inte bara gulfstaterna de attackera, utan hela världen som sagt, och alla länder har manpower att erbjuda.

Jag pratar om att rätten att försvara sig inte bara tillhör iran, utan alla länder, och iran har förklarat krig emot i princip alla länder. Så alla länder bör agera då de har blivit attackerade.

Alltså, jag förstår inte ditt resonemang. Alla länder HAR agerat mot Iran senaste 47 åren, då det har varit ekonomiska och politiska sanktioner i olika former riktade mot dom oupphörligen.

Nu klipper dom sundet för att berätta att det får vara nog. "Antingen slutar ni sanktionera, eller så förblir det stängt. Om ni vill att vi öppbar det spelar ni boll eller så får ni förgöra oss"

Förgöra går inte pga amerikanska folket backar inte det alls. Så då är det spela boll som gäller. Därför är en amerikansk vicepresident i Islamabad idag, och håller förhandlingar på en nivå som inte hänt sen revolutionen 1979.

Fattar att du tycker dom är elaka och hemska, men dom kontrollerar detta helt och fullt och har fått precis som dom vill. Tråkigt kanske, men sant.
Citera
2026-04-11, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Inte långt kvar tills dessa "förhandlingar" ska äga rum. Mycket oklart om personerna som ska representera Iran's talan ens har någon förankring i de fristående grottstyrkorna som finns i Iran? Eller övrig ledning och militär för den delen heller.

Detta är en x-faktor, helt klart. Att Iran förhandlar fram något dom sen ändå inte kan verkställa pga så mycket olika världsfrånvända och relativt autonoma ledare för styrkorna utspridda över stor yta.

Att ens ha fått till en förhandling med USAs vicepresident är en enorm fjäder i hatten oavsett dock.
Citera
2026-04-11, 09:58
Medlem
Julskinkatos avatar
Nu är det inte all världens olja som passerar det där sundet utan 13% ca.
Så man får sänka konsumtionen av olja med 13% globalt alt ta andra vägar ( tar tid jag vet ) alt ersätta med andra energikällor.
Citera
2026-04-11, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
De deltar ju i kriget genom att upplåta luft, mark och sjöterritorium till Israel och usa. Ingen har tvingat dem till det

Det känns som du svara på en annan fråga nu, men iran kan göra vilken kreativ tolkning de än behagar, de kan anse att alla länder i världen är med på det och därmed giltiga targets. Men då bör också förstå att de förklara krig emot hela världen då, ett vettig icke terroriststat vill inte dra in andra länder i en konflikt, som sagt inte ens talibanerna i afganistan är så tokiga. Men vill iran dra in alla länder världen in i kriget så bör alla länder också svara på det.

Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Vem har påstått att Iran gör det med automatik? De samarbetar med en livsfarlig fiende och tar konsekvenserna av det, men med automatik?.?

Du, eftersom du säger att det inte är något ovanligt, och jag säger att det är det. För då man gör det så förklara man krig emot det landet, och länder brukar inte vilja dra in fler länder i ett krig, men iran vill tydligen dra in hela världen i kriget, och då ska också hela världen svara.
Citera
2026-04-11, 10:01
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Detta är en x-faktor, helt klart. Att Iran förhandlar fram något dom sen ändå inte kan verkställa pga så mycket olika världsfrånvända och relativt autonoma ledare för styrkorna utspridda över stor yta.

Att ens ha fått till en förhandling med USAs vicepresident är en enorm fjäder i hatten oavsett dock.

Nä, det är mer ett stort skämt. Vance har aldrig hållit i några internationella förhandlingar innan. Du vet ungefär som när man sätter en praktikant på en betydelselös uppgift för att personen ska få prova på hur det är iaf.

Likadant med Israel som har valt att hålla förhandlingar med Libanon, Noballaz( Iran proxi) som är den krigande motparten nämns inte ens.

Det intressanta i sammanhanget är istället att försöka spekulera när "bridge och powerplant day" kommer inträffa?
Citera
2026-04-11, 10:05
Medlem
Citat:
Nä, det är mer ett stort skämt. Vance har aldrig hållit i några internationella förhandlingar innan. Du vet ungefär som när man sätter en praktikant på en betydelselös uppgift för att personen ska få prova på hur det är iaf.

Likadant med Israel som har valt att hålla förhandlingar med Libanon, Noballaz( Iran proxi) som är den krigande motparten nämns inte ens.

Det intressanta i sammanhanget är istället att försöka spekulera när "bridge och powerplant day" kommer inträffa?

Haha, du är så kategorisk eldrattan. Men du är en favoritmotståndare, helt klart. Bananas på ett sätt jag fascineras av.

Yes, tror inte heller på någon fred. Du tror dom esklarerar till flygbombning av civil infrastruktur? Vet inte alltså, känns som att markinvasion är mer troligt i så fall. En flygbombning av det slaget skulle ge väldigt lite strategisk, och kosta väldigt mycket anseende.
Citera
2026-04-11, 10:06
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
. Men då bör också förstå att de förklara krig emot hela världen då, ett vettig icke terroriststat vill inte dra in andra länder i en konflikt, som sagt inte ens talibanerna i afganistan är så tokiga.

USA har alltså startat krig mot Iran, utan att följa lagen om att konkressen ska tillfrågas först. Trump och hans orcher gjorde som Putin, och kallade det en "special operation" istället för krig, trots att de alltså släppt 12.000 bomber över Iran, dödat tusentals iranier bland annat 100 flickor i skolan, och även hotat förinta hela Irans civilisation, dvs använda hundratals kärnvapen mot Iran.

USA bombade dessutom Iran när de förhandlade med Irans ledning, och Iran precis hade gått med på USAs villkor. Och vid denna tidpunkt flöt all trafik obehindrat genom Hormuz sundet.... då beslut USA och Israel att tillsammans börja bomba Iran.

Så enligt dig är alltså USA en terrorstat? Värre än Afghanistan. Det har du fullständigt rätt i.
Citera
2026-04-11, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Alltså, jag förstår inte ditt resonemang. Alla länder HAR agerat mot Iran senaste 47 åren, då det har varit ekonomiska och politiska sanktioner i olika former riktade mot dom oupphörligen.

Nu klipper dom sundet för att berätta att det får vara nog. "Antingen slutar ni sanktionera, eller så förblir det stängt. Om ni vill att vi öppbar det spelar ni boll eller så får ni förgöra oss"

Förgöra går inte pga amerikanska folket backar inte det alls. Så då är det spela boll som gäller. Därför är en amerikansk vicepresident i Islamabad idag, och håller förhandlingar på en nivå som inte hänt sen revolutionen 1979.

Fattar att du tycker dom är elaka och hemska, men dom kontrollerar detta helt och fullt och har fått precis som dom vill. Tråkigt kanske, men sant.

Jag pratar om världen och inte usa. Iran kan givetvis se vad som helst som en krigsförklaring emot sig om de så behagar, och vill de ha krig emot hela världen så ska de givetvis få det. Ett vettigt land vill inte ha krig emot hela världen.
Citera
2026-04-11, 10:08
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Inte långt kvar tills dessa "förhandlingar" ska äga rum. Mycket oklart om personerna som ska representera Iran's talan ens har någon förankring i de fristående grottstyrkorna som finns i Iran? Eller övrig ledning och militär för den delen heller.

Nu får vi se vad Iran har att säga om att det går lite trögt med öppning av sundet och varför de fortfarande ägnar sig åt somali pirate metoder?! Kommer Iran gå med på att lämna över och ge upp det enda som Iran har kvar att motsätta sig US/Israel? Jag vet ju vad jag hade satsat mina marker på iaf!

Trump sa för ett tag sedan att USA ska utplåna den iranska civilisationen för all framtid om de inte öppnade Hormuzsundet o.s.v. Senare samma dag sa Trump att det skulle bli fredssamtal med utgångspunkt från Irans tio punkter (!). Inget om USA:s punkter alltså. 180 graders vändning samma dag. Det är så uppenbart att Trump som håller på att förlora är desperat.

Israel gör som väntat allt för att sabotera fredsförhandlingarna i slamabad. Jag undrar vad Trump tycker om Netanyahu just nu? Inget vidare skulle jag tro....

Ska Trump eskalera kriget nu? Bomba mer? För vad? Vad ska Israel göra om USA bara lämnar och låtsas ha segrat? Atombomba Iran? Mycket möjligt om de ser undergången i vitögat.
Senast redigerad av Comitium 2026-04-11 kl. 10:11.
Citera
2026-04-11, 10:10
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Jag pratar om världen och inte usa. Iran kan givetvis se vad som helst som en krigsförklaring emot sig om de så behagar, och vill de ha krig emot hela världen så ska de givetvis få det. Ett vettigt land vill inte ha krig emot hela världen.

USA har sedan ett år bedrivit krig mot hela världen, nämligen handelskrig i form av tullar. USA bröt alla ingångna handels avtal. De har även militärt hotat Mexiko, Colombia, angripit Venezuela, hotat Danmark/Grönland, mfl.

Så USA är inte ett vettigt land, helt riktigt.
Citera
2026-04-11, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Nu är det inte all världens olja som passerar det där sundet utan 13% ca.
Så man får sänka konsumtionen av olja med 13% globalt alt ta andra vägar ( tar tid jag vet ) alt ersätta med andra energikällor.

Det är inte andelen i sig som är viktig. Det är ATT det är en betydande andel.

En kvartalsekonomi är uppbyggd på tilltron att framtiden ska kunna ge lite, lite mer än nutiden. Viljan att investera i företag bygger på att företaget bygger upp ett förtroende, och investeraren köper in på företagets estimat = aktievärdet kommer troligen stärkas.

Om samtliga företag på jorden estimerar 10% lägre intäkt nästa kvartal, kommer folk panika och börsen kraschar. Ingen vill äga business längre.

Om det istället blir ett gäng specifika bolag som tar huvudsmällen och estimerar 50% lägre intäkt, så kommer folk överge bolaget och det går omkull. Det får sen följdverkningar i form av arbetslöshet och produktionskedja med mera.

Energi är core i all produktion. Därför är detta så explosivt.
Citera
2026-04-11, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
USA har alltså startat krig mot Iran, utan att följa lagen om att konkressen ska tillfrågas först. Trump och hans orcher gjorde som Putin, och kallade det en "special operation" istället för krig, trots att de alltså släppt 12.000 bomber över Iran, dödat tusentals iranier bland annat 100 flickor i skolan, och även hotat förinta hela Irans civilisation, dvs använda hundratals kärnvapen mot Iran.

USA bombade dessutom Iran när de förhandlade med Irans ledning, och Iran precis hade gått med på USAs villkor. Och vid denna tidpunkt flöt all trafik obehindrat genom Hormuz sundet....

Så enligt dig är alltså USA en terrorstat? Det har du rätt i.

Jag skrev i det du citerade,

"Men då bör också förstå att de förklara krig emot hela världen då, ett vettig icke terroriststat vill inte dra in andra länder i en konflikt, som sagt inte ens talibanerna i afganistan är så tokiga."....

Var i detta ser du att jag försvara usa? Vad är det ens du argumentera emot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in