Citat:
Ursprungligen postat av
EngelbertEggfjert
1947 och 1948 ja.
Ja, Libanon har varit väldigt konsekventa där. trots 5 rejäla fredstrevare, inklusive ett fredsavtal (15+ om man räknar med mindre/kortare eldupphör)
så de har väll haft många tillfällen att ändra sig och visa att de kan tänka sig att avsluta sitt utrotningskrig, Libanon har aldrig ens haft någon formel diplomatisk förbindelse eller erkänt israel... bökigt med en sån granne om man är jude kan man ju gissa...
Citat:
Så väldigt relevant idag. Bara en människa uppväxt med ett sekteristiskt mindset drar ur sig ett sånt här argument. "Allt började 1947, och samtliga efterföljande händelser sen dess är helt och hållet Libanons fel, för dom mördade Jesusbarnet, guds son"
Jag tror ju att libaneser är människor precis som du och jag, att du betraktar dem som några halvdjur, utan egen vilja eller agens kommer inte hjälpa, snarare tvärtom...
Citat:
Just ja. För utrotningskriget som Libanon har bedrivit mot Israel (där 8000 libanesiska civila har dödats av Israel, och 200 israeliska civila har dödats av Libanon) har ändå pågått i snart 80 år. Ett 80 år långt utrotningskrig är ungefär jämförbart med ett 6 år långt världskrig och borde därför kosta ungefär lika mycket 😂
Jag är helt övertygad om att israel ganska enkelt kan uppnå en seger likt de allierade gjorde, åtminstonde sedan åtminstonde 1960-talet mot libanon, utan att behöva ta till kärnvapen för den delen (brand och spräng omvartannat fungerade ju på tyskarna.)
du vet att långt fler tyska civila dödades än bland de flesta av de allierade länderna (slagna av sovjet,kina och poland (judarna du vet).... utrotning handlar om intention, inte om hur bra man är på det. tur för både araber och judar fast på olika sätt då...
Citat:
Håller du på med såna här semantiska jongleringar i ditt vardagliga liv? Folk måste ju undra.
nej, det här är väll typ högstadienivå av kunskap ,upplever jag det som i mitt vardagliga liv, var det nyheter för dig, kolla med ditt vardagliga liv, vi kanske rör oss i olika sociala grupper.