2026-04-16, 16:34
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Ryktas om att IDF fått info om att en vapenvila med Libanon kan bli aktuell från och med ikväll, enligt Haaretz.

Stökigt med Hezbollah nu då bara, som inte alls anser sig förhandla med Israel. Vad tror vi? Kommer dom hålla sig i skinnet eller kör dom på som innan?
Citera
2026-04-16, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det är svårt att ta dig på allvar när du beundrar nollan Kushner och reserv-jesus Trump. Alltid nu och då misstänker jag att det är en sann, rättvis och intelligent liberal som döljer sig bakom täggen, som bara råkar njuta av ironin i att framställa sig själv som motsatsen...
Vad har du fått "beundrar" ifrån, att presentera något som är objektivt sant (dvs oberoende av vad du eller jag tycker personligen) är väll motsatsen till känslosås som beundrar/föraktar/hatar/älskar etc.

Citat:
Hur som haver, också om man skulle anta att Iran bara sitter stilla och kvider och att Trumps blockad så småningom biter och att människor i Iran börjar svälta ihjäl, vems fel tror du att de kommer att tycka att det är?

Ja altso, du kan inte formellt ensidigt avsluta ett försvarskrig, det kan bara en anfallare göra, det är binärt.

Så så snart vi listat ut det så kan vi ju stryka många alternativ. (jag talar altso inte om "stridgheter" utan formellt krigstillstånd mellan nationer)

Citat:
Regimens, som inte ger lägger Iran på rygg inför Trumps krav?

Ja, dvs Iran, som anfallare så kan de välja på, fortsatt krig som anfallare, en förhandlad fred, och en vilkorslös kapitualation.

(seger är ju naturligtvis ävend et ett alternativ, men då ger jag 1945 års hitler i bunkern bättre odds, trotts att jag vet utfallet i det fallet....)

Citat:
Om du tror det så är du på riktigt nån incel som sitter i ett mörkt rum och ser upp till Trump, Netanyahu och andra "starka män", med din egen ynklighet och avsaknad av allmänbildning som avstamp. För så kommer det inte att gå, de kommer alla att skylla på Trump och USA. Du kan inte knäcka Iran på det viset, den som tror det vet absolut ingenting.

Då tycks du trots din lathet och okunskap, ha väldigt begränsad fantasi, och det är ju synnerligen tragisk, då fantasi är det enda jag ser som konsekvent i dina inlägg...

Citat:
Iran kan förstås få ont om andra saker, och ont om pengar om oljeintäkterna sinar. Fast det betyder omvänt att en hel del länder, inklusive Kina, blir utan den olja de annars skulle köpa. Och som Iran låtit åka genom sundet, trots sin "blockad", men som Trump nu stoppar. Det lär uppstå en hel del irritation. Fast det är ju så Trump jobbar, han förstör konsekvenet det tidigare amerikanska inflytandet i allt han tar sig till...

Det är bara 10% det handlar om från iran, istället för de 50% som du anser att iran borde kontrolera, och det förstår du väll, skulle resultera i arab on arab aktion ,vilket jag skulle se som långt värre än att atombomba bort teherean stad nr 2,3,4 osv ner till stad nr 10 i storlek (Urmia).

Citat:
Trumps blockad kommer inte att generera nåt resultat överhuvudtaget. Alla de vapen som rykten och CIA säger att Kina har sålt till Iran kan fraktas in andra vägar. Och det är extremt osannolikt att Iran tar det liggande och inte gör nånting, ifall förhandlingar inte löser ut situationen, så det mest sannolika är att Iran återupptar kriget, t.ex. genom att försöka angripa de blockerande amerikanska fartygen, och skyller det på den amerikanska blockaden. Det skulle inte förvåna mig, läget är trots allt detsamma som för en dryg vecka sedan när Trump desperat ville ha vapenvila och fred.

det har redan haft en utmärkt effekt, från ett par 100 fartyg in och ut till iran under mars och början på april, till 0 från 13 april.

och det finns inga amerikanska fartyg att angripa.... det skulle vara krigsfartygen som ligger i arabiska havet och upprätthåller blokaden.

Citat:

Och visst är det intressant, ur ett strategiskt perspektiv, om kriget tar fart igen. Trots alla som dör, och trots att vi i så fall får räkna med ännu dyrare "pris vid pump"...

inte särskillt, det är som att se iraqs efterblivna kusin ta emot, gulf kriget var mycket intressantare.
Citera
2026-04-16, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Sant. Israels humanism och godhet har negativt påverkat krigföringens effektivitet. Det ser man tydligt i kriget mot Iran där man väljer mål med stor medkänsla. Men detta hänger också samman med omvärldens rasism, där Israel tvingas att kriga med ena handen bunden bakom ryggen. Om Ryssland, Kina eller rentav USA befunnit sig i Israels situation skulle de arabiska dödsoffren räknas i miljoner. Man skulle bomba och skjuta, ödelägga och invadera tills inte en enda råtta fanns kvar att höja rösten. Inte en jäkel bryr sig ju om Rysslands totala ödeläggelse av hela Tjetjenien, eller att Kina sätter alla muslimer i koncentrationsläger. Men så fort juden är inblandad skall det krigas extra humant för annars är det "Fojkmod".
Ja, men nu har de ju insett det alla de andra statern du nämde, det händer inte så mycket oavsett om man lyssnar på eller ignorerar "plakatfolket". men väldigt naivt likväl, dock långt mindre de senaste åren.

Citat:

Om Ryssland blivit utsatta för ett Iranstött terrordåd likt det 7 oktober, ja då hade sannolikt åtminstone hälften av Gasaraberna mött sin skapare redan inom några månader och Tehoran bombats till glasöken parallellt. Och det med rätta.

om danskarna hade gjort ett drottnigatan i veckan (det är väll en lugn vecka i israel....) och skjutit ett par 1000 misiler över ett år mot sverige. så hade vi , i synnerhet om vi hade israels kapacitet och förmåga, utplåna alla danskar, inklusive deras husdjur. så ja.

och det här kan fortfarande bita israel i röven, även om det ser ut som bibi är den... mer moderata , av israels kommande ledarskikt. vilket nog är på tiden om man vill undvika ett nytt kaos fast med iran som en aktiv part, istället för mest finansär och omoraliska kompass.
Citera
2026-04-16, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Ryktas om att IDF fått info om att en vapenvila med Libanon kan bli aktuell från och med ikväll, enligt Haaretz.

Stökigt med Hezbollah nu då bara, som inte alls anser sig förhandla med Israel. Vad tror vi?

Det är väll jättebra, en vapenvila med libanon är ju första steget för att libanon ska avsluta sitt utrotningskrig mot israel och formalisera fred. stökigt med hezzbollah dock, antar att det kommer leda till inbördeskrig i kombination med stöd av israel.

Citat:

Kommer dom hålla sig i skinnet eller kör dom på som innan?
svårt att säga, om den libanesiska staten formellt gör hezzbollah och dess hela struktur till staten libanons fiender, så kommer det nog dödas rätt friskt.
Senast redigerad av slö 2026-04-16 kl. 17:23.
Citera
2026-04-16, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Kina drabbas väl 1 miljon procent mer av USAs neokonservativa interventions-politik, så ditt argument håller inte.

Du har fastnat i att "terrorism" som begrepp är något som automatiskt betyder "ondska". Vilket inte stämmer. Det är helt och hållet upp till betraktaren. Terrorism är en form av krigsföring som den svage använder mot den starke.

Lika många därute, om inte fler just nu, ser USA och Israel som de onda. Dom har dock inte den PR-mässiga fördelen av att vara ond underdog, utan ses som den stora, starkq onda mobbaren som slår på dom svaga.

Fatalt att befinna sig där över tid, då man sätter igång kulturella mekanismer i hela världen som i förlängningen kommer att verka för att parera deras beteende. Se bara hur Israels gruppmentalitet utvecklats efter Förintelsen. På samma sätt kommer många framtida grupper hamna i samma mindset, men med USA och Israel som rotorsak istället för Tyskland.

Vilken interventions politik syftar du på ens?

Hur många gånger ska man behöva säga det, iran har rätt att försvara sig emot usa/israel då israel/usa har attackerat dem, däremot har iran inte rätt att attackera fritt andra länder bara för usa/israel har attackera dem. Sverige har inte attackerat iran, men ändå attackera de oss, och av någon lustig anledning är du okej med. vad får er att försvara terroriststaten iran egentligen?
Citera
2026-04-16, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Jag frågade ChatGPT om följande påståenden från Trump stämmer med fakta:

"Finns det oberoende källor som bekräftar följande: "Donald Trump skriver att han öppnar Hormuzsundet. "Jag gör det för Kina – och världen", skriver han på Truth Social. Enligt inlägget har också Kina gått med att inte skicka vapen till Iran".

Svaret är: "Uttalandet är verkligt (Trump sa det) men innehållet saknar oberoende bekräftelse och motsägs delvis av fakta på marken."

När Trump bluddrar, hur ska man överhuvud aget få grepp om vad som händer i Gulfregionen? Han sprider desinformation helt i klass med Kreml.

vad menar du? Jag missförstod nog också det inlägget. Det han förmodligen menar är att han försöker öppnar sundet med metoder som exempelvis nu blockera iran portar, för få iran att öppna hormuz och sluta med sin terrorism.
Citera
2026-04-16, 18:02
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pending1
vad menar du? Jag missförstod nog också det inlägget. Det han förmodligen menar är att han försöker öppnar sundet med metoder som exempelvis nu blockera iran portar, för få iran att öppna hormuz och sluta med sin terrorism.

Jag tror att jag ger uppmed att försöka få rätsida på vad som sägs och vad som händer. Det är så mycket bullshit från alla håll på nätet så jag går ut och tittar på körsbärsträden istället.
Citera
2026-04-16, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Netanyahus regering har redan antagit en plan för att över en tioårsperiod bli helt självförsörjande avseende de väpnade styrkornas finansiering och materielförsörjning. Biståndsavtalet med USA håller på att löpa ut och ingen vettig israelisk regering vill sitta i knä på amerikanerna. I realiteten behöver omvärlden Israel mer än Israel behöver omvärlden.

Då får de minska något annat. Samt jag tror på det när jag ser det.
Citera
2026-04-16, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pending1
Vilken interventions politik syftar du på ens?

Den amerikanska, som jag skrev.

Citat:
Hur många gånger ska man behöva säga det, iran har rätt att försvara sig emot usa/israel då israel/usa har attackerat dem, däremot har iran inte rätt att attackera fritt andra länder bara för usa/israel har attackera dem. Sverige har inte attackerat iran, men ändå attackera de oss, och av någon lustig anledning är du okej med. vad får er att försvara terroriststaten iran egentligen?

Vem har sagt att Iran har rätt att attackera andra länder? Att Gulfstaterna attackeras är en naturlig följd av att USA attackerar Iran. Iom att dom tillåter amerikansk truppnärvaro så blir dom fair game i krigets logik givetvis.

Arabvärlden har i allmänhet ungefär samma bild av Israel som du har av Iran. Att Mossad bedriver terror, och att staten attackerar oskyldiga. Säg det till Israelbrigaden här i tråden, så blir det liv i luckan.

Som sagt, det ligger i betraktarens ögon.
Citera
2026-04-16, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det är väll jättebra, en vapenvila med libanon är ju första steget för att libanon ska avsluta sitt utrotningskrig mot israel och formalisera fred. stökigt med hezzbollah dock, antar att det kommer leda till inbördeskrig i kombination med stöd av israel.

"Lebanon’s National News Agency reports that the death toll from ongoing Israeli attacks has risen to 2,196, with 7,185 people injured.

In its latest update, the Disaster Risk Management Unit at the Grand Serail said the figures reflect the mounting human cost of Israel’s continued assault on the country."

Citat:
svårt att säga, om den libanesiska staten formellt gör hezzbollah och dess hela struktur till staten libanons fiender, så kommer det nog dödas rätt friskt.

Det är väl där vi hamnar, förmodligen. Att Libanon och de libanesiska civila hamnar mittemellan hammaren och städet i form av Israel och Hezbollah.
Citera
2026-04-16, 19:25
Medlem
En pakistansk tanker på väg ut ur sundet. Oklart var de "tankat upp". Ska bli intressant att se om den får passera för jänkarna.
Tänk personalen på alla dessa fartyg som sitter fast. 1,5 månad. Tristessen måste vara enorm.
Citera
2026-04-16, 19:30
Medlem
Avslöjade just Trump vapenvilan före Netanyahu? I ett inlägg på Truth Social:

Citat:
“I just had excellent conversations with the Highly Respected President Joseph Aoun, of Lebanon, and Prime Minister Bibi Netanyahu, of Israel,” the US president said on Truth Social.

“These two Leaders have agreed that in order to achieve PEACE between their Countries, they will formally begin a 10 Day CEASEFIRE at 5 P.M. EST,” Trump added.

“On Tuesday, the two Countries met for the first time in 34 years here in Washington, D.C., with our Great Secretary of State, Marco Rubio. I have directed Vice President JD Vance and Secretary of State Rubio, together with the Chairman of the Joint Chiefs of Staff, Dan Razin’ Caine, to work with Israel and Lebanon to achieve a Lasting PEACE.

“It has been my Honor to solve 9 Wars across the World, and this will be my 10th, so let’s, GET IT DONE!”

Det kommer han inte uppskatta Benjamin, inte alls. Hur tas beskedet i emot i Israel? Någon som vet? Samt att Trump är avsändaren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in