Citat:
Ursprungligen postat av
Graavarg
Det är svårt att ta dig på allvar när du beundrar nollan Kushner och reserv-jesus Trump. Alltid nu och då misstänker jag att det är en sann, rättvis och intelligent liberal som döljer sig bakom täggen, som bara råkar njuta av ironin i att framställa sig själv som motsatsen...
Vad har du fått "beundrar" ifrån, att presentera något som är objektivt sant (dvs oberoende av vad du eller jag tycker personligen) är väll motsatsen till känslosås som beundrar/föraktar/hatar/älskar etc.
Citat:
Hur som haver, också om man skulle anta att Iran bara sitter stilla och kvider och att Trumps blockad så småningom biter och att människor i Iran börjar svälta ihjäl, vems fel tror du att de kommer att tycka att det är?
Ja altso, du kan inte formellt ensidigt avsluta ett försvarskrig, det kan bara en anfallare göra, det är binärt.
Så så snart vi listat ut det så kan vi ju stryka många alternativ. (jag talar altso inte om "stridgheter" utan formellt krigstillstånd mellan nationer)
Citat:
Regimens, som inte ger lägger Iran på rygg inför Trumps krav?
Ja, dvs Iran, som anfallare så kan de välja på, fortsatt krig som anfallare, en förhandlad fred, och en vilkorslös kapitualation.
(seger är ju naturligtvis ävend et ett alternativ, men då ger jag 1945 års hitler i bunkern bättre odds, trotts att jag vet utfallet i det fallet....)
Citat:
Om du tror det så är du på riktigt nån incel som sitter i ett mörkt rum och ser upp till Trump, Netanyahu och andra "starka män", med din egen ynklighet och avsaknad av allmänbildning som avstamp. För så kommer det inte att gå, de kommer alla att skylla på Trump och USA. Du kan inte knäcka Iran på det viset, den som tror det vet absolut ingenting.
Då tycks du trots din lathet och okunskap, ha väldigt begränsad fantasi, och det är ju synnerligen tragisk, då fantasi är det enda jag ser som konsekvent i dina inlägg...
Citat:
Iran kan förstås få ont om andra saker, och ont om pengar om oljeintäkterna sinar. Fast det betyder omvänt att en hel del länder, inklusive Kina, blir utan den olja de annars skulle köpa. Och som Iran låtit åka genom sundet, trots sin "blockad", men som Trump nu stoppar. Det lär uppstå en hel del irritation. Fast det är ju så Trump jobbar, han förstör konsekvenet det tidigare amerikanska inflytandet i allt han tar sig till...
Det är bara 10% det handlar om från iran, istället för de 50% som du anser att iran borde kontrolera, och det förstår du väll, skulle resultera i arab on arab aktion ,vilket jag skulle se som långt värre än att atombomba bort teherean stad nr 2,3,4 osv ner till stad nr 10 i storlek (Urmia).
Citat:
Trumps blockad kommer inte att generera nåt resultat överhuvudtaget. Alla de vapen som rykten och CIA säger att Kina har sålt till Iran kan fraktas in andra vägar. Och det är extremt osannolikt att Iran tar det liggande och inte gör nånting, ifall förhandlingar inte löser ut situationen, så det mest sannolika är att Iran återupptar kriget, t.ex. genom att försöka angripa de blockerande amerikanska fartygen, och skyller det på den amerikanska blockaden. Det skulle inte förvåna mig, läget är trots allt detsamma som för en dryg vecka sedan när Trump desperat ville ha vapenvila och fred.
det har redan haft en utmärkt effekt, från ett par 100 fartyg in och ut till iran under mars och början på april, till 0 från 13 april.
och det finns inga amerikanska fartyg att angripa.... det skulle vara krigsfartygen som ligger i arabiska havet och upprätthåller blokaden.
Citat:
Och visst är det intressant, ur ett strategiskt perspektiv, om kriget tar fart igen. Trots alla som dör, och trots att vi i så fall får räkna med ännu dyrare "pris vid pump"...
inte särskillt, det är som att se iraqs efterblivna kusin ta emot, gulf kriget var mycket intressantare.