Citat:
Ursprungligen postat av
Petronius
Berätta gärna mer. Innebär snacket att "marinsidan" tolkar politikerna som att de vill ha SAAB, eller att "marinsidan" själva vill ha SAAB? Marinchefen ska ju vara en tydlig vän av franska alternativet så jag tolkar din inställning som att det är politikerna som vill ha SAAB men marinen som vill ha Naval Group?
Jag vill inte outa mig genom att säga vilken organisation jag har mest insyn i, men jag vill inte ge bilden att jag får förstahandsinfo från möten på hög nivå på FM, FMV eller Fö.
Så du får mer av ett resonemang:
Beslutet är ju Regeringens (Fö), så om allt lutar åt det är deras linje att Saab/Babcock ska få ordern. Historiskt finns det flera exempel på upphandlingar där man av politiska skäl frångått FMV:s rekommenderade alternativ, så den linjen måste inte 100% sammanfalla med vad FM/FMV bedömer. Mest kända fallet är Helikopter 14.
Men jag skulle säga att sakkunskapen väger tungt i dagsläget - förmåga behöver komma på plats snabbt, krig står för dörren och politiska hänsyn väger lättare. Så Fö:s hållning bör sammanfalla med åtminstone FMV:s, skulle jag säga. I alla fall fram tills att Frankrike meddelade att
de kunde leverera ett nästan färdigutrustat fartyg (underskatta dock inte arbetet med alla anpassningar som måste till!). För nog vill vi ha vissa speciella ledningsstöds- och vapensystem installerade.
En marinchef kan mycket väl underskatta tekniska svårigheter samt projektrisker när utländska leverantörer ska samarbeta med nya, anvisade inhemska partners. Så hans åsikt delas troligen inte med hela FM eller FMV. Jag har pratat med generalspersoner som fulländat förstår det strategiska men killgissar kring teknik, så tro inte att en företrädare för en försvarsgren talar för alla.