2026-04-16, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Kanske redan påpekats, men:

Biltillverkarna leasar ut bilar i samarbete med till exempel Santander eller annan bank. Försäljningsföretag som till exempel Bilia och Hedin hanterar beställningen.

Sen bestämmer biltillverkaren vilket restvärde som skall betalas av bilförsäljaren när leasingen är över. Det restvärdet är satt alldeles för högt, högre än vad bilen sedan kommer att kunna säljas för.

Alltså tar bilförsäljaren en förlust på varje leasingbil som återlevereras. En del av det kan dom klösa tillbaks genom att hitta på en massa slitage och skador på bilarna och fakturera leasingtagaren, men inte allt.

Bilia ägs av Erik Selin och äger nu även Hedin Automotive till 25%.
Erik Selin och andra investerare väntar nog nu på dödsstöten för Hedin och ta över alltihopa..

Är bara en tidsfråga nu innan det faller ordentligt, Hedin Automotive förlorar 6 miljoner per dygn 🥵
Jaaa, ni läser rätt.. Det är sedan sista kvartalet 2025, dessutom precis fått förlängning av lånen och obligationer till oktober 2027 ..

Så snart kommer priset på nyare elbilar rasa markant,
Jag bara väntar på en rekonstruktion 🥳
Då kommer de riktiga vargarna fram och tar över allt med mindre belopp än hela företaget är värt...

Snacka om att Anders Hedin blir en gödgris till andra investerare 😄😆
Citera
2026-04-16, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniac60
Vet inte var du har hittat din information någonstans..
Jag läste att Hedin Automotive losar 6 miljoner per dygn...
Blir betydligt mer än din fjuttiga summor..
De blöder riktigt nu..
Dessutom styckar de upp företaget i olika systerbolag, vilket blir riktigt hemtrevligt om det brakar sönder i total krasch..

Herr Selin är redan ägare 25% av Hedin Automotive, när gödgrisen kommer de riktiga vargarna fram..
Är en tidsfråga innan Anders Hedin är borta ifrån detta och förblir glömd..

De riktiga vargarna vet hur de ska ändra denna nergång, men man inväntar sitt byte först innan de tar över allt..

500 MSEK var vad Anders Hedin och Erik Selin sköt till i extra aktieägartillskott för några veckor sedan. Inte vad de gått med i förlust - det är mkt mer.
Citera
2026-04-16, 16:10
Medlem
Citat:
Bilia ägs av Erik Selin och äger nu även Hedin Automotive till 25%.
Erik Selin och andra investerare väntar nog nu på dödsstöten för Hedin och ta över alltihopa..

Erik Selin äger väl ingen större andel i Bilia?

Största ägare enligt DI: https://www.di.se/bors/aktier/bili-a-1511/
Citera
2026-04-17, 14:32
Medlem
Citat:

Är bara en tidsfråga nu innan det faller ordentligt, Hedin Automotive förlorar 6 miljoner per dygn 🥵
Jaaa, ni läser rätt.. Det är sedan sista kvartalet 2025, dessutom precis fått förlängning av lånen och obligationer till oktober 2027 ..

Borde inte ett företag som har lån och går med förlust likvideras?

Jag tycker man skall förbjuda ab, eller låta aktieägare+revisorer bli ekonomiskt ansvariga.
Citera
2026-04-19, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holdem
Erik Selin äger väl ingen större andel i Bilia?

Största ägare enligt DI: https://www.di.se/bors/aktier/bili-a-1511/

Selin äger bolaget och har inte med aktier att göra överhuvudtaget..
Citera
2026-04-20, 17:05
Medlem
Citat:
Selin äger bolaget och har inte med aktier att göra överhuvudtaget..

Vad menar du? Traditionellt är det ju just aktieinnehav som betyder ägande i aktiebolag och det verkar Selin inte ha i någon större omfattning. På vilket sätt äger han Bilia menar du?
Citera
2026-04-20, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Borde inte ett företag som har lån och går med förlust likvideras?

Det är ju först om ett bolag inte kan betala tillbaka sina lån (eller räntor på lån) som det blir tal om en konkurs - som långt senare skulle kunna leda till en likvidation (att bolaget i princip upplöses). Så länge ett företag klarar av att betala alla "räkningar", inklusive lånerelaterade kostnader, så kan det fortleva väldigt länge utan att gå i konkurs.

Men, finns regler om vad som skall ske om bolaget förbrukat sitt egna kapital i relation till vad som är bestämt (i bolaget) att det egna kapitalet skall vara. Ofta är detta kanske 100 KSEK till 1,000 KSEK. Om detta skulle ske så kan det i vissa fall leda till personligt ansvar för styrelse och VD och kan i vissa fall leda till likvidation. För Hedins räkning är detta dock fortfarande väldigt långt borta.

Att ha lån och gå med förlust leder inte med någon automatik till likvidation. Det händer i väldigt många bolag, väldigt ofta, från tid till annan. I Hedin är situationen mycket mer allvarlig - men långt från risk för likvidation på kort sikt.
Citera
2026-04-20, 19:39
Medlem
Citat:
Det är ju först om ett bolag inte kan betala tillbaka sina lån (eller räntor på lån) som det blir tal om en konkurs - som långt senare skulle kunna leda till en likvidation (att bolaget i princip upplöses). Så länge ett företag klarar av att betala alla "räkningar", inklusive lånerelaterade kostnader, så kan det fortleva väldigt länge utan att gå i konkurs.

Men, finns regler om vad som skall ske om bolaget förbrukat sitt egna kapital i relation till vad som är bestämt (i bolaget) att det egna kapitalet skall vara. Ofta är detta kanske 100 KSEK till 1,000 KSEK. Om detta skulle ske så kan det i vissa fall leda till personligt ansvar för styrelse och VD och kan i vissa fall leda till likvidation. För Hedins räkning är detta dock fortfarande väldigt långt borta.

Att ha lån och gå med förlust leder inte med någon automatik till likvidation. Det händer i väldigt många bolag, väldigt ofta, från tid till annan. I Hedin är situationen mycket mer allvarlig - men långt från risk för likvidation på kort sikt.

Företaget skall likvideras av revisorn, så snart lånen är lika stora som göretagets realkapital.
Allting skall gå jämt upp när företaget förklaras i konkurs.det senaste företaget där detta fungerade var algots, som gick i konkurs 1977, sedan dess har skattebetalare och fodringsägare fått betala notan för företag och revisorers försumlighet.
Om inte detta fungerar får reglerna för ab ändras, dvs aktieägare, samt revisorer måste bli ekonomiskt ansvariga, annars måste aktiebolag som företagsform avskaffas.
Citera
2026-04-21, 10:07
Medlem
Citat:
Vad menar du? Traditionellt är det ju just aktieinnehav som betyder ägande i aktiebolag och det verkar Selin inte ha i någon större omfattning. På vilket sätt äger han Bilia menar du?

Diskussionen är avslutad från min del..
Dessutom håller du på med härskarteknik mot andra också.
Citera
2026-04-21, 10:30
Medlem
Citat:
Dessutom håller du på med härskarteknik mot andra också.

Det var inte meningen - då ber jag om ursäkt.

Ha det fint!
Citera
2026-04-21, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Företaget skall likvideras av revisorn, så snart lånen är lika stora som göretagets realkapital.
Allting skall gå jämt upp när företaget förklaras i konkurs.det senaste företaget där detta fungerade var algots, som gick i konkurs 1977, sedan dess har skattebetalare och fodringsägare fått betala notan för företag och revisorers försumlighet.
Om inte detta fungerar får reglerna för ab ändras, dvs aktieägare, samt revisorer måste bli ekonomiskt ansvariga, annars måste aktiebolag som företagsform avskaffas.

Menar du att företaget skall likvideras när lånen är lika stora som det egna kapitalet?
Citera
2026-04-21, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PanAmerican
Ja men det är väl lite det jag menar, de verkar inte anpassa sig efter verkligheten.

Minns när min lärare i orientering på officershögskolan sa "Stämmer inte kartan med verkligheten så är det verkligheten som gäller".
Alltså lite så, när skapade modeller förändras bör man vara agil och anpassa sig efter en ny verklighet.

Att de fått in "nya" pengar hjälper ju inte om det rinner ut pengar.
Alltså ösa vatten i en hink med hål i är inte bra, bättre att täta hinken innan man försöker fylla den.

Varför måste bilhallar se ut som palats i glas?
De lär ju vara dyra att värma upp även om det finns bra isolerade glas idag.
Varför 6-8 meters takhöjd i en bilhall för personbilar???
Det behövs för lastbilar men knappast personbilar.

Börjar kunderna förstå att det är de som betalar för palatsen?
Porsche kan jag förstå men många andra märken kanske 3 meters takhöjd räcker.

Jag förstår att jag betalar för handlarens bling bling och därför handlar jag hos de som verkar vara kostnadseffektiva, kanske något för dagens bilhandlare att titta på.

Kan det bli fokus på att leverera prisvärda bilar utan en ofantligt meningslös overhead...?

Ja ja om två år vet vi väl vad kunden vill betala för.

Det här håller jag med om till 100% och särskilt det du skrev om "Stämmer inte kartan med verkligheten så är det verkligheten som gäller" tror jag är något som helt missats i Hedins fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in