2026-03-25, 17:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Säljer Hedin Volvo?

Nej det tror jag inte...
Inte NIO eller Lynk & Co heller, det var mest för om dessa företag är drabbade av konjunkturen.
Citera
2026-03-27, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Säljer Hedin Volvo?
Ja, men inte i Sverige

https://www.hedinautomotive.nl/volvo
Citera
2026-03-27, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PanAmerican
Ja med tanke på att det mesta rullar på som tidigare och löneökningarna för personalen bara fortsätter.

De har sagt upp en hel del folk. Verkar ännu så länge inte givit önskat resultat på nedersta raden.

Löneökningar är väl rent generellt svårt att undvika då de är centralt förhandlade och del av kollektivavtalen.
Citera
2026-03-27, 21:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Holdem
De har sagt upp en hel del folk. Verkar ännu så länge inte givit önskat resultat på nedersta raden.

Löneökningar är väl rent generellt svårt att undvika då de är centralt förhandlade och del av kollektivavtalen.

A-ha ok, inte läst något om varsel från Hedin men de kanske tar det i små steg.
De verkar fortfarande ha mycket folk på de flesta ställena i Göteborg verkar det som, typ huvudkontoret men klart det är ju "hela" Hedin med "Construction" "IT" osv. delar av koncernen kanske går bra.

Sen hade det väl inte gjort konkurrensen sämre om Hedin hade blivit uppdelat på mindre enheter, de dominerar ju personbilsmarknaden mycket känns det som.

Ja det stämmer ju, svårt att komma undan de centrala avtalen.
Citera
2026-03-30, 17:02
Medlem
Citat:
De verkar fortfarande ha mycket folk på de flesta ställena i Göteborg verkar det som, typ huvudkontoret men klart det är ju "hela" Hedin med "Construction" "IT" osv. delar av koncernen kanske går bra.

Hedin Construction tror jag ligger utanför resten av Hedingruppen. Ca 5 MSEK förlust 2024 på en omsättning på runt 1.3 mdr för det bolaget enligt Allabolag. Hedin IT AB förefaller ligga med i resten av gruppen.

Eftersom Anders Hedin och Erik Selin just sköt till 500 miljoner av egna pengar och dessutom betalade ännu mer på redan dyra obligationer bara för att få ett års frist med betalningar så verkar det mesta gå rätt dåligt.

Något känns som mer än bara en "svacka". Bolaget formligen blöder ju pengar och får ta till verktyg med finansiering som ligger nära "default". Hur kunde det bli så undrar man.
Citera
2026-03-30, 21:01
Avslutad
Citat:
Hedin Construction tror jag ligger utanför resten av Hedingruppen. Ca 5 MSEK förlust 2024 på en omsättning på runt 1.3 mdr för det bolaget enligt Allabolag. Hedin IT AB förefaller ligga med i resten av gruppen.

Eftersom Anders Hedin och Erik Selin just sköt till 500 miljoner av egna pengar och dessutom betalade ännu mer på redan dyra obligationer bara för att få ett års frist med betalningar så verkar det mesta gå rätt dåligt.

Något känns som mer än bara en "svacka". Bolaget formligen blöder ju pengar och får ta till verktyg med finansiering som ligger nära "default". Hur kunde det bli så undrar man.

Ja om det verkligen är "egna pengar" de går in med i den storleken i detta läget med eventuellt stigande räntor och sämre köpkraft hos kunderna känns det ju lite riskabelt.
Men samtidigt undrar man ju hur mycket de tjänat om de går in med det beloppet med egna pengar.

Förmodligen ingen bra känsla att jobba på Hedin idag.

Den som lever får se hur det blir...
Risken är väl att det är konstgjord andning på en död patient.
Citera
2026-03-31, 08:10
Medlem
barkeepers avatar
Kanske redan påpekats, men:

Biltillverkarna leasar ut bilar i samarbete med till exempel Santander eller annan bank. Försäljningsföretag som till exempel Bilia och Hedin hanterar beställningen.

Sen bestämmer biltillverkaren vilket restvärde som skall betalas av bilförsäljaren när leasingen är över. Det restvärdet är satt alldeles för högt, högre än vad bilen sedan kommer att kunna säljas för.

Alltså tar bilförsäljaren en förlust på varje leasingbil som återlevereras. En del av det kan dom klösa tillbaks genom att hitta på en massa slitage och skador på bilarna och fakturera leasingtagaren, men inte allt.
Citera
2026-04-01, 11:56
Medlem
Citat:
Ja om det verkligen är "egna pengar" de går in med i den storleken i detta läget med eventuellt stigande räntor och sämre köpkraft hos kunderna känns det ju lite riskabelt.
Men samtidigt undrar man ju hur mycket de tjänat om de går in med det beloppet med egna pengar.

Bolaget omsätter nästan 100 miljarder, så i det sammanhanget är inte 500 MSEK inte jättemycket (nettovinst för ett år på typ 0,5%). Läste någonstans att de totala externa lånen är omkring sex miljarder SEK.

Det jag inte förstår är hur man lyckats hamna i den här situationen. Just problemet med utlovade återköpspriser på leasingfordon är ju egenskapat - för att få till attraktiva leasingavtal. En någorlunda kompetent ledning för ett bolag i den här storleken borde ju haft scenarier och sätt att hantera problemen som är på marknaden. Känns som bolaget bara sitter och tittar på medan världen omkring dem "brinner".
Citera
2026-04-01, 18:16
Avslutad
Citat:
Bolaget omsätter nästan 100 miljarder, så i det sammanhanget är inte 500 MSEK inte jättemycket (nettovinst för ett år på typ 0,5%). Läste någonstans att de totala externa lånen är omkring sex miljarder SEK.

Det jag inte förstår är hur man lyckats hamna i den här situationen. Just problemet med utlovade återköpspriser på leasingfordon är ju egenskapat - för att få till attraktiva leasingavtal. En någorlunda kompetent ledning för ett bolag i den här storleken borde ju haft scenarier och sätt att hantera problemen som är på marknaden. Känns som bolaget bara sitter och tittar på medan världen omkring dem "brinner".

Ja men det är väl lite det jag menar, de verkar inte anpassa sig efter verkligheten.

Minns när min lärare i orientering på officershögskolan sa "Stämmer inte kartan med verkligheten så är det verkligheten som gäller".
Alltså lite så, när skapade modeller förändras bör man vara agil och anpassa sig efter en ny verklighet.

Att de fått in "nya" pengar hjälper ju inte om det rinner ut pengar.
Alltså ösa vatten i en hink med hål i är inte bra, bättre att täta hinken innan man försöker fylla den.

Varför måste bilhallar se ut som palats i glas?
De lär ju vara dyra att värma upp även om det finns bra isolerade glas idag.
Varför 6-8 meters takhöjd i en bilhall för personbilar???
Det behövs för lastbilar men knappast personbilar.

Börjar kunderna förstå att det är de som betalar för palatsen?
Porsche kan jag förstå men många andra märken kanske 3 meters takhöjd räcker.

Jag förstår att jag betalar för handlarens bling bling och därför handlar jag hos de som verkar vara kostnadseffektiva, kanske något för dagens bilhandlare att titta på.

Kan det bli fokus på att leverera prisvärda bilar utan en ofantligt meningslös overhead...?

Ja ja om två år vet vi väl vad kunden vill betala för.
Citera
2026-04-01, 23:13
Medlem
Generalanderssons avatar
Det hela är en stark överdrivning. Det svänger väldigt mkt i bilbranschen, och så har det alltid varit.
Citera
2026-04-02, 10:23
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Ingen vill köpa elbilar och när riktiga bilar nu inte får säljas längre behåller folk sin gamla så det kommer inte några begagnade ut heller som bilhandlarna kan tjäna något på.

Kan du utveckla vad du definierar som riktiga bilar? Vad är det specifikt som minskat försäljningen?
Citera
2026-04-16, 08:31
Medlem
Citat:

Vet inte var du har hittat din information någonstans..
Jag läste att Hedin Automotive losar 6 miljoner per dygn...
Blir betydligt mer än din fjuttiga summor..
De blöder riktigt nu..
Dessutom styckar de upp företaget i olika systerbolag, vilket blir riktigt hemtrevligt om det brakar sönder i total krasch..

Herr Selin är redan ägare 25% av Hedin Automotive, när gödgrisen kommer de riktiga vargarna fram..
Är en tidsfråga innan Anders Hedin är borta ifrån detta och förblir glömd..

De riktiga vargarna vet hur de ska ändra denna nergång, men man inväntar sitt byte först innan de tar över allt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in