Citat:
Ursprungligen postat av
Holdem
Bolaget omsätter nästan 100 miljarder, så i det sammanhanget är inte 500 MSEK inte jättemycket (nettovinst för ett år på typ 0,5%). Läste någonstans att de totala externa lånen är omkring sex miljarder SEK.
Det jag inte förstår är hur man lyckats hamna i den här situationen. Just problemet med utlovade återköpspriser på leasingfordon är ju egenskapat - för att få till attraktiva leasingavtal. En någorlunda kompetent ledning för ett bolag i den här storleken borde ju haft scenarier och sätt att hantera problemen som är på marknaden. Känns som bolaget bara sitter och tittar på medan världen omkring dem "brinner".
Ja men det är väl lite det jag menar, de verkar inte anpassa sig efter verkligheten.
Minns när min lärare i orientering på officershögskolan sa "Stämmer inte kartan med verkligheten så är det verkligheten som gäller".
Alltså lite så, när skapade modeller förändras bör man vara agil och anpassa sig efter en ny verklighet.
Att de fått in "nya" pengar hjälper ju inte om det rinner ut pengar.
Alltså ösa vatten i en hink med hål i är inte bra, bättre att täta hinken innan man försöker fylla den.
Varför måste bilhallar se ut som palats i glas?
De lär ju vara dyra att värma upp även om det finns bra isolerade glas idag.
Varför 6-8 meters takhöjd i en bilhall för personbilar???
Det behövs för lastbilar men knappast personbilar.
Börjar kunderna förstå att det är de som betalar för palatsen?
Porsche kan jag förstå men många andra märken kanske 3 meters takhöjd räcker.
Jag förstår att jag betalar för handlarens bling bling och därför handlar jag hos de som verkar vara kostnadseffektiva, kanske något för dagens bilhandlare att titta på.
Kan det bli fokus på att leverera prisvärda bilar utan en ofantligt meningslös overhead...?
Ja ja om två år vet vi väl vad kunden vill betala för.