2026-04-13, 19:10
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Borde ha skett för länge sedan.
Hade vi ställt tydligare krav från början hade vi haft mindre kaoz i samhället.
Ja, skadan är ju tyvärr redan skedd. Islamistiska celler har etablerat sig i såväl Tyskland som Sverige och många lever under radarn ute i förorterna.
Citera
2026-04-16, 09:54
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Ja det är 2 fall nyligen som skapar ramaskri i tyskland da 2 personer utvisats till sina hemländer trots att bada är födda i tyskland. De har orsakat dödsfall i trafiken med sedvanlig macho attityd i trafiken. Den ena som utvisas till Turkiet verkar ha förstatt mindre under rättegangen da han menar att det är orättvist att han döms till utvisning. I det andra fallet utvisas en man som är född i tyskland till kosovo.
Vad tycker vi om detta? Är det inte omänskligt?

Källa Turkiska fallet

https://www.bild.de/regional/stuttgart/er-raste-einen-vater-tot-klage-abgewiesen-staat-darf-tuerken-abschieben-69d49570086bb1c024ff988d

Källa Kosovo fallet

https://www.bild.de/regional/nordrhein-westfalen/richter-faellt-knallhart-urteil-naechster-totraser-wird-abgeschoben-69d882f276e0dadf98a0cf8f

På vilket sätt är det omänskligt?

Turken är garanterat medborgare i Turkiet och kosovoalbanen är med stor sannolikhet medborgare i Kosovo. De har med andra ord hemländer att återvända till och som välkomnar dem.
Citera
2026-04-16, 14:30
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
Jo men det hade varit mer intressant om man utvisade en tysk medborgare. Jag vet inte hur tysk lagstiftning ser ut på den fronten men Danmark visade tex ut en dansk medborgare som även hade ett turkiskt medborgarskap.
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Jo, det finns länder (som Danmark) som utvisar personer med dubbelt medborgarskap. Även om det ena medborgarskapet tillhör landet som personen bor i.
Nej, det har ni fått om bakfoten. Danmark har aldrig utvisat någon från Danmark så länge de har haft danskt medborgarskap. Det finns fall där Danmark har återkallat det danska medborgarskapet, i vissa fall även för personer födda i Danmark, varpå personen utvisats. Men ingen dansk medborgare har utvisats ur Danmark så länge de har haft kvar sitt danska medborgarskap.
Citera
2026-04-16, 15:03
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Nej, det har ni fått om bakfoten. Danmark har aldrig utvisat någon från Danmark så länge de har haft danskt medborgarskap. Det finns fall där Danmark har återkallat det danska medborgarskapet, i vissa fall även för personer födda i Danmark, varpå personen utvisats. Men ingen dansk medborgare har utvisats ur Danmark så länge de har haft kvar sitt danska medborgarskap.

Det du skriver är ju precis det jag egentligen menade, tack för klargörandet!
Alltså först återkallande av medborgarskap i aktuellt land, sedan utvisning till det andra landet som personen är medborgare i.

En sak jag är osäker på, men som kanske du har koll på: Går det endast att återkalla medborgarskap som är förvärvade? Eller är det även möjligt att t.ex återkalla det danska medborgarskapet för en person som föds som dansk medborgare och sedan har förvärvat ett annat medborgarskap?
Citera
2026-04-16, 15:11
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Det du skriver är ju precis det jag egentligen menade, tack för klargörandet!
Alltså först återkallande av medborgarskap i aktuellt land, sedan utvisning till det andra landet som personen är medborgare i.

En sak jag är osäker på, men som kanske du har koll på: Går det endast att återkalla medborgarskap som är förvärvade? Eller är det även möjligt att t.ex återkalla det danska medborgarskapet för en person som föds som dansk medborgare och sedan har förvärvat ett annat medborgarskap?
Du kan spana in fallet Adam Johansen. Han föddes i Danmark, och blev dansk medborgare vid födseln. Hans mamma är dansk (från Färöarna), men hans pappa är från Tunisien. Så vid födseln fick han inte bara danskt utan även tunisiskt medborgarskap. När han senare i livet gick med i IS ledde det till att Danmark återkallade det danska medborgarskapet.

https://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-7274403-9909061
https://menneskeret.dk/monitorering/afgoerelsesdatabase/johansen-v-denmark
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE13790984/den-europaeiske-menneskerettighedsdomstol-afviser-sagen-om-adam-johansen-der-kaempede-for-is-i-syrie n/
https://verfassungsblog.de/anything-goes/
Citera
2026-04-16, 16:01
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Du kan spana in fallet Adam Johansen. Han föddes i Danmark, och blev dansk medborgare vid födseln. Hans mamma är dansk (från Färöarna), men hans pappa är från Tunisien. Så vid födseln fick han inte bara danskt utan även tunisiskt medborgarskap. När han senare i livet gick med i IS ledde det till att Danmark återkallade det danska medborgarskapet.

https://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-7274403-9909061
https://menneskeret.dk/monitorering/afgoerelsesdatabase/johansen-v-denmark
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE13790984/den-europaeiske-menneskerettighedsdomstol-afviser-sagen-om-adam-johansen-der-kaempede-for-is-i-syrie n/
https://verfassungsblog.de/anything-goes/

Fast då hade han alltså två medborgarskap redan från början? Jag tänker på en situation där han fötts med enbart danskt medborgarskap och senare i livet förvärvat även tunisiskt dito. Hade det även då varit möjligt att plocka av honom det danska medborgarskapet? Det är för mig en intressant fråga!
Citera
2026-04-16, 16:59
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Fast då hade han alltså två medborgarskap redan från början? Jag tänker på en situation där han fötts med enbart danskt medborgarskap och senare i livet förvärvat även tunisiskt dito. Hade det även då varit möjligt att plocka av honom det danska medborgarskapet? Det är för mig en intressant fråga!
Ja, du... jag kommer inte på något konkret exempel på det du beskriver på rak arm. Men jag utgår ifrån att de danska reglerna om återkallelse av medborgarskap på grund av brott i princip ser likadana ut om man har haft det andra medborgarskapet hela livet, eller om man förvärvat det först senare. Du kan ta ett annat exempel, från Storbritannien. Shamima Begum föddes i England, gick med i IS, och fick sitt brittiska medborgarskap återkallat. Det gjorde britterna med argumentet att hon hade rätt till medborgarskap i Bangladesh. Kruxet är att myndigheterna i Bangladesh inte vill kännas vid henne. Eftersom varken Bangladesh eller Storbritannien vill kännas vid henne är hon i praktiken statslös, även om hon enligt lag har åtminstone ett lands medborgarskap. Den brittiska lagstiftningen som ledde till att hennes brittiska medborgarskap återkallades förutsätter nämligen att personen också har medborgarskap i någon annan stat.

Att återkalla ett gammalt medborgarskap när någon skaffar ett nytt var för övrigt något många europeiska stater gjorde fram till för bara några decennier sedan. Oavsett om något brott hade begåtts. Alltså, om du från födseln var medborgare i land A, och någon gång i vuxen ålder valde att bli medborgare i land B, så tolkade land A det som att du inte längre ville fortsätta vara medborgare i land A, och återkallade helt sonika ditt medborgarskap i land A. Sånt gjorde många europeiska länder rutinmässigt fram tills för bara några decennier sedan. Här i Sverige var det så det såg ut fram tills sommaren 2001 (se Prop. 1999/2000:147). Det är något väldigt annorlunda från att återkalla ett medborgarskap på grund av brott.
Citera
2026-04-16, 17:24
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ja, du... jag kommer inte på något konkret exempel på det du beskriver på rak arm. Men jag utgår ifrån att de danska reglerna om återkallelse av medborgarskap på grund av brott i princip ser likadana ut om man har haft det andra medborgarskapet hela livet, eller om man förvärvat det först senare. Du kan ta ett annat exempel, från Storbritannien. Shamima Begum föddes i England, gick med i IS, och fick sitt brittiska medborgarskap återkallat. Det gjorde britterna med argumentet att hon hade rätt till medborgarskap i Bangladesh. Kruxet är att myndigheterna i Bangladesh inte vill kännas vid henne. Eftersom varken Bangladesh eller Storbritannien vill kännas vid henne är hon i praktiken statslös, även om hon enligt lag har åtminstone ett lands medborgarskap. Den brittiska lagstiftningen som ledde till att hennes brittiska medborgarskap återkallades förutsätter nämligen att personen också har medborgarskap i någon annan stat.

Att återkalla ett gammalt medborgarskap när någon skaffar ett nytt var för övrigt något många europeiska stater gjorde fram till för bara några decennier sedan. Oavsett om något brott hade begåtts. Alltså, om du från födseln var medborgare i land A, och någon gång i vuxen ålder valde att bli medborgare i land B, så tolkade land A det som att du inte längre ville fortsätta vara medborgare i land A, och återkallade helt sonika ditt medborgarskap i land A. Sånt gjorde många europeiska länder rutinmässigt fram tills för bara några decennier sedan. Här i Sverige var det så det såg ut fram tills sommaren 2001 (se Prop. 1999/2000:147). Det är något väldigt annorlunda från att återkalla ett medborgarskap på grund av brott.

Det fetade: Jodå, det vet jag sedan förr. Ett berömt och smått ökänt fall var när "tuffe Uffe" Samuelsson under OS i Nagano 1998 plötsligt avslöjades med att inte längre vara svensk medborgare! Detta eftersom han blivit beviljad medborgarskap även i USA. Det tragikomiska var att Ulf själv tydligen inte visste att han inte längre var svensk medborgare, och började sedan gråta när han fick reda på det. Hå hå, ja ja...

https://www.journalisten.se/nyheter/svds-avslojande-gjorde-folk-rasande/

On topic: I Norge var det f.ö fortfarande de reglerna som gällde tills rätt nyligen, men jag tror att även Norge lättat på detta nu. Åtminstone fick min vän, som bor i Norge sedan 30 år tillbaka, nyligen ett beviljat medborgarskap i Norge. Detta utan att han förlorade sitt svenska dito.
Citera
2026-04-16, 20:27
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:

Wow, det fattar väll vi också! Det är självklart att man har återkallat medborgarskapet först innan man har utvisat.
I slutändan har en person som en gång i tiden kunnat kalla sig för dansk inte längre kunnat det, sen att detaljerna kring hur det gått till inte framgick i mitt inlägg gjorde det jobbigt för dig?
Citera
2026-04-16, 22:19
Medlem
RomernasKungs avatar
Det kommer knappast uppstå nån akut brist på turkar i Tyskland. Dom har minsann så det räcker och blir över. Ligger skal av pistagenötter på gatorna.
Citera
2026-04-17, 07:19
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
Wow, det fattar väll vi också! Det är självklart att man har återkallat medborgarskapet först innan man har utvisat.
I slutändan har en person som en gång i tiden kunnat kalla sig för dansk inte längre kunnat det, sen att detaljerna kring hur det gått till inte framgick i mitt inlägg gjorde det jobbigt för dig?
Toppen! Då är vi alla på det klara med att det handlar om återkallelse av medborgarskap, inget annat. För att föra diskussionen tillbaka till Tyskland: där var reglerna fram tills ganska nyligen att personer förväntades ha ett och endast ett medborgarskap. Man ville helt enkelt att folk skulle bekänna färg, så att säga. Sommaren 2024 ändrades reglerna för att tillåta dubbelt medborgarskap (se lite mer detaljer i denna FAQ). Fram tills dess var grundregeln att personer med tyskt medborgarskap som skaffar medborgarskap i ett annat land blev av med sitt tyska medborgarskap. Personer som från födseln fick mer än ett medborgarskap fick bestämma vilket av dem de skulle behålla. Dubbla medborgarskap motverkades aktivt som en principfråga. Det oavsett om någon begått ett brott eller inte.

Så sent som i fjol förekom det aktiva debatter om att börja återkalla det tyska medborgarskapet från folk med dubbla medborgarskap och som stöttat terrorism, antisemitism eller extremism (se Human Rights Watch för mer detaljer). Återkallelse av tyskt medborgarskap är en het potatis i landets politik.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in