2026-04-11, 23:53
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Konstigt är det inte, men det brukar ofta vara "svårare" att utvisa utländska medborgare om de är födda i det land där dom bor. I detta fall utvisade dock Tyskland denne turkiske medborgare som är född i Tyskland.

Jo men det hade varit mer intressant om man utvisade en tysk medborgare. Jag vet inte hur tysk lagstiftning ser ut på den fronten men Danmark visade tex ut en dansk medborgare som även hade ett turkiskt medborgarskap.
Citera
2026-04-12, 08:36
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
Jo men det hade varit mer intressant om man utvisade en tysk medborgare. Jag vet inte hur tysk lagstiftning ser ut på den fronten men Danmark visade tex ut en dansk medborgare som även hade ett turkiskt medborgarskap.

Jo, det finns länder (som Danmark) som utvisar personer med dubbelt medborgarskap. Även om det ena medborgarskapet tillhör landet som personen bor i.
Senast redigerad av pestloppan 2026-04-12 kl. 08:45.
Citera
2026-04-12, 09:53
Medlem
ErlingBrautHaalands avatar
Citat:
Tack för att du försöker hjälpa mig med att få vissa individer här i tråden att förstå just detta!

Det verkar nämligen som att flera användare i tråden tror att Tyskland utvisar två personer med tyskt medborgarskap, men med bakgrund i andra länder.
Det står ju i ämnesstarten att det är utlänningar kan du inte läsa?
Citera
2026-04-12, 10:05
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErlingBrautHaaland

Är man utlänning om man är född i Tyskland?
Citera
2026-04-12, 10:32
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErlingBrautHaaland

Jodå, det kan jag. Men flera andra här i tråden kan uppenbarligen inte det eftersom de tror att männen i fråga är medborgare även i Tyskland, förutom i det land de utvisas till.

Denna tråd är egentligen tämligen poänglös eftersom det finns många länder som utvisar utländska medborgare trots att de födda i det land de bor i. Sverige är f.ö ett av dessa länder.
Senast redigerad av pestloppan 2026-04-12 kl. 10:37.
Citera
2026-04-12, 10:43
Medlem
pestloppans avatar
Citat:

Om man inte är tysk medborgare (dessa två män är inte det) så är man per definition utlänning, ja.

Utlänning = någon som inte är medborgare i det land man är bosatt i.

(Däremot räknas inte männen som invandrare eftersom de är födda i Tyskland).

Enkelt, eller hur?
Citera
2026-04-12, 10:45
Medlem
LKKINGENs avatar
Märkligt att det finns de som anser att rubriken på tråden är ok samtidigt som dom argumenterar för att de som är födda i Tyskland inte borde utvisas, hur kan någon som är född i ett land anses vara utlänning?
Orkade inte era små wokehjärnor ta tag i den delen av historien?

Ja fy fan, får hoppas att dom verkligen får till stånd den där förändringen i grundlagen så medborgarskap kan dras tillbaks så vi kan bli av med våra tillresta, det ska räcka med fortkörning för att bli utvisad och vill ingen ha dom får vi väl ringa danskarna och fråga om vi kunde ändra oss vad det gäller att samarbeta och bygga en fängelseö dit alla de som inte skall vara i våra samhällen skickas på obestämd tid tills någon ringer och säger att dom vill ha denna person.
Citera
2026-04-12, 15:32
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Om man inte är tysk medborgare (dessa två män är inte det) så är man per definition utlänning, ja.

Utlänning = någon som inte är medborgare i det land man är bosatt i.

(Däremot räknas inte männen som invandrare eftersom de är födda i Tyskland).

Enkelt, eller hur?

Japp, håller med!
Citera
2026-04-13, 05:49
Moderator
Ancistruss avatar
Politik: utrikes --> Integration och invandring
/Moderator
Citera
2026-04-13, 06:49
Medlem
Citat:

Om man inte har tyska föräldrar ja?

Eller menar du att någon som föds av 2 afrikanska föräldrar förvandlas till en tysk om de lyckas göra detta innanför den tyska gränsen? Det barnet är väl exakt lika afrikanskt oavsett plats.

Vilka dina föräldrar är spelar rätt mycket större roll än var de valde att föda dig.
Citera
2026-04-13, 17:33
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Om man inte har tyska föräldrar ja?

Eller menar du att någon som föds av 2 afrikanska föräldrar förvandlas till en tysk om de lyckas göra detta innanför den tyska gränsen? Det barnet är väl exakt lika afrikanskt oavsett plats.

Vilka dina föräldrar är spelar rätt mycket större roll än var de valde att föda dig.

Vi pratar i juridiska termer, i USA tex så är du amerikan om du föds där. I sverige har vi inte det så som jag har förstått det.
Citera
2026-04-13, 18:54
Medlem
Citat:
Vi pratar i juridiska termer, i USA tex så är du amerikan om du föds där. I sverige har vi inte det så som jag har förstått det.

Jag förstår det. Jag går dock steget längre och ignorerar vad som gäller på papperet utan hur människor faktiskt ser på saker och ting. USA är för övrigt ett väldigt unikt land. Det går inte att jämföra USA med något europeiskt land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in