2026-04-04, 12:47
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Fast nu tänker jag väl mer på svenskar, sedan så även om man vill uppleva naturen så vill man väl ta en öl?

Som svensk? Ja då tar man väl med sig kylväskan och fyller den med öl
Citera
2026-04-04, 12:49
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Norrland är en industriskog och kommer aldrig någonsin kunna locka en större mängd utländska turister som vill ha en naturupplevelse.

Säg inte det, uppvuxen dunderklumpen granplantage är ju väldigt trolsk att vandra i, så åtminstånde jag hade gjärna åkt till norrland bara jag kunnat ta en öl. Tror många känner samma.
Citera
2026-04-04, 12:51
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Som svensk? Ja då tar man väl med sig kylväskan och fyller den med öl

Beror nog mycket på vilken svenne man är, själv åker jag helre till kontinenten än släpar runt på öl och sabbar ryggen.
Citera
2026-04-04, 12:55
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fizzle
Så Sveriges rolighetsfaktor för turister avgörs av antalet uteserveringar med terrass längst med turer och vandringsleder?
Vilka ställen tänker du på utöver ett par fästningar? Inte så välbyggd åsikt precis.

Tja Estrid Ericsson hävdade ju att livets första och sista glädje är maten och drycken, och jag är beredd att hålla med. Kan jag inte äta och dricka gott på semmestern är det inte mycket till semmester.

Jag tänker generellt på hela landet. Möjligtvis undantaget Sölvesborg som jobbat sktivt med sina stränder. Annars är det som bäst kaffe med våffla.
Citera
2026-04-04, 12:58
Medlem
Citat:
Jag läste just helgens reportage i SvD, det handlar om en cykeltur på 14 km från Wannsee till Potsdam.

Reportaget beskriver på ett fylligt och trivsamt sätt hur de fikar, ölar och äter sig fram med cykel från Wannsee Bahnhof till Potsdam. När jag räknar verkar det som att de hunnit med inte mindre än fem öl, ett glas champagne (eller sekt) och en kaffe. Det blir ju ett "ölstopp" varannan kilometer.

Var i Sverige finns möjligheter till något liknande och varför finns det så få trevliga "turer" i Sverige? Kommer man till Tyskland, Italien, Spanien så har ju varje håla en vandringsled med minst ett, ofta två värdshus. Samma sak, varenda borg på kontinenten har en ölstuga med utsiktsterrass. Här hemma är fästningsterrassen i Varberg undantaget, men varken Bohus fästning, Älvsborgs fästning eller Carlstens fästning har någon servering med utblick.

Några bra idéer på vad som behövs för att utveckla Sverige som turismland?

Länk till artikeln, antagligen bakom betalvägg, men den behöver inte läsas för att diskutera vad som behöver göras för att Sverige ska bli roligare.

https://www.svd.se/a/gkk9ya/pa-cykeltur-bland-strandidyller-och-slott

På ditt inlägg så verkar det mesta vara ointressant vad man kan roa sig med, förutom att man på något trevligt sätt ska kunna promenera eller cykla mellan pubarna.

Jag vet inte varför vi inte har pubar överallt, det kanske inte var lönsamt? Vi har ju systembolaget och kan köpa öl och sprit mycket billigare än vad det kostar att sitta i en pub.
Citera
2026-04-04, 13:10
Medlem
Glostrups avatar
Sveriges vandringsleder och cykelleder är gratis, och tack vare allemansrätten är det gratis att tälta och röra sig i den svenska naturen. Tröttnar man på det så finns det privärda vandrarhem och airBnBs runt om i landet. Varenda liten håla har ett fik, och vill man ha något starkare så kan man ta med sig själv.

Det TS helt missar är att varje land har sin egen upplevelse och sin egen charm. Vill man dricka sekt och cykla åker man kanske till Potsdam, eller Dolomiterna. Vill man åka självstyrd kanalbåt så är det Storbritannien, Tyskland, Frankrike eller Nederländerna som gäller. Man kan välja att åka runt i vindistrikt eller kustdistrikt - med den komfort och prisnivå man önskar.

Sverige har en mer vildmarksbaserad turism, om man undantar södra Sveriges (horribla) turistcentran. Det betyder att man på en liten budget kan uppleva vidderna utan att behöva störs av turisthorder - och det är värt mycket för vissa. Att kunna röra sig fritt i naturen är inte självklart i alla länder, så att komma till Sverige där man kan fiska, vandra, campa och njuta av sommaren nästan gratis är inte ett dåligt alternativ.

Folk uppskattar olika saker, så att såga Sverige för att det inte är exakt likadant som alla andra turistländer är bara korkat. Själv är jag glad att jag slipper trängas med tusentals turister vart jag än går - du kan ju fråga befolkningen i Barcelona, Florens eller Visby om de tycker att det borde byggas ut mer för turister…
Citera
2026-04-04, 13:17
Medlem
guderis avatar
Citat:
Beror nog mycket på vilken svenne man är, själv åker jag helre till kontinenten än släpar runt på öl och sabbar ryggen.

Beror lite på vad du jämför också, finns ju ofta inte ett befolkningsunderlag att driva sådan verksamhet i Sverige året runt, det betyder att man måste räkna hela årets vinst på kanske 3 eller 4 månader.

Ganska stor skillnad mellan Potsdam som ligger precis utanför Berlin och säg Hedemora eller Bräcke.
Citera
2026-04-04, 13:40
Medlem
Det är en kombination av glest befolkningsunderlag, historiskt arv av hur serveringar reglerats och att vi haft en semesterkultur inom Sverige där man bott i stugor/hus eller camping/tältplatser.

Det glesa befolkningsunderlaget gör att det är svårt att ha en servering som lever på lokal turism och utflyktsmål. Ska man ha en servering igång behöver man inte bara säsongsmässigt stort antal besökare utan även att det finns tillräckligt antal människor i närheten som kan ta sig dit enkelt - I Centraleuropa är det inte ovanligt att folk ägnar en helg med att åka iväg till en dalgång med tåg/buss och vandra, varenda by kan hålla sig med en servering.
Att Skånes gästgiverier blev kända berodde i hög grad på att Skåne är den mest tätbefolkade delen av Sverige, när samhällsekonomin växte kring sekelskiftet 1900 fanns det förhållandevis många gästgiverier nära varandra och som behövde konkurrera med kvaliteten på maten och undfängnaden (de klassiska svenska gästgiverierna som fanns på 17-1800talen var i de flesta fall ökänt ruskiga ställen och stängde istället igen vid samma tid som gästgiverierna i Skåne gjorde en uppryckning).

Det historiska arvet av hur serveringar reglerats, särskilt för serveringar med alkohol, gjorde att det från 1920-talet till 1990-talet var svårt intill omöjligt att få tillstånd för flera konkurrerande serveringar. Även om detta har lättat nu så finns det fortfarande mentalt ett arv kvar av detta, inställningen både från kommunen och näringslivet på orten kan därför variera väldigt stort. Jag misstänker också att skulle man föreslå en ölservering på många håll så skulle det också stoppas av kommunen/Länsstyrelsen av kulturmiljöskäl "för det skulle fördärva den unika kulturmiljön" eller motsvarande argument.

Semesterkulturen i Sverige har varit att åka iväg till stugor/hus eller camping/tältplatser där man köper med sig och tillagar egen mat, det har framförallt gynnat de lokala matbutikerna. Sen är det som sagt var de genomsnittliga avstånden som gör mycket, behöver man köra bil till en viss plats som i de flesta fall är det försvinner en del av marknaden när någon måste köra bilen därifrån. I stora delar av Europa är det inte ovanligt att man hyr in sig i lägenheter i byar/småstäder där man kanske inte har så stora tillagningsmöjligheter.
Citera
2026-04-04, 14:20
Medlem
Citat:
Jag läste just helgens reportage i SvD, det handlar om en cykeltur på 14 km från Wannsee till Potsdam.

Reportaget beskriver på ett fylligt och trivsamt sätt hur de fikar, ölar och äter sig fram med cykel från Wannsee Bahnhof till Potsdam. När jag räknar verkar det som att de hunnit med inte mindre än fem öl, ett glas champagne (eller sekt) och en kaffe. Det blir ju ett "ölstopp" varannan kilometer.

Var i Sverige finns möjligheter till något liknande och varför finns det så få trevliga "turer" i Sverige? Kommer man till Tyskland, Italien, Spanien så har ju varje håla en vandringsled med minst ett, ofta två värdshus. Samma sak, varenda borg på kontinenten har en ölstuga med utsiktsterrass. Här hemma är fästningsterrassen i Varberg undantaget, men varken Bohus fästning, Älvsborgs fästning eller Carlstens fästning har någon servering med utblick.

Några bra idéer på vad som behövs för att utveckla Sverige som turismland?

Länk till artikeln, antagligen bakom betalvägg, men den behöver inte läsas för att diskutera vad som behöver göras för att Sverige ska bli roligare.

https://www.svd.se/a/gkk9ya/pa-cykeltur-bland-strandidyller-och-slott

Eftersom svenskar är extremt tråkiga och handlar endast på stora kedjor till 90% så det enda du kommer hitta i varje ställe till största delen är samma skit som mcdonalds,subway,espressohouse,max,burgerking och 4 bensinkedjor.

Dessutom har skatteverket sönderskattat alla småföretag så det är inte lönt att ha lika många småställen som utomlands där det räcker med mycket mindre antal kunder per ställe med lägre skatter och nån maträtt på sidan om för att det ska va lönt.

I sverige är det storföretag som biltema,ikea,mc donalds osv som kan skattefuska medans småföretag måste betala alla skatter + kortköpsavgifter til bankerna på det vilket höjt alla priser på tjänster och mat och vi har horribla alkoholskatter på det så att folk inte går ut och dricker lika ofta utan dricker hemma istället.

Undantag finns även på höginkomsttagarorter där det finns några lokala konditorier och annat som dock har väldigt höga priser också pga de ssvenska skatterna dvs inget för en normal arbetare.
Sverige är rätt så tråkigt .

Finns undantag i turistorter där det finnss några lokala konditorier eller på ställen där många passerar på vissa ställen där nån startat upp på deras egen gård osv men annars så är det ett tråkigt och söndereglerat och sönderskattat land med extremt tråkigt folk.

Såg en ung herre på fejan som lärt sig att baka napolitansk pizza hemma (och kanske säljer det ibland?) och direkt är det hjärntvättade idioter som börjar prata om skatteverket hur han ska betala skatt osv och varför man inte stängt av honom och nån pratar varför han inte använder plasthandskar när han gör pizza.

Den sortens avundsjukt och rentav sjuk trollmentalitet har många personer i detta land.
Senast redigerad av Blatteman 2026-04-04 kl. 14:23.
Citera
2026-04-04, 16:23
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Beror lite på vad du jämför också, finns ju ofta inte ett befolkningsunderlag att driva sådan verksamhet i Sverige året runt, det betyder att man måste räkna hela årets vinst på kanske 3 eller 4 månader.

Ganska stor skillnad mellan Potsdam som ligger precis utanför Berlin och säg Hedemora eller Bräcke.

Intressant att du nämner just Bräcke, då det är rätt mycket av det jag menar med att det saknas infrastruktur. Bräcke har "allt": en trevlig glassbar, ett motell från 60-talet, det ligger fint vid vatten, det finns historia med sanatoriet eller vad det är. Det finns en ordentlig järnväg, dessutom ligger det på pilgrimsleden mellan Sundsvall och Trondheim samt någon mil från Jämtlands bryggeri.

Men då infrastrukturen för turism saknas faller orden ändå helt platt. Pilgrimsleden är dåligt utmärkt och går stora delar längs riksvägen. Glasscaféets öppettider är inte anpassade efter turister utan har för mig att det öppnar 10 och stänger 14 på lördagar, stängt söndagar under för- och eftersäsong (utanför industrisemestern). Motellet gör mig veterligen inget av sin unika inredning. Det finns ingen samlad marknadsföring av pilgrimsleden som marknadsför boende och rastställen. Jämtlands bryggeri är mig veterligen aldrig öppet för besökare (kan ha ändrats) och ingen av kommunerna längs järnvägen arbetar aktivt för dubbelspår Sundsvall–Trondheim. Istället jobbar var och en på sitt håll och försöker hålla igång sina flygplatser. Det är ju pinsamt att det finns direktflyg till London från Trondheim men istället för pendeltåg subventionerar både Sundsvall och Östersund sina flygplatser för förbindelser till Stockholm.

Men med fungerande infrastruktur hade pilgrimsleden varit lätt att hitta och trevlig att gå, öppettiderna anpassade efter turisterna, pendeltåget bundit samman och bygden varit mer levande. Samma sak med Hammarstrand på andra sidan berget. Det finns massa historia med Döda fallet, thailändska paviljongen med mera.
Så istället för att åka norrut och krångla med obefintlig infrastruktur åker vi söderut där man kan vara spontan, ta en öl, kanske äta lite utan att boka bord innan.
Citera
2026-04-04, 16:28
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Har läst igenom tråden och det börjar klarna lite varför turismen i Sverige är så underutvecklad.

1) Många ser inte potentialen i det som finns.
2) De som ser potentialen ser inte potentialen i att förädla upplevelsen till något bekvämt och trevligt bortom vandrarhem, kaffe och våffla.
3) svenskar är generellt snåla. De släpar hellre på en kylväska i skogen och sitter på en obekväm stock än att betala någon för en kall öl i ett riktigt glas på en bekväm stol på terrass.
Citera
2026-04-04, 17:55
Medlem
guderis avatar
Citat:
Intressant att du nämner just Bräcke, då det är rätt mycket av det jag menar med att det saknas infrastruktur. Bräcke har "allt": en trevlig glassbar, ett motell från 60-talet, det ligger fint vid vatten, det finns historia med sanatoriet eller vad det är. Det finns en ordentlig järnväg, dessutom ligger det på pilgrimsleden mellan Sundsvall och Trondheim samt någon mil från Jämtlands bryggeri.

Men då infrastrukturen för turism saknas faller orden ändå helt platt. Pilgrimsleden är dåligt utmärkt och går stora delar längs riksvägen. Glasscaféets öppettider är inte anpassade efter turister utan har för mig att det öppnar 10 och stänger 14 på lördagar, stängt söndagar under för- och eftersäsong (utanför industrisemestern). Motellet gör mig veterligen inget av sin unika inredning. Det finns ingen samlad marknadsföring av pilgrimsleden som marknadsför boende och rastställen. Jämtlands bryggeri är mig veterligen aldrig öppet för besökare (kan ha ändrats) och ingen av kommunerna längs järnvägen arbetar aktivt för dubbelspår Sundsvall–Trondheim. Istället jobbar var och en på sitt håll och försöker hålla igång sina flygplatser. Det är ju pinsamt att det finns direktflyg till London från Trondheim men istället för pendeltåg subventionerar både Sundsvall och Östersund sina flygplatser för förbindelser till Stockholm.

Men med fungerande infrastruktur hade pilgrimsleden varit lätt att hitta och trevlig att gå, öppettiderna anpassade efter turisterna, pendeltåget bundit samman och bygden varit mer levande. Samma sak med Hammarstrand på andra sidan berget. Det finns massa historia med Döda fallet, thailändska paviljongen med mera.
Så istället för att åka norrut och krångla med obefintlig infrastruktur åker vi söderut där man kan vara spontan, ta en öl, kanske äta lite utan att boka bord innan.

Som jag skrev, problemet med Bräcke är inte dess sköna natur, dess historia som hållplats på pilgrimsfärden till Nidaros, eller dess för sitt läge goda infrastruktur. Problemet med Bräcke är att det inte finns möjlighet att bedriva näringslivsverksamhet året runt, på samma sätt som ex Potsdam eller andra centraleuropeiska platser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in