2026-04-16, 12:17
Medlem
Israel håller också på förlora sitt viktigaste försvar - Amerikanen

https://www.youtube.com/watch?v=hBuKWSdq_js

Möjligen kan Israels strategi lyckas då mycket av motspelarnas (arabländer) pengar användas för bygga upp deras länder. Jag är inte så säker

Kriget kostar israel stöd.

Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Bra inlägg, för det belyser min poäng ännu mer tydligt:

Iran är beredda att dricka sand, så länge det betyder att USA, Israel eller någon av deras proxies också får dricka sand.

Det är hela skillnaden. Dom tänker så, och dom kan också bära upp det. Så resonerar inget land på andra sidan i den här konflikten.

Säger inget om iranska regimens kompetens i övrigt, eller om dom är att anse som onda eller goda moraliskt. Jag säger att är det något dom HAR lyckats med, så är det att bygga upp en tålighet och envishet som dom kan dra förbi logikens gränser.

Svårt att kriga mot det när man själv är helt och hållet beroende av en väldigt hög levnadsstandard, och har massa allierade i det absoluta närområdet.

Problemet är att ingen människa kan dricka sand. Iran kommer gå under. Det finns ingen räddning. Kriget kommer bara snabba på det. Vinna eller förlora kriget - Iran går under.
Citera
2026-04-16, 12:18
Medlem
Comitiums avatar
Trots blockaden så tycks Hormuzsundet inte vara helt stängt. USA "blockerar" men inte helt effektivt och fartyg passerar fast selektivt. Vissa får slinka igenom, andra inte. Olja först de facto ut från Persiska viken men mycket mindre än normalt men Iran exporterar fortfarande med viss framgång, inte minst till Kina. Tydligen är det si och så med den omtalade mineringen och det finns faktiskt inga bevis på att Hormuzsundet är minerat. It´s a mess! Svårgripbart.
Citera
2026-04-16, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myggig
Hur drabbas de av terrorism av Iran?

kinas oljeimport, de måhända köpa 90% av irans olja, men det är väll typ 10% av kinas import som kommer därifrån, ca 40% komemr från de andra länderna som iran anfallit, hotat och bedrivit sjöröveri mot i sundet...
Citera
2026-04-16, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Trots blockaden så tycks Hormuzsundet inte vara helt stängt. USA "blockerar" men inte helt effektivt och fartyg passerar fast selektivt. Vissa får slinka igenom, andra inte. Olja först de facto ut från Persiska viken men mycket mindre än normalt men Iran exporterar fortfarande med viss framgång, inte minst till Kina. Tydligen är det si och så med den omtalade mineringen och det finns faktiskt inga bevis på att Hormuzsundet är minerat. It´s a mess! Svårgripbart.

nope. stämmer inte. och det är därför vi inte har fått något exempel på det, inte ens ett försök till blockadbrytning har vi fått se, inte ens ett tomt, misstänkt iranskt (kinesiskt ägt) fartyg har vågat sig på att bryta mot blockaden.
Citera
2026-04-16, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Iran har en självförsörjningsgrad på 96% vilket är mycket högt. Gulfstaterna har samtliga en låg självförsörjningsgrad. Dessutom så har är flera av dessa staterna beroende av Hormuz för import av livsmedel.

Jag kan hålla med dig om att Iran borde ha sett över sin vattenförsörjning. Stor inkompetens/nonchalans där.

Självförsörjning och deras fiendskap med nästan alla är att det är deras problem. Det gör att deras vatten håller på ta slut. Autarki fungerade inte för Adolf. Det funkar inte för NK och det fungerar inte för Iranska skäggtomtar. Det är inte fel att importera utan man gör det för det är effektivare. Bara nassar, Juche kommunister och iranska shia tomtar tycker det är bra. Gulfstaterna producerar olja. Det går på export. De kan importera mat. Om de skulle producera mat i deras länder så skulle de inte kunna föda sin befolkning.

Khomeinis påhitt av autarki och shahens extrema moderniseringsiver till IRGC korruption har gjort att deras vattensystem kraschar. Om ett lands president säger att man måste flytta huvudstaden för man har för lite vatten, så tror jag att de flesta fattar att de har ett problem.
Citera
2026-04-16, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome

Möjligen kan Israels strategi lyckas då mycket av motspelarnas (arabländer) pengar användas för bygga upp deras länder. Jag är inte så säker

Meh. stödet för israel i den amerikanska vefolknigen har varit lägre många gånger historiskt, det är inte så det fungerar, vilket förklar varför du ser ett sånst enormt stöd för israel (inte bara där) trots plakatfolekt....

Citat:

Problemet är att ingen människa kan dricka sand. Iran kommer gå under. Det finns ingen räddning. Kriget kommer bara snabba på det. Vinna eller förlora kriget - Iran går under.

Det har du rätt i, och ett par omgångar av bombningar + blockad, så är vi snart där (dock så kan man avhjälpa delar av problemet genom att befolkigen tar sig mot landsgränser där vatten och förnödenheter kan tas in via hjälporgan, men det i sig kommer ju orsaka ett besvärligt kaos, men förhoppnigsvis hålla ner dödsiffrorna under miljontals).

men just nu ser jag lite hoppfullt fram emot att iran kommer ge med sig en framförhandlad fred, istället för en sån som nazityskland valde åt sin befolkning....
Citera
2026-04-16, 12:42
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:

Yes, och det är inte bara Iran av länderna i närheten som har ett horn i sidan till Israel.

Citat:

Så är det. Men när hotet kommer från extern part, framförallt från Israel och USA, så är dom beredda att göra det hellre än att vika sig. Gå under alltså. Och dom tar med sig så mycket dom kan i fallet.

Därför hela situationen är så obehaglig, för antingen förstår inte amerikanerna vad dom har att göra med, eller så är dom beredda att offra mellanöstern.
Citera
2026-04-16, 12:47
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
nope. stämmer inte. och det är därför vi inte har fått något exempel på det, inte ens ett försök till blockadbrytning har vi fått se, inte ens ett tomt, misstänkt iranskt (kinesiskt ägt) fartyg har vågat sig på att bryta mot blockaden.

Jo ett kinesiskt fartyg har tagit sig igenom: Rich Starry.

Men eftersom blockaden inte är effektiv så för de luriga iranierna ut sin olja från Kargh Island efter omlastning på havet och använder en skuggflotta där många slinker igenom.

Som du ser och som jag påpekat är alltihopa svåröverblickbart här hemma från Vasastan så jag stannar där om lägesbilden. Jag har mina källor men JAG vet ju inte exakt, och inte du heller kan man anta,
Citera
2026-04-16, 12:48
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Självförsörjning och deras fiendskap med nästan alla är att det är deras problem. Det gör att deras vatten håller på ta slut. Autarki fungerade inte för Adolf. Det funkar inte för NK och det fungerar inte för Iranska skäggtomtar. Det är inte fel att importera utan man gör det för det är effektivare. Bara nassar, Juche kommunister och iranska shia tomtar tycker det är bra. Gulfstaterna producerar olja. Det går på export. De kan importera mat. Om de skulle producera mat i deras länder så skulle de inte kunna föda sin befolkning.

Khomeinis påhitt av autarki och shahens extrema moderniseringsiver till IRGC korruption har gjort att deras vattensystem kraschar. Om ett lands president säger att man måste flytta huvudstaden för man har för lite vatten, så tror jag att de flesta fattar att de har ett problem.

Hög självförsörjning fungerade utmärkt för Sverige under Kalla Kriget....

När det gäller Iran så handlar det om hur man använder sig av vattnet. Mycket dunstar bara bort. Israel är ett exempel på hur ett tort och vattenfattigt land ska utnyttja vattnet. Man ska bla inte ha öppna vattenbevattningskanaler då stora delar dunstar, man ska inte vattna på dagtid då vattnet även då till delar evaporer. Ett land som Iran kan ha en jordbruksproduktion men det kräver planering och organisation.
Citera
2026-04-16, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Hög självförsörjning fungerade utmärkt för Sverige under Kalla Kriget....

När det gäller Iran så handlar det om hur man använder sig av vattnet. Mycket dunstar bara bort. Israel är ett exempel på hur ett tort och vattenfattigt land ska utnyttja vattnet. Man ska bla inte ha öppna vattenbevattningskanaler då stora delar dunstar, man ska inte vattna på dagtid då vattnet även då till delar evaporer. Ett land som Iran kan ha en jordbruksproduktion men det kräver planering och organisation.

En viss grad är OK. Men den iranska, Nazisttyskland och är katastrofal. Den tvingade nazisterna förtidigt in i krig. Iraniernas samhälle håller på rasa. NK är tvingade att förslava stor del av sin befolkning.

Irans beteende har för landet in i ett krig. Och även om man överlever, så kommer det snabba på undergången och korta ner tiden Iran har att rädda landet. Jag tror det är försent.
Citera
2026-04-16, 12:55
Medlem
eldrattans avatar
Citat:

Men eftersom blockaden inte är effektiv så för de luriga iranierna ut sin olja från Kargh Island efter omlastning på havet och använder en skuggflotta där många slinker igenom.

Som du ser och som jag påpekat är alltihopa svåröverblickbart här hemma från Vasastan så jag stannar där om lägesbilden. Jag har mina källor men JAG vet ju inte exakt, och inte du heller kan man anta,

Fasiken var lurigt! Kargh Island också, det enda stället som har möjlighet att ta emot större oljetankers. Är det därför i princip all olja skeppades ifrån den ön tidigare också?

Kan du höra med dina källor hur man "omlastar" 2 miljoner fat olja obemärkt i en vik som är övervakad 24/7?
Citera
2026-04-16, 12:59
Medlem
Citat:
nope.

Rich Starry
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:3722428/zoom:10

lämnade Hamriyah (Al Hamriyah) (saudi), den 13, hänger i persisika viken just nu (seglade en vända ut i omanska bukten, och sen tillbaks) , antar de inte har sina papper i ordning, för de omfattas egentligen inte av blockaden på "pappret" .

Citat:

inte i det här fallet nej. men det kan ju varit det som var fel på pappren i i det här fallet.

Citat:

känslor ä ju bra och så, tur att världen inte är beronde av dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in